Educational inclusion: an analysis from the sectoral matrix approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061112

Keywords:

Inclusive education, public policy, pedagogical practice (Thesaurus).

Abstract

The analysis of public policies becomes an important theoretical approach that helps to understand the social processes that they regulate. This article addressed the analysis of the public policy of inclusive education from the sectoral matrix approach of Yves Surel (2008) based on Decree 1421 of 2017, whose promulgation and entry into force was understood as the culmination of the transition from special education to inclusive education in the Colombian educational system. The objective was to analyze the conception of inclusive education underlying the curricular normative documents that guide the process of inclusive education in our country, within the framework of a reflection process on the author's educational practice using the phenomenological-hermeneutic methodology of Max Van Manen. The problems that the application of the educational inclusion policy brought to the pedagogical practice from a broad perspective of the Didactics of the Social Sciences were explored and it was concluded that the public policy of educational inclusion does not have the theoretical conditions that Surel poses as necessary for its successful application, which are similar to those of emergence and consolidation of a scientific paradigm, as conceived in the work of Thomas Kuhn (1978). All this within the framework of the necessary reflection on the application of inclusive education policy that is required in our country from the classroom as a space in which the inclusive process takes place.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beltrán-Villamizar, Y., Martínez-Fuentes, Y., y Vargas-Beltrán, A. (2015) El sistema educativo colombiano en el camino hacia la inclusión. Avances y retos. Educ. Educ. 18, (1), 62-75. https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.4

Castellanos, M. (2018). Educação inclusiva: limites e possibilidades do trabalho entre o ensino especial e a escola regular. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 88-99. doi:http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020207

Congreso de la República de Colombia (1994) Ley 115 de 1994 por la cual se expide la Ley General de Educación. Bogotá D.C. Congreso de la República de Colombia. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0115_1994.html

Guerra, S. (2018). Los estudiantes con necesidades educativas especiales. Recursos y apoyos para su atención educativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2 (2), 51-66. doi:http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020204

Corte Constitucional (2011) Sentencia T-051 de 2011. Bogotá D.C. Honorable Corte Constitucional. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2011/T-051-11.htm

Infante, M. (2010) Desafíos a la formación docente: inclusión educativa. Estudios Pedagógicos XXXVI, (1) 287-297.

Kuhn, T. (1978) La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica. http://files.doctorado-en-educacion-2-cohorte.webnode.es/200000020-a6e1ea7dee/Kuhn_-_La_Estructura_de_las_revoluciones_Cientificas.pdf

Luque, D. (2009) Las necesidades educativas especiales como necesidades básicas. Una reflexión sobre la inclusión educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XXXIX, (3-4), 201-223.

Margarita, S. y Valenzuela, G. (2015) Niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. Revista Médica Clínica Las Condes, 26, 42- 51. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.004

Narodowski, M. (2008) La inclusión educativa. reflexiones y propuestas entre las teorías, las demandas y los eslogans. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 19 – 26.

Parra, C. (2010) Educación inclusiva: un modelo de educación para todos. Revista ICEES, (8), 73 – 84.

Presidencia de la República (2009) Decreto 366 de 2009 Por medio del cual se reglamenta la organización del servicio de apoyo pedagógico para la atención de los estudiantes con discapacidad y con capacidades o con talentos excepcionales en el marco de la educación inclusiva. Bogotá D.C. Presidencia de la República. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-182816_archivo_pdf_decreto_366_febrero_9_2009.pdf

Presidencia de la República (2017) Decreto 1421 de 2017 por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. Bogotá D.C. Presidencia de la República. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30033428

Saénz, L. (2012). Derecho a la educación inclusiva en el marco de las políticas públicas. Revista de derecho principia IURIS (17), 1-424. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/458%20la%20educacion%20inclusiva%20en%20el%20marco%20de%20las%20politicas%20publicas.pdf

Surel, Y. (2008) Las políticas públicas como paradigmas. Estudios políticos (33), 41-65. Segura, J (traductor) https://revistas.udea.edu.co/index.php/estudiospoliticos/article/view/1942/5845

Vázquez-Orjuela, D. (2015) Políticas de inclusión educativa: una comparación entre Colombia y Chile. Educación y Educadores, 18(1), 45-61. https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.3

Zamudio, B. (2018) Política pública: las paradojas de la inclusión y sus efectos en la subjetividad. Desde el jardín de Freud, (18), 867 – 880.

Published

2022-07-29

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Educational inclusion: an analysis from the sectoral matrix approach. (2022). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(11), 166-183. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061112

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>