Expectations, evaluation and deficiencies of the teaching function in secondary education
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.03030405Keywords:
Teachers; secondary education; motivation; educational evaluationAbstract
The article describes how the deficiencies, expectations and assessments of secondary school and baccalaureate teachers in the performance of the teaching function, can influence professional motivation. To this end, 100 teachers were presented with a questionnaire of open questions. The responses covered those shortcomings that the teachers thought to be related to their professional environment, those related to the knowledge and skills they should possess and the environment in which they perform their teaching function. The results showed that the most significant deficiencies referred to the lack of motivation of the students, as well as the uncooperative attitude of the parents; the perception of a lack of authority and a lack of trust in teachers. Other shortcomings highlighted included, a lack of teacher training and psycho-educational training together with little legal and administrative protection.
Downloads
References
Alonso Tapia, J. (1999). Motivación y aprendizaje en la Enseñanza secundaria. En C. Coll (coord.), Psicología de la instrucción: la enseñanza y el aprendizaje en la Educación secundaria (pp. 105-140). Barcelona: ICE-Horsori.
Alonso Tapia, J. (1991). Motivación y aprendizaje en el aula. ¿Cómo enseñar a pensar? Madrid: Editorial Santillana.
Alonso Tapia, J. (2005a). Motivaciones, expectativas y valores relacionados con el aprendizaje. Análisis empírico e implicaciones para la mejora de la actuación docente en la Enseñanza secundaria y en el Bachillerato. En Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (Ed.), Premios Nacionales de Investigación Educativa 2003 (pp. 1-42). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Alonso Tapia, J. (2005c). Motivar en la escuela, motivar en la familia. Madrid: Editorial Morata.
Anaya, D. (2014). Bases del aprendizaje y educación. Alcorcón, Madrid: Editorial Sanz y Torres.
Ausubel, D. (1983). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas.
Bolívar, A. (enero-junio, 2004). La Educación secundaria obligatoria en España. En la búsqueda de una inestable identidad. REICE. Revista Electrónica sobre calidad eficacia y cambio en educación, 2(1). Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/5534
Bruner, J. (1969). Hacia una teoría de la instrucción. México: UTEHA.
Bruning, R.H.; Norby, M.N.; Ronning, R.R. & Schraw, G.J. (2007). Psicología cognitiva y de la instrucción. Madrid: Pearson Prentice Hall.
Central Sindical Independiente y de Funcionarios (CSIF). (2018). Encuesta de conflictividad en los Centros educativos. Recuperado de https://www.csif.es/contenido/castilla-y-leon/educacion/254355
Cifre, E.; Llorens, S.; Martínez, I. & Salanova, M. (mayo, 2003a). Burnout in university teachers: a gender differential study. En XI European Congress on Work and Organizational Psychology. EAWOP, Lisboa.
Decy, E. L. & Ryan, R. M. (December, 1987). The support of autonomy and the control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 53(6), 1024-1037.
Echeita, G. & Fernández Blázquez, M.L. (2017). El contexto educativo. Hacia una educación más inclusiva como contexto para el desarrollo de todo el alumnado. En B. Gutiérrez & A. Brioso (Coord.), Desarrollo diferencial. Madrid: Editorial Sanz y Torres, S.L.
Eurydice-Comisión Europea. (abril, 2013). Cifras clave sobre el profesorado y los directores de Centro en Europa (Boletín Informativo). Recuperado de http://eacea.ec.europa.eu/education /eurydice/key_data_en.php
Esteve, J.M. (enero-diciembre, 2001). El profesorado de Secundaria: hacia un nuevo perfil profesional para enfrentar los problemas de la educación contemporánea. Fuentes: Revista de la Facultad de Ciencias de Educación, 3, 15-42.
García, M. & Llorens, S. (mayo, 2003). ¿Influyen los obstáculos laborales en el malestar docente? En VIII Jornades de Foment de la Investigació en ciéncies Humanes i Socials. Universitat Jaume I. Castellón.
Grau, R.; Llorens, S.; Peiró, J.M.; Salanova, M. & Schaufeli, W.B. (enero, 2000). Desde el "burnout" al "engagement": ¿una nueva perspectiva? Revista de Psicología del Trabajó y las Organizaciones, 16(2), 117-134.
Herrera, F.; Herrera, I.; Ramírez, I. & Roa, J.M. (enero, 2004). Tratamiento de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. Revista Iberoamericana de Educación, 34(1), 1-21.
Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. LEG. BOE núm. 187. España.
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. LOGSE. BOE núm. 238. España.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. LOMCE. BOE núm. 295. España
Martínez-Otero, V. (junio-julio, 2009). Investigación y reflexión sobre condicionantes del fracaso escolar. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 39 (1-2), 11-38.
Naranjo, M.L. (octubre, 2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33 (2), 153-170.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2016). Panorama de la Educación (Informe Español). Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deportes, Instituto Nacional de Evaluación.
Programa Internacional para la Evaluación de Estudiantes (PISA) (2015). Resultados clave. OCDE 2016. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf
Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in thinking: cognitive development in social context. New York: Oxford University Press.
Salanova, M. & Schaufeli, W.B. (julio-agosto, 2002). La evaluación de riesgos psicosociales en el trabajo. Revista de Prevención, Trabajo v Salud, 20, 4-10.
Woolfolk, A. (2014). Psicología Educativa. Madrid: Pearson Educación.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.