Social trajectories in Venezuelan migrant children. A systematic review (2015-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.02081406

Keywords:

education (Thesauruses); Migrant childhoods, prism 2020 methodology, social and public problem, social trajectory (Keywords suggested by the authors)

Abstract

The field of migration and its links with education constitute a significant setting for academic research. The reflections contained in this article focus on documents that analyze the migration of boys and girls, delving into the field of perceptions regarding the problems associated with their displacement and arrival to host communities based on the concept of trajectories. and how the immigration phenomenon constitutes social problems and public problems that affect school settings in receiving countries. This article is the result of a systematic literature review, the purpose of which was the characterization of documents that present research results about the study of migrant childhoods, educational problems in general and schooling in particular. The document review was carried out under the PRISMA 2020 methodology. For this process, an extensive search of publications was carried out where articles, NGO reports and theses were analyzed under inclusion and exclusion criteria that allowed information about children and girls in migratory status in the context of the last Venezuelan exodus since 2015. The studies relate conceptual research on migrant childhood, the understanding of boys and girls in their migratory journey with the problems derived from the forced displacement to which they have been subjected and the relationships that arise with the social trajectories of this population and education. The documents summarize how Venezuelan migration affects the school settings and the social paths of the boys and girls that migrate, they also explain how a direct relationship between migrant children and vulnerability is presented.  In addition, they report about social construction of school integration in migrant children as a public problem for host societies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, K. (2021). El disfrute del derecho a la educación formal de los menores migrantes venezolanos en el sistema educativo colombiano [Tesis de pregrado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/11634/34851

Amaya, J., Moreno, C. y Pelacani, G. (2019). La gestión de la migración en Colombia hoy: Propuesta de diálogo para una política pública con enfoque de derechos en educación y salud. Informes CEM. Informe No.1-2019. Centro de Estudios en Migración (CEM).

Arévalo, C. (2016). Migrar y estudiar. Brechas de acceso a la educación contra niños migrantes en la Argentina. Población y sociedad, 28(1), 4- 31. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.19137/pys-2021-280102

Arroyo, J. y Berzosa, I. (2021). Veinte años de investigación sobre inmigración y escuela en España: balance de algunas lecciones aprendidas. Revista Cultura y Educación, 33 (4), 597-632. DOI: 10.1080/11356405.2021.1974218

Bitar, S. (2022). Migración en Colombia y respuestas de Política Pública. PNUD. https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2022-10/PNUDLAC-working-paper-34-Colombia-ES.pdf

Blanco, Y. y Barrero, J. (2021). Análisis de políticas públicas de educación entorno a la migración forzada en Colombia: una reflexión crítica de la migración venezolana [Tesis de doctorado, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10554/58167

Bourdieu, P. (2002). El sentido práctico (A. Dilon, Trad.). Siglo XXI.

Bourdieu, P. (1989). La ilusión biográfica. Historia y Fuente Oral, (2), 27–33. http://www.jstor.org/stable/27753247

Camacho, G., González, R., González, D., Machuca, S. y Sañudo, M. (2022). Superando fronteras: Equidad educativa para los estudiantes transnacionales. Bilingual Research Journal, 45(2), 242-261. https://doi.org/10.1080/15235882.2022.2096151

Chica, M. (2017). Una escuela para reconocernos en humanidad. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 1(1), 20-22. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010101

Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH). (2008). Informe sobre la infancia y sus derechos en el sistema interamericano de protección de derechos humanos. 2° edición. CIDH. https://cidh.oas.org/countryrep/Infancia2sp/Infancia2cap2.sp.htm

Del Castillo, C., Díaz, M., López, P. y Toro, M. (2020) Análisis situacional de la primera infancia refugiada y migrante venezolana en Colombia. Bases Sólidas.

Durand, A., Alza, J., Amaya Mego, D. y Sosaya, R. (2022). La educación como factor de integración en situaciones de inter y multiculturalidad: Aspectos para el debate sobre la condición del migrante. Revista De Filosofía, 39(101), 467 - 479. https://doi.org/10.5281/zenodo.6787618

Fernández, R. (2005). Migraciones y remesas en el contexto de la globalización. Fondo de Población de las Naciones Unidas. https://publications.iadb.org/es/migraciones-y-remesas-en-el-contexto-de-la-globalizacion

Forero, F. (2015). La Violencia Escolar Como Problema Público: Construcción Social, Discurso Oficial Y Trayectorias Juveniles [Tesis de doctorado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Institucional. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/4420

