Social trajectories in Venezuelan migrant children. A systematic review (2015-2022)
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.02081406Keywords:
education (Thesauruses); Migrant childhoods, prism 2020 methodology, social and public problem, social trajectory (Keywords suggested by the authors)Abstract
The field of migration and its links with education constitute a significant setting for academic research. The reflections contained in this article focus on documents that analyze the migration of boys and girls, delving into the field of perceptions regarding the problems associated with their displacement and arrival to host communities based on the concept of trajectories. and how the immigration phenomenon constitutes social problems and public problems that affect school settings in receiving countries. This article is the result of a systematic literature review, the purpose of which was the characterization of documents that present research results about the study of migrant childhoods, educational problems in general and schooling in particular. The document review was carried out under the PRISMA 2020 methodology. For this process, an extensive search of publications was carried out where articles, NGO reports and theses were analyzed under inclusion and exclusion criteria that allowed information about children and girls in migratory status in the context of the last Venezuelan exodus since 2015. The studies relate conceptual research on migrant childhood, the understanding of boys and girls in their migratory journey with the problems derived from the forced displacement to which they have been subjected and the relationships that arise with the social trajectories of this population and education. The documents summarize how Venezuelan migration affects the school settings and the social paths of the boys and girls that migrate, they also explain how a direct relationship between migrant children and vulnerability is presented. In addition, they report about social construction of school integration in migrant children as a public problem for host societies.
Downloads
References
Acosta, K. (2021). El disfrute del derecho a la educación formal de los menores migrantes venezolanos en el sistema educativo colombiano [Tesis de pregrado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/11634/34851
Amaya, J., Moreno, C. y Pelacani, G. (2019). La gestión de la migración en Colombia hoy: Propuesta de diálogo para una política pública con enfoque de derechos en educación y salud. Informes CEM. Informe No.1-2019. Centro de Estudios en Migración (CEM).
Arévalo, C. (2016). Migrar y estudiar. Brechas de acceso a la educación contra niños migrantes en la Argentina. Población y sociedad, 28(1), 4- 31. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.19137/pys-2021-280102
Arroyo, J. y Berzosa, I. (2021). Veinte años de investigación sobre inmigración y escuela en España: balance de algunas lecciones aprendidas. Revista Cultura y Educación, 33 (4), 597-632. DOI: 10.1080/11356405.2021.1974218
Bitar, S. (2022). Migración en Colombia y respuestas de Política Pública. PNUD. https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2022-10/PNUDLAC-working-paper-34-Colombia-ES.pdf
Blanco, Y. y Barrero, J. (2021). Análisis de políticas públicas de educación entorno a la migración forzada en Colombia: una reflexión crítica de la migración venezolana [Tesis de doctorado, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10554/58167
Bourdieu, P. (2002). El sentido práctico (A. Dilon, Trad.). Siglo XXI.
Bourdieu, P. (1989). La ilusión biográfica. Historia y Fuente Oral, (2), 27–33. http://www.jstor.org/stable/27753247
Camacho, G., González, R., González, D., Machuca, S. y Sañudo, M. (2022). Superando fronteras: Equidad educativa para los estudiantes transnacionales. Bilingual Research Journal, 45(2), 242-261. https://doi.org/10.1080/15235882.2022.2096151
Chica, M. (2017). Una escuela para reconocernos en humanidad. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 1(1), 20-22. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010101
Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH). (2008). Informe sobre la infancia y sus derechos en el sistema interamericano de protección de derechos humanos. 2° edición. CIDH. https://cidh.oas.org/countryrep/Infancia2sp/Infancia2cap2.sp.htm
Del Castillo, C., Díaz, M., López, P. y Toro, M. (2020) Análisis situacional de la primera infancia refugiada y migrante venezolana en Colombia. Bases Sólidas.
