Executive leadership in contexts of high need. School management from the social justice approach
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.09020306Keywords:
Secondary education; school management; social justice; leadership; marginalityAbstract
The purpose of the study was to promote empirical research in schools in vulnerable contexts, in order to make visible the critical qualities of leadership and its effects, in three main aspects: student learning, people's and organization's development, and the interaction with the internal and external environment. The methodology used was the case study, in a private secondary school located in a context of high marginality, in the outskirts of Ciudad Juárez, Chihuahua, located on the border between Mexico and the United States. Interviews and focus groups were used with teaching and non-teaching staff, students, managers and parents. The findings suggest that, from the perspective of the actors involved, executive leadership has a high impact on the development of people and the organization, as well as on student learning. Some of the features that characterize this leadership are: the cohesion of the teaching team around a vision; the systematicity of organizational processes; teacher professional development through accompaniment, supervision and formal training processes; and the care and attention to people.
Downloads
References
Álvarez, C. & San Fabián J.L. (junio, 2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28(1), 1-12.
Ahtaridou, E., Brown, E., Day, Ch., Gu, Q., Harris, A., Hopkins, D., Kington, A., Leithwood, K. & Sammons, P. (2009). The impact of school leadership on pupil outcomes. Final report. Nottingham: National College of School Leadership
Ainscow, M. & Azorín, C. (March, 2018). Guiding schools on their journey towards inclusion. International Journal of Inclusive Education, 22, 263-280. doi:10.1080/13603116.2018.1450900
Anderson, S. (julio-diciembre, 2010). Liderazgo directivo: claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2), 35-52.
Anderson, S., Leithwood, K., Louis, K.S. & Wahtstrom, K. (2004). How leadership influences student learning. New York: The Wallace Foundation.
Arias-Castañeda, E., Bazdresch-Parada, M. & Perales-Franco, C. (2014). Desarrollo socioafectivo y convivencia escolar. Guadalajara, Jal.: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11117/2432.
Becerra-Peña, S., Mansilla-Sepúlveda, J., Saavedra-Muñoz, J. & Tapia-Gutiérrez, C. (mayo-agosto, 2011). Liderazgo de los directivos docentes en contextos vulnerables. Educación y Educadores 14(2), 389-409.
Bennet, J. & Murakami, E. (January-April, 2016). Heroic leadership redefined in the United States border context: Cases studies of successful principals in Arizona and Texas. International Studies in Educational Administration, 44(1), 5-23. doi:10.1108/IJEM-08-2013-0128
Bignold, B., Dimmock, C., Middlewood, D., Shah, S., Stevenson, H. & Walker, A. (2005). Effective leadership in multi-ethnic schools. Nottingham: National College for School Leadership (NCSL).
Bolívar, A. (julio-diciembre, 2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones, Psicoperspectivas, 9(2), 9-33.
Bolívar, A., López, J. & Murillo, F.J. (diciembre, 2013). Liderazgo en las instituciones educativas. Una revisión de líneas de investigación. Revista Fuentes, 14(2), 15-60.
Brewer, C. & Klark, H. (March, 2013). Successful leadership in high-needs schools: An examination of core leadership practices enacted in challenging contexts. Educational Administration Quarterly, 49(5), 768-808.
Bush, T. (2016). Mejora escolar y modelos de liderazgo: hacia la comprensión de un liderazgo efectivo. En J. Weinstein (Ed.), Liderazgo educativo en la escuela. Nueve miradas (pp. 19-44). Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
Calderón, D. (2017). La triple exclusión en México. En P. González-Rubio & J. L O’Donoghue (Coords.). Tod@s: Estado de la educación en México 2017 (pp. 14-23). México: Mexicanos Primero. Recuperado de: http://mexicanosprimero.org/images/Tod@s_Baja.pdf
Carrasco, A. & González, P. (diciembre, 2017). Liderazgo para la inclusión y para la justicia social: El desafío del liderazgo directivo ante la implementación de la Ley de Inclusión Escolar en Chile. Educación y Ciudad, 33, 63-74.
