Environmental education for the management of hazardous waste generated in chemical laboratories
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020209Keywords:
Environmental education (Thesaurus); storage; classification of hazardous waste; waste; risk segregation (Keywords of the author).Abstract
Chemistry laboratories are spaces where academic practices are developed by using substances that can be harmful because hazardous waste is generated. The lack of information on this topic results in an inadequate handling of the substances and incorrect disposal of waste by people responsible of this process. This generates environmental problems and affecting human health. This situation is seen in the laboratories of the University of Nariño since they do not have strategies and procedures to solve this problem. Thus, the research sought to incorporate a process of permanent environmental education in the management of hazardous waste to guide, orientate and raise awareness in the university community about this difficulty. The methodology was a descriptive quantitative type, and it comprised the following stages: diagnosis of the current situation, environmental education in waste management, characterization of the generated waste and elaboration of a guide protocol. As a result, it was found that chemistry laboratories have a deficiency in the management of hazardous waste. Likewise, environmental education strategies were proposed through the Protocol for handling, segregation and storage of chemical waste, having as a fundamental principle, the minimization of generation. Surveys were applied to the students to validate the incidence of the environmental education process. It was found that 85% of students clearly identify the procedures for the management of hazardous waste; being able to conclude that the process of environmental education has a positive impact on the health and the environment protection.
Downloads
References
Acosta, J., Cogollo, A., Henríquez, C., & Mera, A. (diciembre, 2008). Educación ambiental en residuos peli- grosos dirigida a la comunidad académica de la Universidad del Magdalena. RETAKAN (Facultad de Ingeniería de la Universidad del Magdalena), 1 (1), 57-64.
Andrade, B., Mera., A., & Ortiz., M. (2007). Alternativa para la segregación de residuos químicos gene- rados en el Laboratorio de Ingeniería Ambiental y Sanitaria de la Universidad del Cauca. Revista Producción + Limpia, 2(1), 54-66. Recuperada de http:/ repository.lasallista.edu.co/dspace/bits- tream/10567/522/1/PL_V2_N1_p054-65_unicauca.pdf
Ardila, A., & Mejía, L. (enero-junio, 2012). Metodología para la segregación de residuos químicos generados en el laboratorio de bioquímica y nutrición animal del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. Producción + Limpia, 7(1), 68-79. Recuperado de http:/ repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index. php/pl/article/view/241/115
Benavides, D., Mora, J., & Piedra, G. (enero-junio, 2013). Gestión de reactivos químicos en laboratorios de la Universidad Nacional. Revista Uniciencia, 27(1), 266-283. Recuperado de http:/ www.redalyc.org/ pdf/4759/475947762015.pdf
Benítez, A., Gómez, N., Rodríguez, R., & Zarauza, P. (2011). Guías didácticas de educación ambiental: Educa- ción ambiental, residuos y reciclaje. España: Consejería de Medio Ambiente y Ordenación del Terri- torio de la Junta de Andalucía. Recuperado de https:/ www.juntadeandalucia.es/medioambiente/ portal_web/web/temas_ambientales/educacion_ambiental_y_formacion_nuevo/ecocampus/reca- pacicla_universidades/recursos/guia_didactica_edu_amb.pdf
Bertini, L., & Cicerone, D. (2009). Gestión de residuos generados en laboratorios de enseñanza de química en entidades universitarias con participación activa del alumnado. En M. Llamas, M. Caeiro & J. Santos (eds.), Fomento e innovación con nuevas tecnologías en la enseñanza de la ingeniería (pp. 137- 144). Recuperado de: http:/ www.academia.edu/20221441/Gesti%C3%B3n_de_residuos_gene- rados_en_laboratorios_de_ense%C3%B1anza_de_qu%C3%ADmica_en_entidades_universitarias_ con_participaci%C3%B3n_a
Congreso de la Republica de Colombia. (2008, 27 de noviembre). Ley 1252. Por la cual se dictan normas prohibitivas en materia ambiental, referentes a los residuos y desechos peligrosos y se dictan otras dispo- siciones. Recuperada de http:/ www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=33965
Martínez, T., & Mera, A. (enero-diciembre, 2012). Educación ambiental para la gestión de residuos peligro- sos y la reducción del riesgo en laboratorios. Revista Praxis, 8(1), 39-48.
Ministerio de Medio Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. (2005, 30 de diciembre). Decreto 4741. Por el cual se reglamenta parcialmente la prevención y el manejo de los residuos o desechos peligrosos generados en el marco de la gestión integral. Recuperado de http:/ www.corpocaldas.gov.co/publica- ciones/1524/02-28/Decreto4741de2005.pdf
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales de España. (1999). Nota Técnica de Prevención -NTP 480. La gestión de los residuos peligrosos en los laboratorios universitarios y de investigación. Recuperada de http:/ www. insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/401a500/ntp_480.pdf
Naciones Unidas. (2010). Comprendiendo el Sistema Globalmente Armonizado de Clasificación y Etique- tado de Productos Químicos (SGA). Recuperado de http:/ www2.unitar.org/cwm/publications/cw/ ghs/GHS_Companion_Guide_final_June2010_SPA.pdf
Riascos, L., & Tupaz, M. (2015). Propuesta para el manejo de residuos químicos en los Laboratorios de Química de la Universidad de Nariño (Tesis Maestría). Recuperada de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/ xmlui/bitstream/handle/6789/2385/Riascos_Lucila_Tupaz_Mabel.pdf?sequence=1
Universidad de Nariño. (2013). Manual de normas y procedimientos de bioseguridad para laboratorios, salidas de campo y colecciones biológicas. Manuscrito inédito. Recuperado de http:/ www2.udenar.edu.co/ recursos/wp-content/uploads/2017/03/MANUAL-DE-BIOSEGURIDAD-UDENAR.pdf
Universidad de Nariño. (2014). Plan de gestión de residuos hospitalarios y similares Universidad de Nariño.
Vaca, L. (2012). Elaboración del manual para el adecuado manejo de residuos químicos peligrosos en la Facul- tad de Ciencias Químicas. Recuperado de http:/ rapitest.epn.edu.ec/index.php?page=record&op=- view&path[]=85511
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.