Teachers' perceptions regarding the training of senior high school students with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061108

Keywords:

discrimination, teacher, inclusive education, training, resistance, ICT (Thesaurus)

Abstract

This paper is part of a larger study that addresses the inclusive education of students with special needs in a state senior high school. This research emerges after considering the importance of teachers’ educational strategies in students’ learning. This is an aspect that is especially relevant in students with disabilities as they require differentiated attention depending on their needs. The objective is to describe the teachers’ perceptions in relation to the educational strategies that are implemented when training senior high school students with disabilities in the context of a state senior high school. Based on a qualitative methodology (Goetz and LeCompte, 1988), semi-structured interviews were applied to the teachers from the sample study group and the program coordinator. The meaning of pedagogical practices structured for someone with disabilities and the disruptions with the notions of educational inclusion were analyzed through the perceptions of teachers who work with disabled students. In the results it was possible to measure the scope of their practices and describe the conflicts between diverse and contradictory approaches. In the conclusions section, it is stated that the referred problems require immediate attention, regardless of the situation that exists in order to take them in a positive way. The narratives reported successful cases in certain actions where teachers are key actors of these achievements and expressed their contribution by understanding inclusion not as a problem, but as a life experience that enriches their personal growth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angelino, A. (2017), Narrativas acerca del cuidado y el descuido de cuerpos diferentizados. En Padilla, A. y Yarza de los Ríos, A. (Coordinadores), Configuraciones y estudios en los márgenes: cuerpos con discapacidad, cuerpos insumisos. México, Juan Pablos Editor.

Antuña Segatti, N. R., Cerdera, M. T., y Sánchez, R. (2020). La inclusión educativa en el nivel superior. Miradas y perspectivas polifónicas. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(7), 128-135. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040710

Arnaiz, P. (2004) La educación inclusiva: dilemas y desafíos. Revista Educación, Desarrollo y Diversidad, 7 (2), 25-40. https://www.researchgate.net/profile/Pilar-Sanchez15/publication/242128244_LA_EDUCACION_INCLUSIVA_DILEMAS_Y_DESAFIOS/links/5c474759458515a4c7388f05/LA-EDUCACION-INCLUSIVA-DILEMAS-Y-DESAFIOS.pdf.

Fontana, A. (2019). Barreras en la formación universitaria: la experiencia del estudiantado con discapacidad en la Universidad Nacional, Costa Rica. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 12 (1), 31-50. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/405

Frola, R.H. y Velásquez, N.J (2012). Competencias docentes. Escuelas Incluyentes para la atención a la diversidad en el marco de la reforma curricular. Editorial Frovel Educación

Goetz, J. y LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación cualitativa. Morata.

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa, síntesis conceptual. UNMSM.

Martínez, C. (2017). Repensar la discapacidad desde el cuerpo infantil: una mirada, otra lectura. En Padilla, A. y Yarza de los Ríos, A. (Coordinadores), Configuraciones y estudios en los márgenes: cuerpos con discapacidad, cuerpos insumisos. México, Juan Pablos Editor.

Millán, M. (2017). Disyunciones ante la diferencia. En Padilla, A. y Yarza de los Ríos, A. (Coordinadores), Configuraciones y estudios en los márgenes: cuerpos con discapacidad, cuerpos insumisos. México, Juan Pablos Editor.

Organización de las Naciones Unidas (ONU), Comisión Internacional de Derechos Humanos (CIDH). (2008). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. ONU. https://www.ohchr.org/documents/publications/advocacytool_sp.pdf

Ruiz-Espinoza, F. H., y Pineda-Castillo, K. A. (2021). Planeación didáctica por competencias: El último nivel de concreción curricular. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 158-179. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050811

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2016). Principales Cifras del sistema Educativo Nacional 2015-2016. SEP.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2018). Glosario de términos sobre discapacidad. Comisión Política Gubernamental en materia de Derechos Humanos. SEP. http://www.semar.gob.mx/derechos_humanos/glosario_terminos_discapacidad.pdf

Sosa, L. (2017). “Cuerpos discapacitados en educación. Una genealogía de los no lugares antropológicos”, En Padilla, A. y Yarza de los Ríos, A. (Coordinadores) Configuraciones y estudios en los márgenes: cuerpos con discapacidad, cuerpos insumisos. México, Juan Pablos Editor.

Velarde, V. (2012). Los modelos de la discapacidad: un recorrido histórico. Revista Empresa y humanismo 15 (1), 115-136. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/29153/1/REYH%2015-1-12Velarde%20Lizama.pdf

Zacarías, J., De la Peña, A. y Saad, E. (2006). Inclusión educativa. Ediciones Aula Nueva SM.

Published

2022-07-29

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Teachers’ perceptions regarding the training of senior high school students with disabilities. (2022). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(11), 102-114. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061108

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>