Teaching and learning a foreign language from a comprehensive didactics of literary-musical languages
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061114Keywords:
literature, foreign language, music, comprehensive didactics, interculturalityAbstract
The article presented is reflective, which addresses how the teaching and learning of a foreign language is approached through a comprehensive didactic of literary- musical languages, in correspondence with interculturality processes. The discursive elaboration is conceived from a qualitative research design, with a comprehensive approach, in which techniques and instruments of a qualitative and quantitative order converge methodologically, so that the interaction of musical and literary languages significantly summarize the canons of interculturality, in a dialogical way.
Downloads
References
Ammer, A. (2003). Teaching efl/esl literature. The Reading Matrix, 3(2), 238-245. https://www.researchgate.net/publication/228738312_TEACHING_EFLESL_LITERATURE
Appel, J. (1990): «A survey of recent publications on the teaching of literature». ELT Journal, 44 (1), 66-74. https://doi.org/10.1093/elt/44.1.66
Barthes, R. (1971). Elementos de semiología. Comunicación Serie B.
Borja, J. y Castells, M. (1997) Local y global. La gestión de las ciudades en la era de la información. Taurus.
Brown, H.D. (1987) Principies of Language Learning and Teaching. Englewood Cliffs NJ., Prentice Hall.
Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
Consejo de la Lengua Europea (2002), Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Mecd y Anaya. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
D’olivares, N. y Casteblanco, L. (2021). Una caracterización sociolingüística de la comunidad de habla de Miraflores (Boyacá-Colombia). Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 12 (1), 40-60. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.211201.04
Dietz, G. y Mateos Cortés, L. (2009). El discurso intercultural ante el paradigma de la diversidad. En T. Aguado y M. del Olmo (Eds.), Educación intercultural: perspectivas y propuestas (pp. 45-66). ALFA (Comisión europea).
Edwards, J. C. (1997). Using music for second language purposes. (1387192 M.A.), California State University, Dominguez Hills, United States -- California.
Gimeno, S, J. (1998). Poderes inestables en educación. Madrid: Morata.
Mantel, G. (2010). Interpretación: del texto al sonido. Madrid: Alianza Editorial.
Mendoza, Y. B. (2012). Diversas temáticas desde las disciplinas antropológicas. Lingüística e investigación musical en México. Cuicuilco,19 (55), 90-109. https://www.scielo.org.mx/pdf/cuicui/v19n55/v19n55a5.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras (inglés). Imprenta Nacional.
Murphey, T. (1990). Song and music in language learning: An analysis of pop song lyrics and the use of song and music in teaching english to speakers of other languages. Peter Lang.
Ortega, X., Martos, O., Argoty, S. y Báez, H. (2019). Efectos de la música en el cerebro en la etapa infantil: revisión desde las neurociencias. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 10 (2), 65-77. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.191002.05
Pérez Herrera, M. A. (2018). Los lenguajes de la música un eje transversal del currículum. Revista Palobra, Palabra Que Obra, 18, 248–266. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.0-num.18-2018-2174
Pérez, M (2020). Módulo Seminario doctoral: Pedagogía y Didáctica en la Formación. Doctorado en Ciencias de la Educación. Carde Universidad del Atlántico - RUDECOLOMBIA.
Oxford, R. (1990). L. Language Learning Strategies. Boston: Heinle and Heinle.
O’Malley, J. M. & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press
Real Academia Española (2009). Diccionario de lengua española (avance de la 23.a edición). RAE. http://buscon.rae.es/draeI, julio del 2009
Salcedo, C. (2002). The effects of songs in the foreign language classroom on text recall and involuntary mental rehearsal. Louisiana State University and Agricultural and MechanicalCollege. https://digitalcommons.lsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2457&context=gradschool_dissertations
Serrano, R, Puyuelo y Salavera. (2011). Música y lenguaje. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación de Huesca, Universidad de Zaragoza, Zaragoza, España.
https://www.researchgate.net/profile/Carlos Salavera/publication/251661064_Musica_y_lenguaje/links/5fb0355fa6fdcc9ae05161d2/Musica-y-lenguaje.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.