Durand, A., Alza, J., Amaya Mego, D. y Sosaya, R. (2022). La educación como factor de integración en situaciones de inter y multiculturalidad: Aspectos para el debate sobre la condición del migrante. Revista De Filosofía, 39(101), 467 - 479. https://doi.org/10.5281/zenodo.6787618
Fernández, R. (2005). Migraciones y remesas en el contexto de la globalización. Fondo de Población de las Naciones Unidas. https://publications.iadb.org/es/migraciones-y-remesas-en-el-contexto-de-la-globalizacion
Forero, F. (2015). La Violencia Escolar Como Problema Público: Construcción Social, Discurso Oficial Y Trayectorias Juveniles [Tesis de doctorado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Institucional. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/4420
Guerra, C. (2016). Migraciones Sur-Sur. Refugiados [Tesis de master, Universidad de Valladolid]. Repositorio institucional. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/22268
González, J. y González, P. (2020). Migración latinoamericana en situación de marginalidad. Campamentos y educación en Antofagasta, 2012-2018. Estudios pedagógicos, 46(2), 359-379. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000200359
Gutiérrez, N. y Medina, N. (2021). Migración venezolana en Colombia y su impacto en la educación [Trabajo de grado de especialización, Universidad Libre de Colombia]. Repositorio institucional. https://hdl.handle.net/10901/20376
Hernández, F., Sancho, J. y Arroyo, J. (2021). La importancia y la necesidad de investigar sobre la emigración y su relación con la educación escolar. Revista Cultura y educación, 33(4), 585-596. https://DOI:10.1080/11356405.2021.1987070
León, A. (2022). Migración y políticas públicas: infancia y adolescencia migrante venezolana en Medellín. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1-22. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.4902
Manrique, G. (2010). El agenciamiento de la creatividad social en los planes sectoriales de educación una mirada comunitaria y situada [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10554/702
Martínez, L.V. (2016). Niñez y migración: concepciones sobre los derechos sociales en la escuela. Alteridad. Revista de Educación, 11 (1),10-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467746763001
Mejía, W. (2020). Inventario de temas sobre migración y educación, con perspectivas de origen y destino. En A. Argüello (comp.), Migración y Pedagogía. Historias docentes y reflexiones educativas (pp. 15-48). Editorial UPTC.
Migración Colombia. (2022). Distribución de Venezolanos en Colombia. https://www.migracioncolombia.gov.co/infografias/distribucion-de-venezolanos-en-colombia-corte28-de-febrero-de-2022
Millan, K., Duran, N., Rodríguez, L. y García, A. (2021). La escuela y la migración: experiencias de niños venezolanos en Colombia. Psicoespacios, 15(26), 1–15. https://doi.org/10.25057/21452776.1410
Neubauer, A., Nicolás, M. y Álvarez, S. (2021). Educación y menores inmigrantes: una década de políticas educativas supranacionales en América Latina y Europa desde una perspectiva comparada. Foro de Educación, 19(2), 21-44. https://doi.org/10.14516/fde.851
Peláez, O., Gallego, M., Arroyave, L. y Gaviria, J. (2021). Migración como fenómeno social que afecta la educación, la economía y el bienestar integral. Revista de Ciencias Sociales, 27 (4),149-159. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28069360011
Pineda, E. y Ávila, K. (2019). Aproximaciones a la migración colombo-venezolana: Desigualdad, Prejuicio y Vulnerabilidad. Clivaje. Estudios Y Testimonios Del Conflicto Y El Cambio Social, (7). https://doi.org/10.1344/CLIVATGE2019.7.3
Poblete, R., (2019). Políticas Educativas y Migración en América Latina: aportes para una perspectiva comparada. Estudios pedagógicos, 45 (3), 353-368. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300353
Ramírez, A. (2022). Inclusión y migraciones: intervenciones educativas desde la sociedad civil. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1-24. https://orcid.org/0000-0003-3171-2417
Rincón, D. (2019). El derecho a la educación de los niños, niñas y adolescentes migrantes venezolanos desde la perspectiva de los Derechos Humanos [Tesis de pregrado, Universidad Católica de Colombia]. Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/10983/24020
Rodrigo, L. y Bulla, G. (2021). Migration and Schooling in Brazil: An exploratory study on the governmental response to the educational inclusión of contemporary migrants (migración y escolarización en Brasil: estudio exploratorio de la respuesta gubernamental a la inclusión educativa de la población migrante contemporánea), Culture and Education, 33 (4), 729-757. https://doi.org/10.1080/11356405.2021.1973288
Rodríguez, C., López, S. y Barrera, A. (2022). Inclusión educativa en pandemia: interseccionalidad y situación de menores venezolanos en Bogotá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-27. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.5123
Subirats, J. (2010). Ciudadanía e Inclusión Social. Fundación Esplai.
Uribe- Hincapié, R. y Montoya -Marín, M. (2023). Procesos migratorios, intercambios culturales y retos educativos para el siglo veintiuno. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7 (12), 119-131. https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/341
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.