The PISA items, a tool for identification of scientific skills in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010107

Keywords:

Scientific competences; content knowledge; epistemic knowledge; procedural knowledge; diagnostic evaluation; PISA items

Abstract

Adequate development of scientific competence in high school students is an urgent requirement for the future advancement of any society. Therefore, as the teacher is an active participant in his/her training process, he/she must be at the forefront of national and international requirements regarding the scientific skills that should be promoted in his/her students. To this end, we present an extensive list of items released from the PISA international tests to present and exemplify each of the three scientific competences that evaluate these tests. This work is part of a doctoral research that seeks the implementation of these items as an instrument of diagnostic evaluation in the classroom to guide teaching practices based on the feedback that can generate the results of its application. As an initial product of the research process, a bibliographic review, comparison with the original items in English and in some cases complete translation of them, is obtained, resulting in a list of 164 items released  from  PISA,  categorized  according  to  each  competition, which  allowed  to approach them by means of a great number of examples and to recognize the main abilities that characterize each competition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, A. (2013). Técnicas cualitativas de investigación. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio: Editorial Universidad de Costa Rica

ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2, (3), 282-301. Recuperado de

http://www.cimm.ucr.ac.cr/ojs/index.php/eudoxus/article/view/433/432

Alcañiz, V., y Cervera, D. (2014). Evaluaciones externas, mucho más que resultados. Una mirada centrada

en PISA.Avances en supervisión educativa, 1-23. Recuperado de https://avances.adide.org/index.

php/ase/article/view/84

Arteaga, P., Batanero, C., Cañadas, G., y Contreras, M. (2011). Las Tablas y Gráficos Estadísticos como

Objetos Culturales. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 55-67. Recuperado de http://

funes.uniandes.edu.co/3571/1/Arteaga2011LasNumeros76.pdf

Barrera, F., Maldonado, D., y Rodríguez, C. (2012). Calidad de la educación básica y media en Colombia: diagnóstico y propuestas. Serie Documentos de Trabajo, 2, 1-73. Recuperado de http://www.

calidadeducativasm.com/wp-content/uploads/2015/10/calidad-de-la-educacion-basica-y-media-en-colombia.pdf

Bloom, B. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Cognitive Domain.

Michigan: Longman. Recuperado de http://www.univpgri-palembang.ac.id/perpus-fkip/Perpustakaan/Pendidikan%20&%20Pengajaran/Taxonomy_of_Educational_Objectives__Handbook_1__

Cognitive_Domain.pdf

Bravo, B., Puig, B., y Jiménez, M. (2009). Competencias en el uso de pruebas en argumentación. Educación

química, 137-142. Recuperado de file:///C:/Users/INVESTIGADORES/Downloads/pdf1102.pdf

Bybee, R. (1997). Achieving Scientific Literacy: From Purposes to Practices. Portsmouth, New Hampshire:

Heinemann educational books.

Castelblanco, Y. (2008). Resultados PISA 2006. Habilidades en ciencias de los jóvenes colombianos. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 57, 83-91. Recuperado de http://aula.grao.com/revistas/alambique/057-la-evaluacion-pisa-en-ciencias/resultados-pisa-2006-habilidades-en-ciencias-de-los-jovenes-colombianos

De Pro, A. (2012). Hacia la competencia científica. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 70,

-8. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3806046

Gallardo-Gil, M., Fernández-Navas, M., Sepúlveda-Ruiz, M., Serván, M., Yus, R., y Barquín, J. (2010). PISA y

la competencia científica: un análisis de las pruebas de pisa en el área de ciencias. Relieve, 16, (2),1-17. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/916/91617139006.pdf

Gil, D., y Vilches, A. (2006). ¿Cómo puede contribuir el proyecto PISA a la mejora de la enseñanza de las

ciencias (y de otras áreas de conocimiento)?. Revista de Educación, 295-311. Recuperado de http://

www.revistaeducacion.mec.es/re2006/re2006_17.pdf

Gott, R., y Duggan, S. (1996). Practical work: its role in the understanding of evidence in science. International Journal of Science Education, 18(7), 791-806.

Jola, A. (2011). Determinantes de la calidad de la educación media en Colombia: un análisis de los resultados PISA 2006 y del plan sectorial “Revolución Educativa” . Coyuntura Económica: Investigación

económica y social, XLI, (1), 25-61.Recuperado de http://www.fedesarrollo.org.co/wp-content/

uploads/2012/08/C.-E.-Junio-2011-Determinantes-de-la-calidad-de-la-educaci%C3%B3n-mediaen-Colombia.-pp.-25-61.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias

y Ciudadanas.Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Monereo, C. (2009). PISA como excusa. Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza.Barcelona: GRAO,

de IRIF, S.L. Ediciones.

OECD. (1999). Measuring Student Knowledge and Skills.París: OECD Publications Service.

OECD. (2003). Informe PISA 2003,Aprender para el mundo del mañana. España: Santillana Educación S.L.

Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/39732493.pdf

OECD. (2006). Education at a Glance 2006. Paris: OECD Publishing. Recuperado de https://www.oecd.org/

education/skills-beyond-school/37376068.pdf

OECD. (2015). Education at a Glance 2015: OECD Indicators.Paris: OECD Publishing. Recuperado de http://

download.ei-ie.org/Docs/WebDepot/EaG2015_EN.pdf

OECD. (2016). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic and Financial Literacy. Paris: OECD Publishing. Recuperado de http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/9816021e.pdf?expires=1498741879&id=id&accname=guest&checksum=4ACD6DD401C83F67D0D5C1F2BD8D7268

Osborne, J. (2013). The 21st century challenge for science education: Assessing scientific reasoning. Thinking Skills and Creativity, 10, 265-279.

Revolución Educativa Química (2016, 3 de abril). Ítems PISA como herramienta para el docente. [web log

post]. Recuperado de http://revolucioneducativaquimica.blogspot.com.co/

Rivas, A. (2015). América Latina después de PISA: Lecciones aprendidas de la educación en siete países (2000-2015).Buenos Aires: Fundación CIPPEC. Recuperado de http://mapeal.cippec.org/wp-content/

uploads/2015/05/Rivas_A_2015_America_Latina_despues_de_PISA.pdf

Schalk, H., y Van der Schee, J. (2008). The use of concepts of evidence by students in biology investigations: Development research in preuniversity education. In the nature of research in biological

education: Old and new perspectives on theoretical and methodological issues. A selection of papers presented at the VIIth Conference of European Reserchers in Didactics of Biology (ERIDOB), (pp.

-296). Zeist, The Netherlands

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Licencia Creative Commonshttps://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png" />
http://purl.org/dc/terms/" property="dct:title"> Los ítems PISA, una herramienta para la identificación de las competencias científicas en el aula. por http://creativecommons.org/ns#" property="cc:attributionName">Javier Muñoz, Elena Charro se distribuye bajo una http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abarca, A. (2013). Técnicas cualitativas de investigación. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio: Editorial Universidad de Costa Rica

Published

2017-08-10

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

The PISA items, a tool for identification of scientific skills in the classroom. (2017). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 1(1), 106-122. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010107

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>