The game as a pedagogical strategy for the self-regulation of learning in mathematics
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050906Keywords:
pedagogical strategy; educational play; motivation (Thesaurus); self-regulation of learning (Author's keywords)Abstract
This article starts from the problems evidenced in the learning process regarding mathematical skills, as well as metacognitive processes with lack of self-regulation and self-management, establishing the need to understand what processes can contribute to self-regulation in students, favoring their learning in mathematics. Thus, it was proposed to analyze if the game, as a pedagogical strategy, favors motivation
because games can be beneficial for the self-regulation of learning in students of first grade in the area of mathematics. According to the above, it was determined the extrinsic and intrinsic motivational factors evidenced in the students’ teaching-learning process; besides, the pedagogical strategies were also described and compared. It should be noted that the approach was qualitative, comparative descriptive research. At the end of the process, it was concluded that students must learn to direct and control their thoughts, feelings and actions to obtain self-regulated learning through motivational strategies.
Downloads
References
Alonso, J. y Montero, Y. (1992). Motivación y aprendizaje escolar. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (comp.). Desarrollo psicológico y educación (Psicología de la Educa¬ción) (183-198). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4813967
Bernal, M., Florez, E. y Salazar, D. (2017). Motivación, autorregulación para el aprendi¬zaje y rendimientoacadémico en estudiantes de séptimo grado de una institución educativa del municipio de Aranzazu (Caldas). Repositorio Institucional CINDE. http:// ridum.umanizales.edu.co › xmlui › bitstream › handle
Camposeco, F. (2012). La autoeficacia como variable en la motivación intrínseca y extrínseca en matemáticas a través de un criterio étnico. [Tesis de doctorado, Uni¬versidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/16670/
Cardozo, A. (2008). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico estudiantes del primer año universitario. Laurus. 14(28), 209-237.
Casado, O. (2018). La autorregulación en el aula de Educación Primaria. Estudio y apli¬cación de un modelo integral de transición activa hacia la autonomía [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid]. http://uvadoc.uva.es › bitstream › Tesis14567-181213
Chacón, P. (2008). El juego didáctico como estrategia de enseñanza y aprendizaje ¿Cómo crearlo en el aula? Revista Nueva Aula Abierta, 5(16), 1-8. www.grupodidac-tico2001.com/PaulaChacon.pdf
Chaves, E., Trujillo. J. y López, J. (2016). Acciones para la autorregulación del aprendi¬zaje en entornos personales. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 48, 67-82. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.05
De la Fuente, J. (2004). Perspectivas recientes en el estudio de la motivación: La teoría de la orientación de metas. Revista Electrónica de Investigación Psico educativa, 2(1), 35-62.
Díaz, A. (2017). Autorregulación del Aprendizaje y Educación alternativa: Análisis com¬parativo de tres métodos educativos en Educación Primaria en España y Escocia. Universidad Complutense de Madrid https://eprints.ucm.es/id/eprint/49375/
Eccles, J. & Wigfield, A. (2002). Motivational Beliefs, Values and Goals. Annual Review of Psychology, 53,109-132. https://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/an-nurev.psych.53.100901.135153
García, E., Silva, M. y Silva, L. (2019). Cooperación y juego, binomio para el aprendizaje de las matemáticas. Resultados en una escuela mexicana. Atenas, 2(46), 17-31. https://www.redalyc.org/journal/4780/478060100002/478060100002.pdf
González, M. y Tourón, J. (1992). Autoconcepto y rendimiento escolar. Sus implicacio¬nes en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. EUNSA. https://dadun. unav.edu/handle/10171/21388
Greene, D. y Lepper, M. (1974). Motivación intrínseca: Cómo convertir el juego en trabajo. Psychology Today, 8, 49-54.
Harackiewicz, J. & Barron, K. (1998). Rethinking achievement goals: When are they adaptive for college students and why? Educational Psychologist, 33(1), 1-21. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15326985ep3301_1
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/ uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Karabenick, S. & Collins, J. (1997). Relation of perceived instructional goals and in¬cenyives to collegestudents’ use of learning strategies. Journal of Experimental Educational, 65, 331-341.
O’Leary, K. y Drabman, R. (1971). Programas de refuerzo de fichas en el aula: Una revisión [Boletín psicológico. 75(6). 379-398]. https://psycnet.apa.org/record/1972-01793-001
Panadero, E. y Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Modelo de Zimmerman sobre estrategias de aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2), 450- 462. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221
Paris, S. & Newman, R. (1990). Developmental aspects of self-regulated learning. Educational Psychologist
Pintrich, P. y Schunk, D. (2006). Motivación en contextos educativos. Pearson Educación, S.A.
Rosário, P., Lourenço, A., Paiva, M., Núñez, J., González, J. y Valle, A. (2012). Autoeficacia y utilidad percibida como condiciones necesarias para un aprendizaje académico autorregulado. Revista anales de psicología, 8(1), 37-44.
Ryan, A., Ryan, K., Arbuthnot, M. & Samuels, M. (2007). Motivation for Standardized Math Exams. Educational Researcher, 36(1), 5-13.
Ryan, R., Mims, V. y Koestner, R. (1983). Relación de la contingencia de recompensa y el contexto interpersonal con la motivación intrínseca: Una revisión y prueba usando la teoría de evaluación cognitiva. Revista de Personalidad y Psicología Social, 42(6), 736 – 750.
Schunk, D. (1996). Goal and self-evaluative influences during children’s cognitive skill learning. Am. Educational Research Journal, 33, 359-382.
Tapia, A. (1997). Motivar para el aprendizaje. Teoría y estrategias. Edebé.
Valle, A., Barca, L., González, R. y Nuñez, J. (2010). Las estrategias de aprendizaje revi¬sion teorica y conceptual. Revista Latinoamericana de Psicología, 31(3), 425-461.
Wentzel, K. (1998). Social relationships and motivation in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90, 202-220.
Zimmerman, B. & Martínez, P. (1990). Construct validation of a strategy model of stu¬dent self-regulated learning. Journal of Educational Psychology. 80(3), 284-290. https://www.researchgate.net/publication/232550661_Construct_Validation_ of_a_Strategy_Model_of_Student_Self-Regulated_Learning
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.