Perception of the importance of technological abilities among rural school teachers
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.03030404Keywords:
Continuous training; perception; professional teaching skills; technological skills; rural schoolsAbstract
At present, teachers of any educational level, from pre-school to higher education, face a challenges related to the incursion of technology into the educational field. Thus it is important to know what happens with teachers in rural schools. How has this technology influenced them? And do they have the technological competences and the necessary resources to improve their educational practice? This study aims to describe the perception of the importance of technological abilities in developing the rest of their professional abilities among the teachers of basic education of rural schools in the State of Nuevo León (Mexico). This first investigation of the subjecttakes a quantitative approach of the the descriptive type; where the study subjects are primary school teachers in rural schools who took a training course in technological skills in a State Teacher Training Center. As a conclusion, the teachers consider that technological skills have a positive influence on the development of the rest of their professional abilities, as well as on those in which they consider to have greater or lesser influence according to their experience in educational practice.
Downloads
References
Angulo, A.J.; Báez, P.E.; Serna, A.M. & Valdés, C.A. (julio-diciembre, 2014). Percepción del profesorado universitario sobre las competencias tecnológicas en la práctica docente. La Sociedad Mexicana, 44. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/272022057_Percepcion_del_profesorado_universitario_sobre_competencias_tecnologicas_en_la_practica_docente
Arancibia, M.M.; Araneda, R.S.; Cabero-Almenara, J. & Valdivia, Z.I. (enero-marzo, 2018). Percepciones de profesores y estudiantes de la formación virtual y de las herramientas en ellas utilizadas. Revista Diálogos Educativos, 18(56), 149-163. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/324106669_Percepciones_de_profesores_y_estudiantes_de_la_formacion_virtual_y_de_las_herramientas_en_ellas_utilizadas_Teachers%27_and_students%27_perceptions_on_virtual_training_and_the_tools_used_in_it [accessed Jun 29 2018].
Cebrían, M. & Gallego, A.M. (2011). Procesos educativos con TIC en la sociedad del conocimiento. España. Editorial Pirámide.
Fernández, M.R. (enero-febrero, 2003). Competencias profesionales del docente en la sociedad del siglo XXI. Organización y Gestión Educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 11(1), 4-7. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax.DOCUMENTAL_TODO=competencias+profesionales+del+docente+en+la+sociedad+del+siglo+XXI
Ferrández, A. (2002). Ideas para seguir reflexionando sobre educación. España: Universidad Autónoma de Barcelona.
Gallego, D. J. (enero, 2001). Internet: estrategias para una innovación educativa. En I congreso internacional Educared, Fundación Telefónica. Madrid. Recuperado de http://www.educared.org/global/congresoi/pdf/congreso-i/Ponenciagallego.PDF
Gimeno, S. (Comp.).(2008). Educar por competencias ¿qué hay de nuevo? España: Editorial Morata.
Instituto Nacional de Geografía y Estadística (INEGI). (2015). Estadísticas. Población. Censo Económico. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/
Gutiérrez, P.M. & Prendes, E.M. (mayo-agosto, 2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las Universidades Españolas. Revista de Educación, 361, 196-222. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=15860
Rocha, E. (2010). Educación a distancia. Retos y tendencias. México: Universidad Autónoma de Nuevo León.
Secretaría de Educación Pública de México, Subsecretaria de Educación Media Superior. (2008, 29 de octubre). Acuerdo secretarial 447. Por el que se establecen las competencias docentes para quienes impartan educación media superior en la modalidad escolarizada. Recuperado de http://cosdac.sems.gob.mx/homedd.php
Secretaría de Educación Pública de México, Dirección General de Educación Superior para Profesionales de la Educación. (octubre, 2009). Modelo integral para la formación profesional y el desarrollo de competencias del maestro de educación básica (Documento de trabajo). Recuperado de http://www.dgespe.sep.gob.mx/public/gt-en/acuerdos/subcomisiones/RIPEEN/14-Oct-2009/modelo_integral_doc.pdf
Secretaría de Educación Pública de México (agosto,2012). Acuerdo secretarial 649. Por el que se establecen el plan de estudios para la formación de maestros de educación primaria. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de: https://www.dgespe.sep.gob.mx/public/normatividad/acuerdos/acuerdo_649.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Recuperado de: http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.