Educate in self-regulation of learning for a healthy social life
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.02081411Keywords:
learning, education, social environment, motivation (Thesaurus)Abstract
The process of self-regulation, understood as the ability to control thoughts, actions, emotions and motivation to achieve proposed goals, is not only essential for learning, but entails a series of processes that influence the quality of human interactions and of a healthy social life. In this sense, this essay aims to deepen the importance of self-regulation of learning in the context of social relationships based on education, as well as to propose classroom strategies that facilitate its development. To do this, methodologically a theoretical discussion is carried out that allows the proposed thesis to be defended or refuted. In the reflection it is found that the self-regulation of learning includes cognitive, motivational, emotional and affective processes that regulate both thought and behavior, influencing the quality of interpersonal relationships. It is concluded that the success of an adult today is not only due to their skills, knowledge and experiences, but also their self-regulatory capacity based on the purposes, tasks or goals they establish for the fulfillment of their personal projects and work activities. This is how the need arises to expand the functions of self-regulation of learning and provide pedagogical tools that facilitate its development from home and school.
Downloads
References
Álvarez -Agudelo, A. M., Sierra- Miranda, N. E., Insuasti- Muñoz, Y. B. y Osorio-Muñoz, R. E. (2023). El portafolio del estudiante como estrategia didáctica y su incidencia en la conciencia metacognitiva y la autorregulación del aprendizaje. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 7(12), 56-68. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071205
Álvarez García, J. de J., Quinayas, M. B., Salazar Cárdenas, Y. y Fernández Guayana, T. G. (2024). Impacto de los fenómenos sociales en la autorregulación del aprendizaje en instituciones educativas de Colombia. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 10(1), 64–80. https://doi.org/10.61154/mrcm.v10i1.3293
Arpi, J. (2019). La autorregulación del aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes universitarios del II semestre de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa-2017 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. UNAS Repositorio institucional. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/9445
Boekaerts, M., Maes, S. y Karoly, P. (2005). Self-regulation across domains of applied psychology: is there an emerging consensus? Applied Psychology: An International Review, 54(2), 149–154 https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2005.00201.x
Cely- González, D. I., Mejía -Loaiza, E. E., y Conejo -Carrasco, F. (2021). Estrategias de autorregulación del aprendizaje en estudiantes de música del Colegio República Dominicana de Bogotá. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 28-42. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050903
De Smul, M., Heirweg, S., Van Keer, H. y Devos, G. (2019). It’s not only about the teacher! A qualitative study into the role of school climate in primary schools. School Effectiveness and School Improvement, 37(6), 929-953. https://doi.org/10.1080/09243453.2019.1672758
Dieser, M.P. (2019). Estrategias de autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en escenarios educativos mediados por tecnologías de la información y la comunicación [Tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata). Repositorio Institucional. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/85104
Doménech, A. (2017). Comportamiento y emociones en la infancia media y tardía. Contexto familiar y social [Tesis doctoral, Universitat de Valencia]. Roderic Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10550/61256
Fernández, T.G., Leal, D.M. y Pinzón, M.I. (2024). El entorno social como determinante en la autorregulación del aprendizaje de los estudiantes colombianos. En III International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu 2024) Actas /Proceedings / Actes. Ediciones OCTAEDRO S.L. https://octaedro.com/libro/actas-proceedings-actes-3nd-international-congress-education-and-knowledge/?mot_tcid=93887902-db14-4299-bccf-82b0c48396d3
García, A.M., Carvajal, C.E., Palacios, C.M., Asprilla, E. y Fernández, T. G. (2024). Factores que inciden en la práctica educativa a partir de la autorregulación del aprendizaje en estudios entre 2013-2023. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 4(1), 177–192. https://doi.org/10.51660/ripie.v4i1.147
Hernández Rodríguez, M. E., Moreno - Beltrán, R. E., Cagua - Rodríguez, L. J., Mahecha - Escobar, J. C. y Mejía-Loaiza, E. E. (2023). La autoeficacia como fase esencial en el desarrollo de los procesos de planificación y desarrollo cognitivo. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(11), 209-224. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061115
Lamas, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Liberabit, 14(14), 15-20. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272008000100003&lng=pt&tlng=es
Panadero, E. y Alonso-Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2), 450–462.
Schunk, D. (2012). Autorregulación. En Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. Pearson Educación.
Soler- Cifuentes, D. C., Viancha- Rincón, E. L., Mahecha- Escobar, J. C. y Conejo- Carrasco, F. (2021). El juego como estrategia pedagógica para la autorregulación del aprendizaje en matemáticas. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 68-82. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050906g
Terán, M.M, García, M.E. y Blanco, M. (2015). El entorno social como elemento a considerar para predecir la ciudadanización de los trabajadores dentro de la organización. Innovaciones de negocios, 12 (23). 133-151. http://eprints.uanl.mx/12616/1/12.23%20Art%207%20133_151.pdf
Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation. A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-Regulation. Academic Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.