Formación de especialistas en Derecho Ambiental: una mirada a sus trayectorias como orientador para la ambientalización curricular
DOI:
https://doi.org/10.15658/Keywords:
Derecho, educación ambiental, educación superior (Tesauros), derecho ambiental, trayectorias formativas (palabras del autor)Abstract
The teaching of law in Higher Education Institutions tends to be conservative, based on memorization, normativism and little receptive to current challenges. This relegates emerging areas such as environmental law, which is reflected in the scarcity of specialist professionals in this area. Through qualitative research with a biographical approach, the formative trajectories of specialists in environmental law were analyzed, with the aim of identifying the spaces and processes they used to develop their professional skills in this field. The results qualitatively show the need for curricular greening of law programs from a transversal approach, which allows students to become aware of the repercussions of their professional practice in the socio-environmental environment. This implies that environmental law is not just an isolated subject, but rather that the environmental dimension runs through the curriculum. The environmental dimension must be present throughout the study plan to have an impact on different areas of law, in addition to promoting interdisciplinarity to acquire skills and collaborate with other disciplines in the protection of the environment. The artisan teaching-learning model that could strengthen institutionalized education by integrating the teaching-learning of Environmental Law in real and everyday situations is recovered.
Downloads
References
Aguilar-Rodríguez, M.E. (2022). Análisis de las trayectorias formativas de especialistas en derecho ambiental en México. CEEAD.
Apple, M. (1997). El Currículum y el proceso del trabajo: la lógica del control técnico. En Teoría Crítica y Educación. Miño y Dávila Editores.
Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós.
Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, P. (2013). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Universidad de los Andes-Grupo Editorial Norma. http://bit.ly/3QVeoL8
Brañes, R. (2000). Manual de derecho ambiental mexicano. Fondo de Cultura Económica.
Comeau, Y. (1994). L’analyse des données qualitatives. Collectión Études théoriques.
Fernández, J. (2004). La transversalidad curricular en el contexto universitario: un puente entre el aprendizaje académico y el natural. Revista fuentes, (5). https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2403
Fernández, C., Ferreira, L. y Muñoz, L. (2023). Aprendizajes derivados de una asignatura transversal para transitar hacia la sustentabilidad, Universidad Popular Autónoma de Puebla (UPAEP). Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7(12), 111-118. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071210
Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa. Ediciones Morata S. L.
Gómez-Villalpando, A. (2009). Sujeción y formación en la educación formal, no formal e informal. Revista de Investigación Educativa, 38-50. https://n9.cl/csald
González-Gaudiano, E. (2006). Imaginario colectivo e ideario de los educadores ambientales en América Latina y el Caribe: ¿hacia una nueva matriz disciplinaria constituyente? Revista Iberoamericana de Educación, 40(1), 71-89. https://bit.ly/3R61wC2
González-Gaudiano, E. (2007). La educación frente al desafío ambiental global: una visión latinoamericana. Plaza y Valdés.
González-Gaudiano, E. (2012). La ambientalización del currículum escolar: Breve recuento de una azarosa historia. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(2), 15-24. https://n9.cl/7nja6
González-Gaudiano, E., Meira-Cartea, P. y Martínez-Fernández, C.N. (2015). Sustentabilidad y Universidad: retos, ritos y posibles rutas. Revista de Educación Superior, 44(175), 69-93. https://bit.ly/44F94yI
Luna, M., Veytia, M. y Clark, R. (2020). Educación Ambiental para la Sostenibilidad en Instituciones de Nivel Superior, una revisión documental. En Castro, R., Velázquez, E. y Tello, E. (coords.), Educación Ambiental para la Sostenibilidad en Instituciones de Nivel Superior, una revisión documental (pp. 51-72). Universidad Autónoma Chapingo. https://bit.ly/3PhsBzv
Moreno, E. (1993). Principios de pedagogía asistemática. UNAM.
Osorio, J. (2014). El método biográfico narrativo para la investigación en ciencias sociales y humanas. En Díaz-Barriga, A. y Luna, B. (Coords.), La metodología de la investigación educativa. Universidad Autónoma de Tlaxcala.
Quintero, D. (2022). Editorial: La ética en el mundo moderno. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 13(1), 11-14. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221301.01
Rivera, J. y Herrera, S. (2022). Ambientalización curricular de la asignatura química inorgánica en la Escuela Superior de Apan (ESAp-UAEH), México. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 48-60. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.peda-gog22.04061003
Ruiz, G. (2013). Derecho ambiental y análisis económico del derecho, asignaturas pendientes en las universidades públicas autónomas de la región centro occidente de México. Ciencia Jurídica, 1(4), 85-100. bit.ly/3L5pnxL
Sacristán, J. (2000). La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Ediciones Morata.
Savater, F. (2008). El valor de educar. Ariel.
San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104-122. https://bit.ly/3PjsQeE
Sardi, V. (2012). De artesanos y artesanías en la enseñanza de la literatura. Texturas. Estudios Interdisciplinarios sobre el discurso, (12), 217-228. https://bit.ly/45NOywP
Secretaría de Educación Pública. (2015). Programas de Licenciatura y TSU por Institución de Educación superior 2013–2014. SEP. https://bit.ly/3PkVHPy
Secretaría de Educación Pública. (2017). Programas de Posgrado por Institución 2013-2014. SEP. https://bit.ly/3PtrQ81
Velásquez, J. (2009). La transversalidad como posibilidad curricular desde la educación ambiental. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 5(2), 29-44. https://bit.ly/45KzErl
Zeyer, A. y Elin, K. (2013). Environmental education in a cultural context. En Stevenson, R., Brody, M., Dillom, J. y Wals, A. (Eds), International handbook of research on environmental education (pp. 206 – 212). AERA-Routledge
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.