Educational inclusion: an analysis from the sectoral matrix approach
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061112Keywords:
Inclusive education, public policy, pedagogical practice (Thesaurus).Abstract
The analysis of public policies becomes an important theoretical approach that helps to understand the social processes that they regulate. This article addressed the analysis of the public policy of inclusive education from the sectoral matrix approach of Yves Surel (2008) based on Decree 1421 of 2017, whose promulgation and entry into force was understood as the culmination of the transition from special education to inclusive education in the Colombian educational system. The objective was to analyze the conception of inclusive education underlying the curricular normative documents that guide the process of inclusive education in our country, within the framework of a reflection process on the author's educational practice using the phenomenological-hermeneutic methodology of Max Van Manen. The problems that the application of the educational inclusion policy brought to the pedagogical practice from a broad perspective of the Didactics of the Social Sciences were explored and it was concluded that the public policy of educational inclusion does not have the theoretical conditions that Surel poses as necessary for its successful application, which are similar to those of emergence and consolidation of a scientific paradigm, as conceived in the work of Thomas Kuhn (1978). All this within the framework of the necessary reflection on the application of inclusive education policy that is required in our country from the classroom as a space in which the inclusive process takes place.
Downloads
References
Beltrán-Villamizar, Y., Martínez-Fuentes, Y., y Vargas-Beltrán, A. (2015) El sistema educativo colombiano en el camino hacia la inclusión. Avances y retos. Educ. Educ. 18, (1), 62-75. https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.4
Castellanos, M. (2018). Educação inclusiva: limites e possibilidades do trabalho entre o ensino especial e a escola regular. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 88-99. doi:http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020207
Congreso de la República de Colombia (1994) Ley 115 de 1994 por la cual se expide la Ley General de Educación. Bogotá D.C. Congreso de la República de Colombia. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0115_1994.html
Guerra, S. (2018). Los estudiantes con necesidades educativas especiales. Recursos y apoyos para su atención educativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2 (2), 51-66. doi:http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020204
Corte Constitucional (2011) Sentencia T-051 de 2011. Bogotá D.C. Honorable Corte Constitucional. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2011/T-051-11.htm
Infante, M. (2010) Desafíos a la formación docente: inclusión educativa. Estudios Pedagógicos XXXVI, (1) 287-297.
Kuhn, T. (1978) La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica. http://files.doctorado-en-educacion-2-cohorte.webnode.es/200000020-a6e1ea7dee/Kuhn_-_La_Estructura_de_las_revoluciones_Cientificas.pdf
Luque, D. (2009) Las necesidades educativas especiales como necesidades básicas. Una reflexión sobre la inclusión educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XXXIX, (3-4), 201-223.
Margarita, S. y Valenzuela, G. (2015) Niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. Revista Médica Clínica Las Condes, 26, 42- 51. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.004
Narodowski, M. (2008) La inclusión educativa. reflexiones y propuestas entre las teorías, las demandas y los eslogans. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 19 – 26.
Parra, C. (2010) Educación inclusiva: un modelo de educación para todos. Revista ICEES, (8), 73 – 84.
Presidencia de la República (2009) Decreto 366 de 2009 Por medio del cual se reglamenta la organización del servicio de apoyo pedagógico para la atención de los estudiantes con discapacidad y con capacidades o con talentos excepcionales en el marco de la educación inclusiva. Bogotá D.C. Presidencia de la República. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-182816_archivo_pdf_decreto_366_febrero_9_2009.pdf
Presidencia de la República (2017) Decreto 1421 de 2017 por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. Bogotá D.C. Presidencia de la República. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30033428
Saénz, L. (2012). Derecho a la educación inclusiva en el marco de las políticas públicas. Revista de derecho principia IURIS (17), 1-424. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/458%20la%20educacion%20inclusiva%20en%20el%20marco%20de%20las%20politicas%20publicas.pdf
Surel, Y. (2008) Las políticas públicas como paradigmas. Estudios políticos (33), 41-65. Segura, J (traductor) https://revistas.udea.edu.co/index.php/estudiospoliticos/article/view/1942/5845
Vázquez-Orjuela, D. (2015) Políticas de inclusión educativa: una comparación entre Colombia y Chile. Educación y Educadores, 18(1), 45-61. https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.3
Zamudio, B. (2018) Política pública: las paradojas de la inclusión y sus efectos en la subjetividad. Desde el jardín de Freud, (18), 867 – 880.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.