Affective-sexual links and violence: an educational experience with adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030505

Keywords:

Adolescence; education; violence; secondary education; gender

Abstract

This article presents the results of a workshop cycle with 217 adolescents from public Middle School institutions in the city of Montevideo (Uruguay). The objectives of the cycle were: to raise awareness among adolescents about violence in dating, to draw attention to the types of violence that occur in said phenomenon, to denormalize violent practices in dating, to reflect on the problem and to promote healthy bonds. The qualitative-interpretative analysis is based on the participants discussions as a result of the techniques applied in the workshops. Operational analytical categories to be developed in this work were defined based on the information obtained from these discussions. The results indicate that adolescents normalize and legitimize violence in their affective-sexual links, especially surveillance and control practices in digital environments. Likewise, despite the normative and cultural advances of the last decades, cultural representations related to romantic love continue in force and operate in the daily life of adolescents. It is clear from this experience that the different actors in the educational community have a principal role in preventing, detecting and intervening in this type of specific violence that occurs with high prevalence even within the school buildings themselves.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batthyany, K. y Genta, N. (2016). Diagnóstico prospectivo en brechas de género y su impacto en el desarrollo. Tendencias en la educación de varones y mujeres en Uruguay. Montevideo, Uruguay: OPP.

Benjamín, J. (1996). Sujetos iguales, objetos de amor: Ensayo sobre el reconocimiento y la diferencia sexual. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidós.

Beserra, M., Da Cruz, M., Domingues, M., Scatena, L., Dos Santos, T., Pereira, L. y de Carvalho, M. (2015). Prevalência de Violência no Namoro entre Adolescentes de Escolas Públicas de Recife/Pe – Brasil. Revista de Enfermagem Referência, 4(7), 91-99.

Blanco, M. (2014). Implicaciones del uso de las redes sociales en el aumento de la violencia de género en adolescentes. Comunicación y medios, (30), 124-141.

Bleichmar, S. (2009). Paradojas de la sexualidad masculina. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Borges, D. y Spanó, A. (2017). Symbolic violence among adolescents in affective dating relationships. Journal of school of nursing, University of Sao Paulo, 51, 1-8.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona, España: Editorial Anagrama.

Bozon, M. (2004). Sociología da sexualidade. Rio de Janeiro, Brasil: Editora FVG.

Calvo, M. (2014). Muertas en el ropero: Discursos sobre violencia en parejas de mujeres. En D, Sempol, (Coord.), De silencios y otras violencias. Políticas públicas, regulaciones discriminatorias y diversidad sexual (pp.123-154). Montevideo, Uruguay: MIDES.

Castro, R. (2012). Problemas conceptuales en el estudio de la violencia de género. Controversias y debates a tomar en cuenta. En N. Baca y G. Vélez (Coords.). Violencia, género y la persistencia de la desigualdad en el Estado de México. Buenos Aires, Argentina: Editorial Mnemosyne.

Consejo Nacional Consultivo de Lucha contra la Violencia Doméstica (CNCLVD). (2013). Primera Encuesta Nacional de Prevalencia sobre Violencia basada en Género y Generaciones. Montevideo: Autor.

De León, A. (2015). Violencia en el noviazgo adolescente. Montevideo, Uruguay: Facultad de Psicología, Universidad de la República.

Dutton, D. (1997). El golpeador: Un perfil psicológico. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidós.

Estébanez, I. (2012). Del amor al control a golpe de click. La violencia de género en las redes sociales. Revista Pedagógica Tabanque, 23, 1-5.

Ferrer, V. y Bosch, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado, 17(1), 105-122.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2018). Panorama de la violencia hacia la infancia en Uruguay 2017. Montevideo, Uruguay: UNICEF Uruguay.

Giddens, A. (1992). La transformación de la intimidad. Sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas. Madrid, España: Ediciones Cátedra.

González, R. y Santana, J. D. (2001). Violencia en parejas jóvenes. Psicothema, 13(1) ,127-131.

Lagarde, M. (2005). Para mis socias de la vida. Claves feministas. Barcelona, España: Horas y Horas.

López-Cepero, J; Rodríguez, L; Rodríguez, F y Bringas, C. (2014). Violencia en el noviazgo: Revisión bibliográfica y bibliométrica. Arquivos Brasileiros de Psicología, 66(1), 1-17.

Makepeace, J.M. (1981). Courtship violence among college students. Family relations, 30(1), 97-102.

Martínez-Benlloch, I; Bonilla-Campos, A; Gómez-Sánchez, L. y Bayot, A. (2008). Identidad de género y afectividad en la adolescencia: asimetrías relacionales y violencia simbólica. Anuario de Psicología, 38(1), 109-118.

Ministerio de Salud Pública (MSP). (2011). Memoria Anual. Programa de Violencia Doméstica. Montevideo: Autor.

Ministerio de Salud Pública (MSP). (2006). Abordaje de Situaciones de Violencia Doméstica hacia la mujer. Guía de Procedimientos en el Primer Nivel de Atención en Salud. Montevideo: Autor.

Mujer y Salud en Uruguay (MYSU). (2013a). Mujeres adolescentes. Inicio sexual, conocimiento de derechos y acceso a la salud sexual y reproductiva. Montevideo: MYSU

Mujer y Salud en Uruguay (MYSU). (2013b). Varones adolescentes. Inicio sexual, conocimiento de derechos y acceso a la salud sexual y reproductiva. Montevideo: MYSU.

Pazos, M., Oliva, A. y Hernando, Á. (2014). Violencia en relaciones de pareja de jóvenes y adolescentes. Revista latinoamericana de psicología, 46(3), 148-159.

Retamoso, A. y Vernazza, L (2017). Panorama de la violencia hacia la infancia en Uruguay 2017.Montevideo, Uruguay: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, unicef Uruguay

Riviere, J. (2009). Los hombres, el amor y la pareja. Bilbao, España: Emakunde.

Rocha, B., Avendaño, C., Barrios, M. y Polo, A. (2017). Actitudes hacia el amor en relaciones románticas de jóvenes universitarios. Praxis y Saber, 8(16), 155-178.

Rubio-Garay, F., Carrasco, M., Amor, P. y López-González, M. (2015). Factores asociados a la violencia en el noviazgo entre adolescentes: una revisión crítica. Anuario de psicología jurídica, 25(1), 47-56.

Ruíz, S. (2009). Diversidad sexual en las aulas. Evitar el bullying o acoso homofóbico. Badajoz, España: Cuadernos Plural.

Segato, R. (2003). Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género, entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Vizcarra, M., Poo, A. y Donoso, T. (2013). Programa educativo para la prevención de la violencia en el noviazgo. Revista de Psicología, 22(1), 48-61.

Xóchitl, I.; Sánchez, A. y Robles, F. (2013). Relaciones entre estilos de amor y violencia en adolescentes. Psicología desde el Caribe, 30(2), 211-235.

Yela, C. (2003). La otra cara del amor: mitos, paradojas y problemas. Encuentros en Psicología Social, 1(2), 263-267.

Published

2019-12-06

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Affective-sexual links and violence: an educational experience with adolescents. (2019). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 3(5), 76-94. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030505

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>