The evaluation of higher education institutions
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010103Keywords:
Accreditation; quality of education; evaluation of education;control universitiesAbstract
The present work focuses on the study of circumstances that determine the drop in the attendance of children, with ages between 4 and 9 years old, to activities offered by the Banco de la República Art and Numismatics Museums in Bogota,Colombia. From qualitative methodology, and under points of view that aim the social participation dynamics such as sociocultural animation, taking account the postulates of constructivist paradigm related with education in museums, and theories about identity construction from museum space, this investigation raises to collect the expectations from both museums professional and teachers, children and families linked to neighboring Community Houses cultural spaces. The results from this research allow us to highlight the action strategies that must be taken within the community, and reflect on the pedagogical, social and heritage components inside the cultural activity scenario, proposing a global comprehension model of the phenomenon.Downloads
References
Baker, R. (2002). Evaluating quality and effectiveness: regional accreditation principles and practices. The Journal of Academic Librarianship, 28(1), 3–7.
Balagué, N., y Saarti, J. (2009). Benchmarking quality systems in two European academic libraries. Library Management, 30(4/5), 227–239.
Broady-Preston, J., y Lobo, A. (2011). Measuring the quality, value and impact of academic libraries: the role of external standards. Performance Measurement and Metrics, 12(2), 122–135. doi:10.1108/14678 041111149327
Bustos-González, A. (2007). Bibliotecas universitarias: ¿sabemos medir sus resultados e impactos? El Profesional de la Información, 16(4), 281–286. doi:10.3145/epi.2007.jul.01
Didriksson, A., y Gazzola, A. L. (2008). Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe. Caracas: Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe UNESCO–IESALC.
Espinoza, O., y González, L. (2012). Estado actual del sistema de aseguramiento de la calidad y el régimen de acreditación en la educación superior en Chile. Revista de la Educación Superior, XLI (2)(162), 87–109. European University Association (Julio de 2003). Declaración de Graz. Después de Berlín: el papel de las universidades. Recuperado de http://www.unizar.es/eees/doc/Declaracion_Graz.pdf
Feyen, J., y Vázquez, R. (2010). La clasificación de universidades como herramienta de gestión universitaria. Maskana, 1(1), 3–16. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/5424/1/MASKANA%20si5937.pdf
Jaramillo, I., Gacel–Ávila, J., y Knight, J. (2005). Higher education in Latin America: the international dimension. Washington: The World Bank. Recuperado de http://siteresources.worldbank.org/ EXTLACREGTOPEDUCATION/Resources/Higher_Ed_in_LAC_Intnal_Dimension.pdf
Leite, D. (2002). Avaliação institucional, reformas e redesenho capitalista das universidaes. Avaliação, 7(2),
–48.
Leite, D., Santiago, R., Sarrico, C., Leite, C., y Polidori, M. (2006). Students’ perceptions on the influence of institutional evaluation on universities. Assessment & Evaluation in Higher Education,
(6), 625–638. doi:10.1080/02602930600760264
Martin, M., y Stella, A. (2007). External quality assurance in higher education: making choices. Paris: International Institute for Educational Planning. Fundamentals of Educational Planning-UNESCO.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España (2003). La integración del sistema universitario español en el espacio europeo de enseñanza superior. Documento Marco.Madrid.
Pinto, M., Balagué, N., y Anglada, L. (2007). Evaluación y calidad en las bibliotecas universitarias: experiencias españolas entre 1994-2006. Revista Española de Documentación Científica, 30(3), 364–383.
Pires, S., y Lemaitre, M. (2008). Sistemas de acreditación y evaluación de la educación superior en América Latina y el Caribe. Caracas: Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe UNESCO–IESALC.
Rey, C., Balagué, N., y Falomir, V. (2006). Evaluación y gestión de la calidad de las bibliotecas universitarias. Marketing y comunicación: estado de la cuestión y propuestas de mejora.Madrid: REBIUN.
Roa, A. (2003). Hacia un modelo de aseguramiento de la calidad en la educación superior en Colombia: estándares básicos y acreditación de excelencia. Bogotá: Alfa y Omega Colombiana.
Salgado, F. (2011). La nueva institucionalidad de la educación superior en el Ecuador y los requerimientos para los programas de posgrado. En Simposio internacional sobre acreditación de programas de posgrado. Simposio llevado a cabo en Quito en 2011.
Stoffle, C., y Cuillier, C. (2011). From surviving to thriving. Journal of Library Administration, 51(1), 130–155. doi:10.1080/01930826.2011. 531645
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png" />
http://purl.org/dc/terms/" property="dct:title">La evaluación de las instituciones de educación superior. por http://creativecommons.org/ns#" property="cc:attributionName">Lilian Susana Molina Benavides, Carina Rey Martín, Aurora Vall Casas, Arturo Guillermo Clery Aguirre se distribuye bajo una http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.