Questionnaire for the evaluation of learning strategies of university students (CEVEAPEU) a validation with Guatemalan students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050902

Keywords:

factor analysis, learning, cognition, planning, psychometrics (Thesaurus)

Abstract

The objective of this study was to determine the validity and reliability of the questionnaire for the evaluation of learning strategies of university students (CEVEAPEU) when applied to a sample of Guatemalan students. The design is non-experimental, cross-sectional with a quantitative approach and descriptive scope. It was applied during the first stage as piloting to a sample of 72 first-year students to verify the apparent validity. Subsequently, to a sample of 341 second- and third-year students, both were non-probabilistic samples. The level of reliability was established by means of Cronbach's alpha, a α = 0.914 was obtained for the total instrument. With the Factor Analysis program, it was performed an exploratory factor analysis of each of the six subscales to determine construct validity. A polychoric correlation dispersion matrix was applied,
with Varimax rotation. Items with factorial loads less than 0.300 absolutes, or those which were not grouped into a factor that had at least three items, were omitted. The program also provided the ordinal alpha for each of the factors by subscales and it was obtained an approach to confirmatory factor analysis with adequate indicators. As a result, two out of the six subscales showed factors according to the original theoretical model, and four of them differed, reducing the number of factors and/or items for the
sample of Guatemalan students. The final instrument, in this application, according to factorial loads, was made up of six subscales, 19 strategies and 83 items.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana-Rabanales, K. (2020). Aplicación del modelo Tristán-López para dictamen cuantitativo de validez de contenido del cuestionario de evaluación de estrategias de aprendizaje para estudiantes univeristario para un contexto guatemalteco. Revista Análisis de la Realidad Nacional (189), 140-149. http://ipn.usac.edu.gt/ wpcontent/uploads/2020/08/IPN-RD-189-1.pdf

Argibay, J. C. (2006). Técnicas psicométricas. Cuestiones de validez y confiabili¬dad. Subjetividad y Procesos Cognitivos (8), 15-33. https://www.redalyc.org/ pdf/3396/339630247002.pdf

Beltrán, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de Educación, (332), 55-73. http:// www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:0bc115bf-2ee5-4894-91f5-7e32e07059d4/ re3320411443-pdf.pdf

Bustos, V., Amparo, L. & Sancho, P. (2017). Propiedades psicométricas del CEVEA¬PEU: validación en población peruana. Educación XXI, 20(1), 299-318. http://doi. org/10.5944/educxx1.17513

Espinoza, S. y Novoa-Muñoz, F. (2018). Ventajas del alfa ordinal respecto al alfa de Cronbach ilustradas con la encuesta AUDIT-OMS. Panam Salud Pública v(42), 1-6. http://doi.org/10.26633/RPSP.2018.65

Gargallo, B. (2000). Procedimientos. Estrategias de aprendizaje. Su naturaleza, enseñanza y evaluación. Tirant Lo Blanch.

Gargallo, B. (2012). Un aprendiz estratégico para una nueva sociedad. Teoría de la edu¬cación, educación y cultura en la sociedad de la información, 13(2), 246-272. https:// revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/9008

Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J. & Pérez-Pérez, C. (2009). El Cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estu¬diantes universitarios. RELIEVE Revista ELectrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 15(2), 1-31. http://doi.org/10.7203/relieve.15.2.4156

Hilt, J. y Rodríguez, J. (noviembre, 2013). Validación del CEVEAPEU en estudiantes univer¬sitarios mexicanos. XII Congreso Nacional de Investigación Educativa, Guanajuato. México. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/0517.pdf

Lorenzo-Seva, U. y Ferrando, P. (2006). Factor. Terragona.

Meza, A. (2013). Estrategias de aprendizaje. Definiciones, clasificaciones e instru¬mentos de medición. Propósitos y Representaciones, 1(2)., 193-213 http://doi. org/10.20511/pyr2013.v1n2.48

Monereo, C. (2007). Hacia un nuevo paradigma del aprendizaje estratégico: el papel de la mediación social, del self y de las emociones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(7), 497-534. https://www.redalyc.org/ pdf/2931/293121946003.pdf

Morales-Cadena, G., Fonseca-Chávez, M., Valente-Acosta, B. y Gómez-Sánchez, E. (2017). La importancia de la motivación y estrategias de aprendizaje en la enseñanza de la medicina. Anales de Otorrinolaringología Mexicana, 62(2), 97-107. https://www. medigraphic.com/pdfs/anaotomex/aom-2017/aom172d.pdf

Montero, I. y de Dios, M. (2004). Sobre la otra de Paul R.Pintrich: La autorregulación de los procesos cognitivos y motivacionales en el contexto educativo. Revista Elec¬trónica de Investigación Psicoeducativa, 2(1), 189-196. https://www.researchgate. net/publication/264417014_Sobre_la_obra_de_Paul_R_Pintrich_la_autorregulacion_ de_los_procesos_cognitivos_y_motivacionales_en_el_contexto_educativo

Pintrich, PR. & Schrauben, B. (1992). Students’ motivational beliefs and their cognitive engagement in classroom academic tasks. En D.H. Schunk; J. Meece (eds.). Students perceptions in the classroom (pp. 149-183). Hillsdale, N.J: Lawrence Erlbaum

Padilla, J. (2019, 29 de septiembre). Análisis factorial exploratorio para escalas dicóto¬micas y Likert. [Archivo de video]. https://youtu.be/IyAs6PYXQOY

Valle, A., Barca, A., González, R. y Nuñez, J. (1999). Las estrategias de aprendizaje. Revisión teórica y conceptual. Revista Latinoamericana de Psicología., 31(3), 425- 461. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/805/80531302.pdf

Valle, A., González, R., Cuevas, L. y Fernández, A. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Psicodidáctica v(6), 53-68. https://www.redalyc.org/pdf/175/17514484006.pdf

Published

2021-10-06

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Questionnaire for the evaluation of learning strategies of university students (CEVEAPEU) a validation with Guatemalan students. (2021). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 15-27. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050902

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>