Validation of instruments to measure self-management of learning and informational competences in an online classroom system
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061113Keywords:
information literacy, online learning, self-management (Thesaurus)Abstract
The objective of this research is to validate instruments to measure the students’ ability to achieve self-managed learning and their level of informational skills via online classes, the sample was taken from 218 high school students from the Alberto Hurtado School in Villarrica district. The SPSS v28.0 program was used to check the reliability of the instruments using Cronbach's alpha coefficient. The first instrument evaluated self-managed learning, composed of 34 indicators, whose analysis gives a result of .901. The second instrument evaluated informational competences; this instrument had 18 indicators, whose analysis results in .903. It is worth mentioning that the validity of the two instruments was carried out through a panel of experts. Based on the aforementioned results, it is concluded that both instruments are valid and reliable to be implemented in Chile to a group of students with similar characteristics.
Downloads
References
Abad -Salgado, A. M. (2021). Reflexiones sobre los procesos de enseñanza/ aprendizaje en la educación a distancia1. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 132-148. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050910
Barberá, E. (2008). Aprender e-learning. Barcelona: Paidós.
Beltrán. J. A. (2003), Estrategias de aprendizaje. Revista de Educación, 332, 55-73 http://s623319320.web-inicial.es/wp-content/uploads/2019/03/Lectura-estrategias-de-aprendizaje.pdf
Cabero Almenara, J. (coord.) (2010). Tecnología educativa. Mc Graw Hill.
Cabero Almenara, J. (2014). Nuevas miradas sobre las TIC aplicadas a la educación. Revista Digital Andalucía Educativa, 81. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/40732/Nuevas_miradas_sobre_las_TIC_aplicadas_en_la_educacion.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cerda, C., & Saiz, J. L. (2015). Aprendizaje autodirigido en estudiantes de pedagogía chilenos: un análisis psicométrico. Self-directed learning in Chilean student teachers: A psychometric analysis. Suma Psicológica, 22(2), 129-136. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2015.08.004
Chaves Barboza, E. (2014). Autogestión del aprendizaje en la investigación educativa sobre Entornos Personales de Aprendizaje (PLE): Una revisión de literatura. EDMETIC, 3(2), 114-134. https://doi.org/10.21071/edmetic.v3i2.2892
Chianchana, C. (2016). Developing of the measurement Model of self-directed learning characteristics. Iccsbs 2016 - the Annual International Conference on Cognitive - Social, and Behavioural Sciences. United Kingdom: Future Academy. http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.05.2
Conde-Rodríguez, A. (2003). Potencialidades educativas de la comunicación telemática en un sistema de teleformación. (Tesis Doctoral presentada en marzo de 2003, sin publicar). Universidad de Huelva. España. http://hdl.handle.net/10272/6432
Daura, F. (2015). Aprendizaje autorregulado y rendimiento académico en estudiantes del ciclo clínico de la carrera de Medicina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3), 28-45. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/408/1293
García Llorente, H. J., Martínez Abad, F., & Rodríguez Conde, M. J. (2019). Validación de un instrumento de evaluación de competencias informacionales autopercibidas en educación secundaria obligatoria. Anales de Documentación, 22(1). https://doi.org/10.6018/analesdoc.22.1.305641
Garrote Rojas, D., Garrote Rojas, C. & Jiménez Fernández, S. (2016). Factores influyentes en motivación y estrategias de aprendizaje en los alumnos de grado. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 31-44. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.2.002
Gómez Hernández, J. (2009). Las bibliotecas universitarias y el desarrollo de las competencias informacionales en los profesores y los estudiantes. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 7(2), 39-49. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78016225014
Kima, S. & Lee, K. (2018). Development and Validation of Self-directed Learning Ability Test (SDLAT) for Elementary School Students. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(5), 551-557. https://doi.org/10.26822/iejee.2018541304
Kraus, G., Formichella, M. y Alderete, M. (2019). El uso del Google Classroom como complemento de la capacitación presencial a docentes de nivel primario. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (24), 79-90. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592019000200010&lng=es&tlng=es
Mateo-Girona , M. T., Agudelo-Ortega , J. A., & Caro-Lopera, M. Ángel. (2021). El uso de herramientas TIC para la enseñanza de la escritura argumentativa. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(8), 80-98. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050806
Panadero, E. (2017). A Review of Self-regulated Learning: Six Models and Four Directions for Research. Frontiers in Psychology, 8 (422), 1-28. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422
Pinto, M. & Guerrero, D. (2017). Cómo perciben las competencias informacionales los estudiantes universitarios españoles: un estudio de caso. Investigación bibliotecológica. Investigación bibliotecológica, 31(73), 213–236 https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2017.73.57854
Piscitelli, A. (2002.) Metacultura: El eclipse de los medios masivos en la era de Internet. La Crujía.
Plasencia -Díaz, A. (2021). ¿Hacia una nueva realidad educativa? Complejidad, educación y poscovid. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 10-13. https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/241
Rosales, C., Sánchez, R. & Muñoz, S. (2019). Escala de aprendizaje autogestivo en estudiantes universitarios de la carrera de psicología de un sistema en línea. Hamut´ay, 6(2), 102-125. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i2.1778
Salas Lamadrid, C. (2007). Alfabetización informacional en la educación básica: El concepto adaptado a la realidad chilena. Serie Bibliotecología y Gestión de Información, 52. http://eprints.rclis.org/handle/10760/9172
Suh, H. N., Wang, K. T. & Arterberry, B. J. (2015). Development and Initial Validation of the Self-Directed Learning Inventory with Korean College Students. Journal of Psychoeducational Assessment, 33(7), 687-697. https://doi.org/10.1177/0734282914557728
Uribe-Tirado, A. (2010). La alfabetización informacional en Iberoamérica: una aproximación a su pasado, presente y futuro desde el análisis de la literatura publicada y los recursos web. IBERSID: Revista de sistemas de información y documentación, 165-176. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/2568
Uribe-Tirado, A. (2012). La alfabetización informacional en las bibliotecas universitarias de Chile. Visualización de los niveles de incorporación considerando la información publicada en sus sitios web. Infoconexión. Revista Chilena de Bibliotecología, 4. http://hdl.handle.net/10495/2624
Yang, Y.F. (2016). Self-directed learning to develop autonomy in an online ESP community. Interactive Learning Environments, 24(7), 1629-1646. https://doi.org/10.1080/10494820.2015.1041402
Zimmerman, B. J. & Shunk, D. H. (1998). Self-regulated learning and academic achievement. Theory, research, and practice (169-209). New York, Springer/Verlag.
Zimmerman, W. A. & Kulikowich, J. M. (2016). Online learning self-efficacy in students with and without online learning experience. American Journal of Distance Education, 30(3), 180-191. https://doi.org/10.1080/08923647.2016.1193801
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.