Teacher evaluation: myths and perceptions of educators in the departments of Cundinamarca and Boyacá
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061103Keywords:
teacher evaluation, pedagogical practice, feedback (Thesaurus), performance, instruments and perceptions (Keywords suggested by the authors)Abstract
This article is an exercise derived from a national research that sought to investigate the myths and perceptions that teachers in the public sector have in relation to the Formative Diagnostic Evaluation -ECDF- after five years of its implementation. Thus, this article is specifically addressed from the view that teachers who work in the departments of Cundinamarca and Boyacá have regarding teacher evaluation. To this end, a qualitative study was carried out, a descriptive evaluative one. Then, a non-probabilistic sample was taken from 171 teachers from the public sector assigned to Decree 1278/02 who belongs to the territorial entities and secretaries of education in Cundinamarca and Boyacá. This research produced an approach with educators from urban and rural contexts with the purpose of promoting spaces for pedagogical reflection. Based on the findings obtained from the fieldwork, it is considered if the -ECDF- improves the pedagogical practices in the classroom, and, consequently, affects the improvement of the quality of education. Finally, the results of this research enabled a space to analyze and assess the relevance of this test and the concept that educators have about it.
Downloads
References
Aarón, M. (2016). El contexto, elemento de análisis Para enseñar. Zona Próxima, 25, 34-48. https://www.redalyc.org/pdf/853/85350504004.pdf
Álvarez, M. y Barreto, C. (2013). Mujeres y docencia. Una mirada desde la historia de vida contada por sus protagonistas. Saber, Universidad De Oriente, Venezuela, 25 (1), 104-110. http://ve.scielo.org/pdf/saber/v25n1/art12.pdf
Arizmendi, A., y Saa-García, B. (2018). La evaluación docente en Colombia. Revista Educación, Política Y Sociedad, 3(2), 60–75. https://revistas.uam.es/reps/article/view/12320
Alliaud, A. (2014). Formación de Profesores para la Calidad de la Enseñanza Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22, 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/2750/275031898111.pdf
Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 68. 7 de julio de 1991 (Colombia).
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (2020). En Boletín Técnico de educación formal /EDUC. 2020. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/bol_EDUC_20.pdf
De Zubiría, J. (10 de diciembre de 2014). La evaluación de los docentes en Colombia. Revista Semana. http://www.semana.com/educacion/articulo/la-evaluacion-de-los-docentes-en-colombia/411775-3
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., y Varela- Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación En Educación Médica, 2(7), 162-167. http://www.riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/430
Federación Colombiana de Educadores -FECODE-. (3 de febrero de 2018). Boletín Encuentro No 541. FECODE. http://fecode.edu.co/images/boletin_encuentro/Boletin%20Encuentro%202018/BOLETIN%20ENCUENTRO%20N_%20541.pdf
Gajardo, J. y Ulloa, J. (2016). Observación y retroalimentación docente como estrategias de desarrollo profesional docente (N°7). LÍDERES EDUCATIVOS: centro de liderazgo para la mejora escolar. Universidad De Concepción. https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2017/01/nt-7.pdf
Gallego, A. y Vásquez, O. (2015). Pruebas de ascenso y reubicación salarial en maestros. Un problema de dignificación de la labor docente Título. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 46, 60-70. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/699/1226
Guzmán Marín, F. (2018). La experiencia de la evaluación docente en México: Análisis crítico de la imposición del servicio profesional docente. Revista Interamericana de Evaluación Educativa, 11(1), 135-158.
Hernández, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: retos y perspectivas. Propósitos y representaciones, 5(1), 325-347. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5904762.pdf
Huerta, M. (2018). Evaluación basada en evidencias, un nuevo enfoque de evaluación por competencias. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 5(1), 159-171. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2018v5n1.0011
Lozano, D. (2008). La evaluación de docentes en Colombia: una práctica instrumental y burocrática. Actualidades pedagógicas, (51), 133 - 148. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1124&context=ap
Lozano Medina, A. (2020). La evaluación docente en México: el caso de la educación media superior. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(7), 67-77. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040706
López, N., D'lessandre, V. y Pla, J. (2006). Educación y desigualdad social. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación. https://www.aacademica.org/jesicalorenapla/25.pdf
Mcconnell, M. (2019). Emociones en educación: cómo las emociones, cognición y motivación influyen en el aprendizaje y logro de los estudiantes. Revista mexicana de bachillerato a distancia, 11 (21), 109-129. 10.22201/Cuaed.20074751e.2019.21.68217
Ministerio de Educación Nacional.(14 de septiembre de 1979). Decreto Número 2277 de 1979.DIARIOOFICIAL 35374. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-103045_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional.( 19 de junio de 2002). Decreto Número 1278 de 2002. DIARIO OFICIAL 44840. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86102_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional.( 26 de mayo de 2015). Decreto Decreto Único Reglamentario del Sector Educación 1075 de 2015. DIARIO OFICIAL 49523.https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/351080:Decreto-No-1075-del-26-de-mayo-de-2015
Ministerio de Educación Nacional.( 21 de octubre de 2016). Decreto 1657 de 2016. DIARIOOFICIAL50033.https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/382070:Decreto-1657-de-octubre-21-de-2016
Morales-Soto, J. A., y Pérez-Trujillo, A. R. (2021). Experiencias de docentes evaluadores certificados en México. Reflexiones en torno a la evaluación del desempeño docente. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 100-115. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050908
Muñoz, J., Villagra, C. y Sepúlveda, S. (2016). Proceso de reflexión docente para mejorar las prácticas de evaluación de aprendizaje en el contexto de la educación para jóvenes y adultos. Folios, (44), 77-91. http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n44/n44a05.pdf
Murillo, F.J. (2007). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Una Panorámica De América Y Europa. Santiago De Chile: Unesco. [2ª Ed. Revisada]
Murillo, J. & Hidalgo, N. (2016). Hacia un proceso de evaluación docente justo y socialmente justo. Revista iberoamericana de Evaluación, 9 (2), 5-8. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5127733.pdf
Nieto, M. y Delgado, M. (2006). Procesos de valoración y emoción: características, desarrollo, clasificación y estado actual. Reme, 9 (22). http://reme.uji.es/articulos/numero22/revisio/num22revisio.pdf
Niño, L. S. (2001). Las tendencias predominantes en la evaluación docente. Opciones Pedagógicas, 24, 45-65
Puryear, J. (2000). La educación en América Latina. Retos y desafíos. Programa de promoción de la reforma educativa en América Latina y el Caribe. https://www.oei.es/historico/reformaseducativas/educacion_AL_problemas_desafios_puryear.pdf
Rodríguez, H. (2017). Importancia de la formación de los docentes en las instituciones educativas. Revista Ciencia Huasteca, 5(9). https://Www.Uaeh.Edu.Mx/Scige/Boletin/Huejutla/N9/E2.Html
Ronquillo, S., Moreira, C. y Verdesoto, O. (2016). La evaluación docente una propuesta para el cambio en la facultad de administración de la universidad ecuatoriana. Revista Universidad Y Sociedad, 8 (2), 125-131. http://rus.ucf.edu.cu/
Rueda, M. (2014). Evaluación docente: La valoración de la labor de los maestros en el aula. Revista Latinoamericana de Educación Comparada (6), 97 - 106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6507434
Vera, J. y Rodríguez, C. (2007). Evaluación de la práctica docente en escuelas urbanas de educación primaria en Sonora. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12 (35), 1129-1151.http://Www.Scielo.Org.Mx/Pdf/Rmie/V12n35/1405-6666-Rmie-12-35-1129.Pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.