Formación de especialistas en Derecho Ambiental: una mirada a sus trayectorias como orientador para la ambientalización curricular

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/

Keywords:

Derecho, educación ambiental, educación superior (Tesauros), derecho ambiental, trayectorias formativas (palabras del autor)

Abstract

The teaching of law in Higher Education Institutions tends to be conservative, based on memorization, normativism and little receptive to current challenges. This relegates emerging areas such as environmental law, which is reflected in the scarcity of specialist professionals in this area. Through qualitative research with a biographical approach, the formative trajectories of specialists in environmental law were analyzed, with the aim of identifying the spaces and processes they used to develop their professional skills in this field. The results qualitatively show the need for curricular greening of law programs from a transversal approach, which allows students to become aware of the repercussions of their professional practice in the socio-environmental environment. This implies that environmental law is not just an isolated subject, but rather that the environmental dimension runs through the curriculum. The environmental dimension must be present throughout the study plan to have an impact on different areas of law, in addition to promoting interdisciplinarity to acquire skills and collaborate with other disciplines in the protection of the environment. The artisan teaching-learning model that could strengthen institutionalized education by integrating the teaching-learning of Environmental Law in real and everyday situations is recovered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Rodríguez, M.E. (2022). Análisis de las trayectorias formativas de especialistas en derecho ambiental en México. CEEAD.

Apple, M. (1997). El Currículum y el proceso del trabajo: la lógica del control técnico. En Teoría Crítica y Educación. Miño y Dávila Editores.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós.

Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, P. (2013). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Universidad de los Andes-Grupo Editorial Norma. http://bit.ly/3QVeoL8

Brañes, R. (2000). Manual de derecho ambiental mexicano. Fondo de Cultura Económica.

Comeau, Y. (1994). L’analyse des données qualitatives. Collectión Études théoriques.

Fernández, J. (2004). La transversalidad curricular en el contexto universitario: un puente entre el aprendizaje académico y el natural. Revista fuentes, (5). https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2403

Fernández, C., Ferreira, L. y Muñoz, L. (2023). Aprendizajes derivados de una asignatura transversal para transitar hacia la sustentabilidad, Universidad Popular Autónoma de Puebla (UPAEP). Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7(12), 111-118. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071210

Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa. Ediciones Morata S. L.

Gómez-Villalpando, A. (2009). Sujeción y formación en la educación formal, no formal e informal. Revista de Investigación Educativa, 38-50. https://n9.cl/csald

González-Gaudiano, E. (2006). Imaginario colectivo e ideario de los educadores ambientales en América Latina y el Caribe: ¿hacia una nueva matriz disciplinaria constituyente? Revista Iberoamericana de Educación, 40(1), 71-89. https://bit.ly/3R61wC2

González-Gaudiano, E. (2007). La educación frente al desafío ambiental global: una visión latinoamericana. Plaza y Valdés.

González-Gaudiano, E. (2012). La ambientalización del currículum escolar: Breve recuento de una azarosa historia. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(2), 15-24. https://n9.cl/7nja6

González-Gaudiano, E., Meira-Cartea, P. y Martínez-Fernández, C.N. (2015). Sustentabilidad y Universidad: retos, ritos y posibles rutas. Revista de Educación Superior, 44(175), 69-93. https://bit.ly/44F94yI

Luna, M., Veytia, M. y Clark, R. (2020). Educación Ambiental para la Sostenibilidad en Instituciones de Nivel Superior, una revisión documental. En Castro, R., Velázquez, E. y Tello, E. (coords.), Educación Ambiental para la Sostenibilidad en Instituciones de Nivel Superior, una revisión documental (pp. 51-72). Universidad Autónoma Chapingo. https://bit.ly/3PhsBzv

Moreno, E. (1993). Principios de pedagogía asistemática. UNAM.

Osorio, J. (2014). El método biográfico narrativo para la investigación en ciencias sociales y humanas. En Díaz-Barriga, A. y Luna, B. (Coords.), La metodología de la investigación educativa. Universidad Autónoma de Tlaxcala.

Quintero, D. (2022). Editorial: La ética en el mundo moderno. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 13(1), 11-14. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221301.01

Rivera, J. y Herrera, S. (2022). Ambientalización curricular de la asignatura química inorgánica en la Escuela Superior de Apan (ESAp-UAEH), México. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 48-60. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.peda-gog22.04061003

Ruiz, G. (2013). Derecho ambiental y análisis económico del derecho, asignaturas pendientes en las universidades públicas autónomas de la región centro occidente de México. Ciencia Jurídica, 1(4), 85-100. bit.ly/3L5pnxL

Sacristán, J. (2000). La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Ediciones Morata.

Savater, F. (2008). El valor de educar. Ariel.

San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104-122. https://bit.ly/3PjsQeE

Sardi, V. (2012). De artesanos y artesanías en la enseñanza de la literatura. Texturas. Estudios Interdisciplinarios sobre el discurso, (12), 217-228. https://bit.ly/45NOywP

Secretaría de Educación Pública. (2015). Programas de Licenciatura y TSU por Institución de Educación superior 2013–2014. SEP. https://bit.ly/3PkVHPy

Secretaría de Educación Pública. (2017). Programas de Posgrado por Institución 2013-2014. SEP. https://bit.ly/3PtrQ81

Velásquez, J. (2009). La transversalidad como posibilidad curricular desde la educación ambiental. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 5(2), 29-44. https://bit.ly/45KzErl

Zeyer, A. y Elin, K. (2013). Environmental education in a cultural context. En Stevenson, R., Brody, M., Dillom, J. y Wals, A. (Eds), International handbook of research on environmental education (pp. 206 – 212). AERA-Routledge

Downloads

Published

2024-12-14

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Formación de especialistas en Derecho Ambiental: una mirada a sus trayectorias como orientador para la ambientalización curricular. (2024). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 8(15), 21-36. https://doi.org/10.15658/

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>