Pedagogy for peace: the post-agreement context on the colombo venezolana border
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030507Keywords:
Peace; violence; conflict; Latin AmericaAbstract
The article is inspired by the observation of local dynamics in the professional work of the authors and experiences such as the School of Peace and Citizen Coexistence as a pedagogical project that is part of the Conflict, State and Development Team of the Research Center and Popular Education (CINEP) / Peace Program. The present article is intended to elucidate the necessary scenarios to consider in the understanding of Pedagogy for Peace as a context of possibility and a hope for the strengthening of the social fabric through the consolidation of scenarios of mediation and conversation in the border context. The methodology is based on a bibliographic review around the general description of the humanitarian conditions of Venezuela and Colombia and the complexities that they weave in the border context, elucidating, as a goal, a reflection on how violence results in a mechanism of power and geopolitical control from global interests in particular contexts, to which the view of Pedagogy for Peace, as a micropolitical position and situated knowledge, allows weaving bonds of trust and reflection for humanization of relationships and forsters empathy through those bonds.
Downloads
References
Acebey, F. (2015). Ornelas, Raúl (coord.) (2013), Crisis civilizatoria y superación del capitalismo. Prob. Des, 46 (180), 187-189. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/prode/v46n180/v46n180a13.pdf
Barrera, A. (2018). El fracaso del diálogo en Venezuela: un paso más hacia el abismo. The New York Times. Recuperado de: https://www.nytimes.com/es/2018/02/11/el-fracaso-del-dialogo-en-venezuela-un-paso-mas-hacia-el-abismo/
Bautista, S. (2017). Contribuciones a la fundamentación conceptual de paz territorial. Revista Ciudad Paz-ando, 10.1, 100-110. Recuperado en: https://doi.org/10.14483/2422278X.11639
Boedi, R. (2013). La ira: pasión por la furia. Madrid, España: Antonio Machado
Congreso de la Republica de Colombia (junio 10 de 2011). Ley de víctimas y restitución de tierras y decretos reglamentarios. [Ley 1448 de 2011] Recuperado de http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/micrositios/caminosParaLaMemoria/descargables/ley1448.pdf
Elizalde, A. y Yentzen, E. (2003). Hacia un rescate de utopías y sueños colectivos. Polis, Revista
Fisas, V. (1998). Cultura de paz y gestión de conflictos. Barcelona, España: Icaria.
Foucault, M. (1991). El sujeto y el poder. Bogotá, Colombia: Carpe Diem Ediciones.
Freire, P. (2015). Pedagogía del oprimido (Mellao, J., trad.). Ciudad de México: Siglo XXI editores.
Galtung, (2003). Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización. Bilbao, España: Bakeaz/Gernika Gogoratuz. Latinoamericana, 2(6), 1-14. Recuperado de http://journals.openedition.org/polis/6416
Lederach, J. (2000). El ABECÉ de la paz y los conflictos. España, Madrid: Catarata.
Martínez, C. (2016). Mandela y la construcción histórica de la noviolencia. Otras formas de hacer y de pensar. Polis, Revista Latinoamericana, (43), 1-19. Recuperado de https://journals.openedition.org/polis/11573
Maturana, H. (1995). La democracia es una obra de arte. Bogotá, Colombia: Mesa redonda magisterio.
Medina, C. (2009) Conflicto armado y procesos de paz en Colombia. Memoria casos FARC-EP y ELN. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Mejía, M. (2012). Educación y Pedagogías Críticas desde el Sur. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
Mijares, V. & Rojas, N. (2018). Venezuelan Migration Crisis puts the Region´s Democratic Governability at Risk. GIGA Focus Latin America, (6), 1-13. Recuperado de https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168- ssoar-59911-3
Mockus, A. (2012). Pensar la universidad. Medellín, Colombia: Fondo Editorial EAFIT.
Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades, propuesta para el desarrollo humano, (Santos A., trad.). Barcelona, España: Paidós sello editorial de Espasa Libros.
Observatorio Venezolano de Violencia. (2018). Informe Anual de Violencia 2018: La violencia presenta nuevos rostros en el país: el empobrecimiento y la letalidad policial. Recuperado de: https://observatoriodeviolencia.org.ve/ovv-lacso-informe-anual-de-violencia-2018/
Oficina del Alto Comisionado para la Paz (OACP). (2015). Démosle una oportunidad a la Paz. Bogotá, Colombia: Oficina del Alto Comisionado para la Paz OACP.
Ogilvie, B. (2013). “Comparar lo incomparable”, en: Bertrand Ogilvie, El hombre desechable: ensayos sobre el exterminio y la violencia extrema. Buenos Aires: Nueva Visión.
Ramírez, S. (2011). Colombia Venezuela: una intensa década de encuentros y tensiones. En R, Francesca; C, Romero y H, Ramírez (Editores), Hugo Chávez, una década en el poder. Bogotá, Colombia. Cepi/OV/UR
Salazar, M. (2013). Memorias desde el retorno Sistematización de las prácticas de memoria impulsadas en los programas de retorno al municipio de San Carlos, Antioquia 2009 – 2013. Colombia: Editorial Centro Nacional de Memoria Histórica. Recuperado de: http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/multimedias/tejiendoMemoriasSanCarlos/pdf/sistemapdf
Sánchez, A (2001). Las narraciones comunitarias como fuente de lazos sociales empoderantes. Colombia. Revista Signo y Pensamiento Pontificia Universidad Javeriana, XX (38) p.p. 94-101.
Scahill, J. (2013). Guerras Sucias. El mundo es un campo de batalla. Madrid, España: Paidos.
Sofsky, W. (2004). Tiempo de horror: amor, violencia, guerra. Madrid, España: Siglo XXI.
Ugarriza, J. (2013). La dimensión política del posconflicto: discusiones conceptuales y avances empíricos. Revista Colombia Internacional, (77), pp. 141-176.
Useche, O. (2014), Micropolítica de las resistencias sociales noviolentas. El acontecimiento de las resistencias como apertura de nuevos territorios existenciales (Tesis doctoral en Paz Conflictos y Democracia). Universidad de Granada, España, Granada.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.