School Trajectories of Psychology Students, class of 2017 in the Curricular Modification at a Public University in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061105Keywords:
academic performance (Thesaurus), curricular modification, school trajectories (Keywords suggested by the authors)Abstract
The study of school trajectories allows one to observe the academic behavior of students throughout their training, starting from the admission to the completion of undergraduate studies in the context of a higher institution with a specific curriculum. The objective of this research was to typify the school trajectories of a sample of students from the 2017 class of the bachelor's degree in Psychology at a public university in Mexico. By means of an open call to the students of this generation, a sample of 17 schoolchildren was formed. A descriptive quantitative study was carried out through the analysis of a database that was built from the inquiry done in the platform of the General Direction of School Administration (DGAE) and the Integral System of School Administration (SIAE) (http//:www.dgae.unam.mx) of the National Autonomous University of Mexico. This study was organized in 198 variables and 691 cases, with which the statistical analysis was carried out in the SPSS-20 program. The variables analyzed were: sex, high school average, school of origin, grades in each of the 52 subjects, cycle and type of exam. The results showed that the students completed the academic cycles according to the criteria of the curriculum and that the level of progress was as expected, presenting a grade point average of 8 and above, achieving 100% of credits of the curriculum. However, it cannot be concluded if there was any effect due to the curricular modification.
Downloads
References
Alvarado, I.R., Cepeda, M.L., Del Bosque, A.E., Vega C.Z. y Rodríguez, M.E. (15-17 de marzo de 2017). Rendimiento escolar y porcentaje de avance de créditos de la licenciatura presencial en Psicología cohorte 2011. Ponencia presentada en el Primer Encuentro de Enseñanza en la psicología en los sistemas escolarizado, Abierto y a Distancia. Celebrado en la ciudad de México. https://suayed.iztacala.unam.mx/2016/10/primer-encuentro-de-ensenanza-de-la-psicologia-en-sistemas-escolarizados-abiertos-y-a-distancia/
Araiza, M.A. (2018). Trayectorias escolares universitarias de acuerdo con el capital cultural de los estudiantes de licenciatura de la UPSIN. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLVIII (2), 171-198. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27057946008
Arellano, A. (2004). Un estado del arte del estudio sobre las reformas escolares. Revista de Educación y Pedagogía, 16 (38), 11-25. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/325193
Arnaz, J. (1981). La planeación curricular (segunda edición). Trillas.
Benítez, M.G., Becerra, G.E., Soto, R.M., Aguilar, M.T. y González, C. (2004). Trayectorias escolares de los estudiantes de las generaciones 1998 y 1999 de la Facultad de Contaduría y Administración de la UASLP. Revista de Educación Superior, 33 (3), 7-53. http://publicaciones.anuies.mx/revista/131/1/1/es/trayectorias-escolares-de-los-estudiantes-de-las-generaciones-1998-y
Briscioli, B. (2017). Aportes para la construcción conceptual de las trayectorias escolares. Actualidades investigativas, 17 (3), 1-30. 10.15517/AIE.V17I3.30212
Brito, M.D., Grimaldo, J.I., y Moreno, J.A. (2010). Comparación de las trayectorias escolares como complemento en la evaluación de los cambios curriculares. Gaceta Médica Mexicana, 146 (4). www.anmm.org.mex
Camilloni, A. (2018). Didáctica y currículo universitario: palabras, conceptos y dilemas conceptuales en la construcción del conocimiento didáctico. Intercambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 5 (2), 12-23. www.researchgate.net
Chain, R. (1994). Trayectorias escolares en la Universidad Veracruzana. Colección Pedagógica Universitaria, 25-26, 195-235.
Chain, R. (2005). Trayectorias escolares en educación Superior. Propuesta metodológica y experiencias en México. En J.C. Ortega, R. López, E. Alarcón (Coors). México: Biblioteca Digital de Investigación Educativa. Universidad Veracruzana. ISBN978-607-502-438-7. www.uv.mx/dbie
Chiardo, F. y Dávila, O. (2005). Cursos y discursos escolares en las trayectorias juveniles. Última Década, 235, 33-76. ISSN 0718-2233 versión on-line
De Garay, A. y Sánchez, R.L. (2012). La modificación de la política de admisión en la UAM y los cambios en las trayectorias escolares al primer año de estudios en la Unidad Azcapotzalco. Perfiles educativos, 34 (35), 78-99. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1322304206
Directores que hacen escuela, en colaboración con López, J. (2015). De trayectoria en singular a las trayectorias en plural. Organización de los estados Iberoamericanos: Buenos Aires.
Fogar, M. y Silva, C.A. (2014). Los estudiantes y su formación. Escenarios y tensiones en la educación técnica. Estudios de casos del profesorado en Tecnología del INTETyP. Theomani, 30, 172-180. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12435592019
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill Interamericana.
Litwin, E. (2006). El currículo universitario: perspectivas teóricas y metodológicas para el análisis del cambio. Revista Educación y Pedagogía, 18 (46), 25-31. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6883
Monteiro, A. y Mendes, J. (2011). Prácticas sociales y organización curricular: cuestiones y desafíos. Traducción del portugués por Elkin Obregón. Revista Educación y Pedagogía, 23 (59), 37-46. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/8690
Morales, A., García, J. y Escalante, E. (2009). Causas de reprobación en los cursos de mecánica de fluidos de la facultad de Ingenieria de la Universidad Autónoma de Yucatán. Ingeniería Revista Académica de la UI-UADY, 13(3), 45-51. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46712187006
Murillo, O. L. y Luna, E. (2021). El contexto académico de estudiantes universitarios en condición de rezago y reprobación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12 (32), 58-75. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2991166154004
Piña, I., Balán, C., Rodríguez, A. y Vázquez, G. (2007). Los estudios de trayectorias académicas y profesionales, contribuciones al estado del arte. Revista de Enfermería ENEO-UNAM, 4 (3), 32-35. https://docs.bvsalud.org/biblioref/2022/01/1028464/449-manuscrito-anonimo-857-1-10-20180417.pdf
Ripamonti, P.C. y Lizana, P.C. (2020). Trayectorias escolares desde singularidades resistentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85), 291-316. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7555325
Rojas, C. (2012). Participación de las y los docentes en la transformación curricular. Revista Electrónica de Actualidades Investigativas en Educación, 2 (1), 1-18. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44723363012
Schneider, M. y Preckel, F. (2017). Variables associated with achievement in Higher Edition: A systematic review of Meta-Analyses. Psychological Bulletin, 143 (6), 565-600.
Silva, A. (2007). La enseñanza, el ejercicio y la investigación en Psicología en un mundo plural y tolerante. Pax, México.
Terigi, F. (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. Paper presentado en el III Foro Latinoamericano de educación. Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Fundación Santillana. agmeretrerios.com.ar/indexlop-content/uploads/2014/07/Itinerario-3-Los-desafios-que-plantean-las-trayectorias-escolares-pdf
Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior, 71 (18). publicaciones.anuies.mx/revista/71
Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Estudios Superiores Iztacala (2015). Plan de estudios de la licenciatura en Psicología. Facultad de Estudios Superiores Iztacala. http://www.psicología.iztacala.unam-mx
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.