Teachers' perceptions regarding the training of senior high school students with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061108Keywords:
discrimination, teacher, inclusive education, training, resistance, ICT (Thesaurus)Abstract
This paper is part of a larger study that addresses the inclusive education of students with special needs in a state senior high school. This research emerges after considering the importance of teachers’ educational strategies in students’ learning. This is an aspect that is especially relevant in students with disabilities as they require differentiated attention depending on their needs. The objective is to describe the teachers’ perceptions in relation to the educational strategies that are implemented when training senior high school students with disabilities in the context of a state senior high school. Based on a qualitative methodology (Goetz and LeCompte, 1988), semi-structured interviews were applied to the teachers from the sample study group and the program coordinator. The meaning of pedagogical practices structured for someone with disabilities and the disruptions with the notions of educational inclusion were analyzed through the perceptions of teachers who work with disabled students. In the results it was possible to measure the scope of their practices and describe the conflicts between diverse and contradictory approaches. In the conclusions section, it is stated that the referred problems require immediate attention, regardless of the situation that exists in order to take them in a positive way. The narratives reported successful cases in certain actions where teachers are key actors of these achievements and expressed their contribution by understanding inclusion not as a problem, but as a life experience that enriches their personal growth.
Downloads
References
Angelino, A. (2017), Narrativas acerca del cuidado y el descuido de cuerpos diferentizados. En Padilla, A. y Yarza de los Ríos, A. (Coordinadores), Configuraciones y estudios en los márgenes: cuerpos con discapacidad, cuerpos insumisos. México, Juan Pablos Editor.
Antuña Segatti, N. R., Cerdera, M. T., y Sánchez, R. (2020). La inclusión educativa en el nivel superior. Miradas y perspectivas polifónicas. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(7), 128-135. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040710
Arnaiz, P. (2004) La educación inclusiva: dilemas y desafíos. Revista Educación, Desarrollo y Diversidad, 7 (2), 25-40. https://www.researchgate.net/profile/Pilar-Sanchez15/publication/242128244_LA_EDUCACION_INCLUSIVA_DILEMAS_Y_DESAFIOS/links/5c474759458515a4c7388f05/LA-EDUCACION-INCLUSIVA-DILEMAS-Y-DESAFIOS.pdf.
Fontana, A. (2019). Barreras en la formación universitaria: la experiencia del estudiantado con discapacidad en la Universidad Nacional, Costa Rica. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 12 (1), 31-50. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/405
Frola, R.H. y Velásquez, N.J (2012). Competencias docentes. Escuelas Incluyentes para la atención a la diversidad en el marco de la reforma curricular. Editorial Frovel Educación
Goetz, J. y LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación cualitativa. Morata.
Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa, síntesis conceptual. UNMSM.
Martínez, C. (2017). Repensar la discapacidad desde el cuerpo infantil: una mirada, otra lectura. En Padilla, A. y Yarza de los Ríos, A. (Coordinadores), Configuraciones y estudios en los márgenes: cuerpos con discapacidad, cuerpos insumisos. México, Juan Pablos Editor.
Millán, M. (2017). Disyunciones ante la diferencia. En Padilla, A. y Yarza de los Ríos, A. (Coordinadores), Configuraciones y estudios en los márgenes: cuerpos con discapacidad, cuerpos insumisos. México, Juan Pablos Editor.
Organización de las Naciones Unidas (ONU), Comisión Internacional de Derechos Humanos (CIDH). (2008). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. ONU. https://www.ohchr.org/documents/publications/advocacytool_sp.pdf
Ruiz-Espinoza, F. H., y Pineda-Castillo, K. A. (2021). Planeación didáctica por competencias: El último nivel de concreción curricular. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 158-179. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050811
Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2016). Principales Cifras del sistema Educativo Nacional 2015-2016. SEP.
Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2018). Glosario de términos sobre discapacidad. Comisión Política Gubernamental en materia de Derechos Humanos. SEP. http://www.semar.gob.mx/derechos_humanos/glosario_terminos_discapacidad.pdf
Sosa, L. (2017). “Cuerpos discapacitados en educación. Una genealogía de los no lugares antropológicos”, En Padilla, A. y Yarza de los Ríos, A. (Coordinadores) Configuraciones y estudios en los márgenes: cuerpos con discapacidad, cuerpos insumisos. México, Juan Pablos Editor.
Velarde, V. (2012). Los modelos de la discapacidad: un recorrido histórico. Revista Empresa y humanismo 15 (1), 115-136. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/29153/1/REYH%2015-1-12Velarde%20Lizama.pdf
Zacarías, J., De la Peña, A. y Saad, E. (2006). Inclusión educativa. Ediciones Aula Nueva SM.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.