Guerra, C. (2016). Migraciones Sur-Sur. Refugiados [Tesis de master, Universidad de Valladolid]. Repositorio institucional. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/22268

González, J. y González, P. (2020). Migración latinoamericana en situación de marginalidad. Campamentos y educación en Antofagasta, 2012-2018. Estudios pedagógicos, 46(2), 359-379. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000200359

Gutiérrez, N. y Medina, N. (2021). Migración venezolana en Colombia y su impacto en la educación [Trabajo de grado de especialización, Universidad Libre de Colombia]. Repositorio institucional. https://hdl.handle.net/10901/20376

Hernández, F., Sancho, J. y Arroyo, J. (2021). La importancia y la necesidad de investigar sobre la emigración y su relación con la educación escolar. Revista Cultura y educación, 33(4), 585-596. https://DOI:10.1080/11356405.2021.1987070

León, A. (2022). Migración y políticas públicas: infancia y adolescencia migrante venezolana en Medellín. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1-22. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.4902

Manrique, G. (2010). El agenciamiento de la creatividad social en los planes sectoriales de educación una mirada comunitaria y situada [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10554/702

Martínez, L.V. (2016). Niñez y migración: concepciones sobre los derechos sociales en la escuela. Alteridad. Revista de Educación, 11 (1),10-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467746763001

Mejía, W. (2020). Inventario de temas sobre migración y educación, con perspectivas de origen y destino. En A. Argüello (comp.), Migración y Pedagogía. Historias docentes y reflexiones educativas (pp. 15-48). Editorial UPTC.

Migración Colombia. (2022). Distribución de Venezolanos en Colombia. https://www.migracioncolombia.gov.co/infografias/distribucion-de-venezolanos-en-colombia-corte28-de-febrero-de-2022

Millan, K., Duran, N., Rodríguez, L. y García, A. (2021). La escuela y la migración: experiencias de niños venezolanos en Colombia. Psicoespacios, 15(26), 1–15. https://doi.org/10.25057/21452776.1410

Neubauer, A., Nicolás, M. y Álvarez, S. (2021). Educación y menores inmigrantes: una década de políticas educativas supranacionales en América Latina y Europa desde una perspectiva comparada. Foro de Educación, 19(2), 21-44. https://doi.org/10.14516/fde.851

Peláez, O., Gallego, M., Arroyave, L. y Gaviria, J. (2021). Migración como fenómeno social que afecta la educación, la economía y el bienestar integral. Revista de Ciencias Sociales, 27 (4),149-159. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28069360011

Pineda, E. y Ávila, K. (2019). Aproximaciones a la migración colombo-venezolana: Desigualdad, Prejuicio y Vulnerabilidad. Clivaje. Estudios Y Testimonios Del Conflicto Y El Cambio Social, (7). https://doi.org/10.1344/CLIVATGE2019.7.3

Poblete, R., (2019). Políticas Educativas y Migración en América Latina: aportes para una perspectiva comparada. Estudios pedagógicos, 45 (3), 353-368. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300353

Ramírez, A. (2022). Inclusión y migraciones: intervenciones educativas desde la sociedad civil. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1-24. https://orcid.org/0000-0003-3171-2417

Rincón, D. (2019). El derecho a la educación de los niños, niñas y adolescentes migrantes venezolanos desde la perspectiva de los Derechos Humanos [Tesis de pregrado, Universidad Católica de Colombia]. Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/10983/24020

Rodrigo, L. y Bulla, G. (2021). Migration and Schooling in Brazil: An exploratory study on the governmental response to the educational inclusión of contemporary migrants (migración y escolarización en Brasil: estudio exploratorio de la respuesta gubernamental a la inclusión educativa de la población migrante contemporánea), Culture and Education, 33 (4), 729-757. https://doi.org/10.1080/11356405.2021.1973288

Rodríguez, C., López, S. y Barrera, A. (2022). Inclusión educativa en pandemia: interseccionalidad y situación de menores venezolanos en Bogotá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-27. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.5123

Subirats, J. (2010). Ciudadanía e Inclusión Social. Fundación Esplai.

Uribe- Hincapié, R. y Montoya -Marín, M. (2023). Procesos migratorios, intercambios culturales y retos educativos para el siglo veintiuno. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7 (12), 119-131. https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/341

Published

2024-05-02

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Social trajectories in Venezuelan migrant children. A systematic review (2015-2022). (2024). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 8(14), 84-107. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.02081406

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>