Strategies for student retention in higher education and their influence on drop-out rates
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.03030403Keywords:
School dropout; higher education; evaluation; student retentionAbstract
This article presents the results of the evaluation of the student retention program implemented in the Faculty of Educational Sciences of La Gran Colombia University, taking as reference the evaluation models of Edward A. Suchman, Carol Weiss and Michael Patton. The quantitative research was developed in two phases. In the first one, a documentary review on the subject was carried out and the findings used to compose a survey which was applied to students enrolled in the academic periods 2011-1 to 2014-2. In the second phase, statistical analysis of the information collected was carried out from academic, economic and individual influences and their contribution to the retention rate in the study program. From the academic perspective, students who were part of the program implemented improved their academic performance. It was determined that the economic aspect did not exert a significant influence because the students made the payment of the tuition with their own resources or family support. On the other hand, in relation to social factors, students cited the absence of motivation on the part of teachers, administrators and executives in the participation of social and academic activities. It is concluded that this study delivered understanding of the main strategies that have an impact on the continuity of the students in the academic program and the ways to improve the retention rate of the program.
Downloads
References
Arango, Luz G. (2007). Cuestión de supervivencia. Graduación, deserción y rezago en la Universidad Nacional de Colombia. Bogotá: Dirección Nacional de Bienestar Universitario Universidad Nacional de Colombia.
Ballart, X. (1996). Modelos teóricos para la práctica de evaluación de programas. En Q. Brugué & J. Subirats (Eds.), Lecturas de gestión pública. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/255582280_Modelos_teoricos_para_la_practica_de_la_evaluacion_de_programas
Boado, M. (2005). Una aproximación a la deserción estudiantil universitaria en Uruguay. Montevideo: UNESCO, IESALC. Recuperado de https://bibliotecas.ort.edu.uy/bibid/56593
Braxton, J., Milem, J. & Sullivan, A. (2000). The influence of active learning on college student departure process: Toward a revision of Tinto Theory. Journal of Higher Education, 17(5), 569–590.
Briones, G (1991). Evaluación de Programas Sociales. México: Editorial Trillas
CEDE. (2007). Investigación sobre Deserción en las Instituciones de Educación Superior en Colombia. Bogotá, Colombia: Universidad de los Andes. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-358471_recurso_8.pdf
Donoso, S. & Schielfelbein, E. (2007). Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: una visión desde la desigualdad social. Estudios pedagógicos, 33(1). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173514133001
Escudero, T. (2003). Desde los tests hasta la investigación evaluativa actual. Un siglo, el XX, de intenso desarrollo de la evaluación en educación. Relieve Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 9(1). Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v9n1/RELIEVEv9n1_1.htm
Ethington, C. A. (1990). A psychological model of student persistence. Research in Higher Education, 31(3), 266-269.
Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. USA: Addison-Wesley, Reading
Gómez, A. (1998) Educación: La agenda del siglo XXI: hacia un desarrollo humano. Colombia: PNUD. TM editores.
Green, J. C. (1994). Qualitative Program Evaluation. Practice and Promise, en Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (eds.): Handbook of Qualitative Research. SAGE: London.
Hagedorn, L. (2006). How to Define Retention: A New Look at an Old Problem. Los Angeles: ERIC
Lovitts, B. E. (1997). Leaving the ivory tower: A sociological analysis of the causes of departure from doctoral study. Inglaterra: Rowman & Littlefield publishing
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Bogotá, DC.: Imprenta Nacional de Colombia.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2010). Educación superior: ingreso, permanencia y graduación (Boletín informativo No. 14). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_boletin_14.pdf
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2015). Estrategias para la permanencia en Educación Superior. Experiencias significativas. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356276_recurso.pdf
Organización de Estados Americanos (OEA), Agencia Interamericana para la Cooperación y el Desarrollo (AICD) (2006). Estrategias y materiales pedagógicos para la retención escolar. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/projecto_retencion_escolar_OEA-pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2007). Panorama de la educación 2007: Indicadores de la OCDE. Recuperado de http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/39316684.pdf
Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Estados Unidos: Sage Publishing.
Pineda -Báez, C. & Pedraza-Ortiz, A. (2009). Programas exitosos de retención estudiantil universitaria: las vivencias de los estudiantes. Revista Virtual Universidad Catolica del Norte, 28. Recuperada de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194214468010
Pineda -Báez, C. (2011). Persistencia y graduación: hacia un modelo de retención estudiantil para instituciones de educación superior (Tesis de maestría). Universidad de la Sabana, Colombia. Recuperado de https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/2532/125341.pdf?sequence=1
Spady, W. G. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, 1(1), 64-85. Doi: https://doi.org/10.1007/BF02214313
Stufflebeam, D. & Shinkfield, A. J. (1995). Evaluación sistemática, guía teórica y práctica. Barcelona: Ediciones Paidós.
Suchman, E. (1967). Evaluative research: Principles and practice in public service and social action program. New York: Rusell Sage Foundation.
Swail, W. S. (1995). The development of a conceptual framework to increase student retention in science, engineering and mathematics programs at minority institutions of higher education (Tesis doctoral). The George Washington University, Washington, USA. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/234745657_The_Development_of_a_Conceptual_Framework_To_Increase_Student_Retention_in_Science_Engineering_and_Mathematics_Programs_at_Minority_Institutions_of_Higher_Education
Swail, W.S. (2004). The art of student retention. A handbook for practitioners and administrators. Educational Policy Institute. Recuperado de http://www.studentretention.org/pdf/ART_OF_STUDENT_RETENTION.pdf
Swail, W.S., Redd, K.E. & Perna, L.W. (2003). Retaining minority students in higher education: a framework for success. ASHE-ERIC Higher Education Report, 30(2).Recuperado de http://www.educationalpolicy.org/pdf/Swail_Retention_Book.pdf
Tillman, C.A. Sr. (2002). Barriers to student persistence in higher education. Recuperado de: http://www.nazarene.org/files/docs/didache_2_1_Tillman.pdf.
Tinto, V. (1975). Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent. Review of Educational Research, 45(1), 89-125.
Torres, L. (2012). Retención estudiantil en la educación superior: revisión de la literatura y elementos de un modelo para el contexto colombiano. Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.
Universidad Nacional de Colombia (2002). Estudio de la deserción Estudiantil en la Educación Superior en Colombia. ICFES. Bogotá
Universidad Nacional de Colombia (2006). Cuestión de Supervivencia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Universidad Tecnológica de Pereira. (2008). Manual del manejo de la información. Oficina de Planeación, Administración de la Información Estratégica. Indicador adaptación e integración a la vida universitaria. Disponible en: http://planea.utp. edu.co/PDI_2007-2019/Protocolos/BIE1201.pdf, consultado el 2 de enero de 2010.
Vásquez, J., Castaño, E., Gallón, S., & Gómez, K. (2003). Determinantes de la Deserción Estudiantil en la Universidad de Antioquia. Determinantes de la deserción estudiantil en la Universidad de Antioquia. Borradores del Cie, (04), 1-38. Recuperado de http://bibliotecadigital.udea.edu.co/dspace/handle/10495/3627/
Vásquez, J., Vélez, E. C., Gómez, S. G. & Portilla, K. G. (2003). Determinantes de la deserción estudiantil en la Universidad de Antioquia. Borradores del CIE, 4. Recuperado de http://bibliotecadigital.udea.edu.co/dspace/handle/10495/3627/
Weiss, C. (1985). Investigación evaluativa. México: Trillas.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.