The PISA items, a tool for identification of scientific skills in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010107Keywords:
Scientific competences; content knowledge; epistemic knowledge; procedural knowledge; diagnostic evaluation; PISA itemsAbstract
Adequate development of scientific competence in high school students is an urgent requirement for the future advancement of any society. Therefore, as the teacher is an active participant in his/her training process, he/she must be at the forefront of national and international requirements regarding the scientific skills that should be promoted in his/her students. To this end, we present an extensive list of items released from the PISA international tests to present and exemplify each of the three scientific competences that evaluate these tests. This work is part of a doctoral research that seeks the implementation of these items as an instrument of diagnostic evaluation in the classroom to guide teaching practices based on the feedback that can generate the results of its application. As an initial product of the research process, a bibliographic review, comparison with the original items in English and in some cases complete translation of them, is obtained, resulting in a list of 164 items released from PISA, categorized according to each competition, which allowed to approach them by means of a great number of examples and to recognize the main abilities that characterize each competition.
Downloads
References
Abarca, A. (2013). Técnicas cualitativas de investigación. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio: Editorial Universidad de Costa Rica
ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2, (3), 282-301. Recuperado de
http://www.cimm.ucr.ac.cr/ojs/index.php/eudoxus/article/view/433/432
Alcañiz, V., y Cervera, D. (2014). Evaluaciones externas, mucho más que resultados. Una mirada centrada
en PISA.Avances en supervisión educativa, 1-23. Recuperado de https://avances.adide.org/index.
php/ase/article/view/84
Arteaga, P., Batanero, C., Cañadas, G., y Contreras, M. (2011). Las Tablas y Gráficos Estadísticos como
Objetos Culturales. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 55-67. Recuperado de http://
funes.uniandes.edu.co/3571/1/Arteaga2011LasNumeros76.pdf
Barrera, F., Maldonado, D., y Rodríguez, C. (2012). Calidad de la educación básica y media en Colombia: diagnóstico y propuestas. Serie Documentos de Trabajo, 2, 1-73. Recuperado de http://www.
calidadeducativasm.com/wp-content/uploads/2015/10/calidad-de-la-educacion-basica-y-media-en-colombia.pdf
Bloom, B. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Cognitive Domain.
Michigan: Longman. Recuperado de http://www.univpgri-palembang.ac.id/perpus-fkip/Perpustakaan/Pendidikan%20&%20Pengajaran/Taxonomy_of_Educational_Objectives__Handbook_1__
Cognitive_Domain.pdf
Bravo, B., Puig, B., y Jiménez, M. (2009). Competencias en el uso de pruebas en argumentación. Educación
química, 137-142. Recuperado de file:///C:/Users/INVESTIGADORES/Downloads/pdf1102.pdf
Bybee, R. (1997). Achieving Scientific Literacy: From Purposes to Practices. Portsmouth, New Hampshire:
Heinemann educational books.
Castelblanco, Y. (2008). Resultados PISA 2006. Habilidades en ciencias de los jóvenes colombianos. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 57, 83-91. Recuperado de http://aula.grao.com/revistas/alambique/057-la-evaluacion-pisa-en-ciencias/resultados-pisa-2006-habilidades-en-ciencias-de-los-jovenes-colombianos
De Pro, A. (2012). Hacia la competencia científica. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 70,
-8. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3806046
Gallardo-Gil, M., Fernández-Navas, M., Sepúlveda-Ruiz, M., Serván, M., Yus, R., y Barquín, J. (2010). PISA y
la competencia científica: un análisis de las pruebas de pisa en el área de ciencias. Relieve, 16, (2),1-17. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/916/91617139006.pdf
Gil, D., y Vilches, A. (2006). ¿Cómo puede contribuir el proyecto PISA a la mejora de la enseñanza de las
ciencias (y de otras áreas de conocimiento)?. Revista de Educación, 295-311. Recuperado de http://
www.revistaeducacion.mec.es/re2006/re2006_17.pdf
Gott, R., y Duggan, S. (1996). Practical work: its role in the understanding of evidence in science. International Journal of Science Education, 18(7), 791-806.
Jola, A. (2011). Determinantes de la calidad de la educación media en Colombia: un análisis de los resultados PISA 2006 y del plan sectorial “Revolución Educativa” . Coyuntura Económica: Investigación
económica y social, XLI, (1), 25-61.Recuperado de http://www.fedesarrollo.org.co/wp-content/
uploads/2012/08/C.-E.-Junio-2011-Determinantes-de-la-calidad-de-la-educaci%C3%B3n-mediaen-Colombia.-pp.-25-61.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias
y Ciudadanas.Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Monereo, C. (2009). PISA como excusa. Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza.Barcelona: GRAO,
de IRIF, S.L. Ediciones.
OECD. (1999). Measuring Student Knowledge and Skills.París: OECD Publications Service.
OECD. (2003). Informe PISA 2003,Aprender para el mundo del mañana. España: Santillana Educación S.L.
Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/39732493.pdf
OECD. (2006). Education at a Glance 2006. Paris: OECD Publishing. Recuperado de https://www.oecd.org/
education/skills-beyond-school/37376068.pdf
OECD. (2015). Education at a Glance 2015: OECD Indicators.Paris: OECD Publishing. Recuperado de http://
download.ei-ie.org/Docs/WebDepot/EaG2015_EN.pdf
OECD. (2016). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic and Financial Literacy. Paris: OECD Publishing. Recuperado de http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/9816021e.pdf?expires=1498741879&id=id&accname=guest&checksum=4ACD6DD401C83F67D0D5C1F2BD8D7268
Osborne, J. (2013). The 21st century challenge for science education: Assessing scientific reasoning. Thinking Skills and Creativity, 10, 265-279.
Revolución Educativa Química (2016, 3 de abril). Ítems PISA como herramienta para el docente. [web log
post]. Recuperado de http://revolucioneducativaquimica.blogspot.com.co/
Rivas, A. (2015). América Latina después de PISA: Lecciones aprendidas de la educación en siete países (2000-2015).Buenos Aires: Fundación CIPPEC. Recuperado de http://mapeal.cippec.org/wp-content/
uploads/2015/05/Rivas_A_2015_America_Latina_despues_de_PISA.pdf
Schalk, H., y Van der Schee, J. (2008). The use of concepts of evidence by students in biology investigations: Development research in preuniversity education. In the nature of research in biological
education: Old and new perspectives on theoretical and methodological issues. A selection of papers presented at the VIIth Conference of European Reserchers in Didactics of Biology (ERIDOB), (pp.
-296). Zeist, The Netherlands
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png" />
http://purl.org/dc/terms/" property="dct:title"> Los ítems PISA, una herramienta para la identificación de las competencias científicas en el aula. por http://creativecommons.org/ns#" property="cc:attributionName">Javier Muñoz, Elena Charro se distribuye bajo una http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.
Abarca, A. (2013). Técnicas cualitativas de investigación. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio: Editorial Universidad de Costa Rica
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.