Castro, A., Hernández, R., Krichesky, G. & Murillo J. (enero-junio, 2010). Liderazgo para la inclusión escolar y la justicia social. Aportaciones de la investigación. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 4(1), pp. 169-186.
Clarke, S., Drysdale, L. & Gurr, D. (June, 2014). High-need schools in Australia. Management In Education, 28(3) 86-90.
Cohen, J. & Devine, J. (2007). Making your school safe: strategies to protect children and promote learning. Nueva York: Teachers College Press.
Chapman, C. & Harris, A. (2002). Effective Leadership in Schools Facing Challenging Circumstances. Final Report. NCSL.
Chocarro, E. (2018). Compartiendo experiencias para la mejora educativa desde el liderazgo. En F. Murillo (Coord.). Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación. Actas del II Congreso Internacional sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (pp. 122-125). Madrid: Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación.
Díaz-Vicario, A. & Gairín, J. (septiembre, 2014). Entornos seguros y saludables. Algunas prácticas en centros educativos de Cataluña. Revista Iberoamericana de Educación, 66, 189-206.
Domingo, J. & Martos, M. (2018). Diálogos de líderes pedagógicos por la inclusión en procesos de incremento de capacidades profesionales en sus escuelas. El caso de Atlántida Granada. En F. Murillo (Coord.), Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación. Actas del II Congreso Internacional sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (pp. 347-351). Madrid: Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación.
Edwards, M. M. & Shields, C. M. (November, 2004). Who is “At-risk” and what can educators do about it? Paper presented at the New Zealand Association of Research in Education Conference, Wellington.
Euán, R., Farrán, N. & Hernández-Castilla, R. (mayo-agosto, 2013). Prácticas del liderazgo escolar implicado en la promoción de la justicia social: estudio de un caso en educación secundaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 17(2), 263-280.
Fernández, J. & Hernández, A. (octubre-diciembre, 2013). Liderazgo directivo e inclusión educativa. Estudio de casos. Perfiles Educativos, 35(142), 27-41.
Fomento mexicano de Servicios Educativos (2017). Modelo Educativo Marista. Manuscrito inédito.
Gardner, H. (2016). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples (3ª Ed.). México: Fondo de Cultura Económica.
González, M.T. (diciembre, 2014). El liderazgo para la justicia social en las organizaciones educativas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 85-106.
Guerra, P., Jacobs, J., Nelson, S. & Yamamura, E. (2013). Developing Educational Leaders for Social Justice: Programmatic Elements that Work or Need Improvement. Educational Research and Perspectives, 40, 124-149.
Hernández-Castilla, R., Hidalgo, N., Martínez-Garrido, C. & Murillo, F. (2018). Directores de una escuela primaria y su compromiso con la justicia social, una mirada desde la cuna. En F. Murillo (Coord.). Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación. Actas del II Congreso Internacional sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (pp. 400-404). Madrid: Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación.
Hohepa, M., Lloyd, C. & Robinson, V. (2009). School leadership and student outcomes: Identifying what works and why: Best evidence synthesis iteration (BES). New Zealand: Ministry of Education.
Jacobson, S. & Johnson, I. (2011). Successful leadership for improved student learning in high needs schools: U.S. Perspectives from the International Successful School Principal ship Project (ISSPP). En T. Townsed & J. MacBeath (eds.), International Handbook of Leadership for Learning, Springer International Handbooks of Education 25, 553-569. doi: 10.1007/978-94-007-1350-5_31
Jantzi, D. & Leithwood, K. (May, 2000). The effects of transformational leadership on organizational conditions and student engagement with school. Journal of Educational Administration, 38(2), 112-129.
Leithwood, K. A., & Riehl, C. (2005). What We Know about Successful School Leadership. Philadelphia, PA: Laboratory for student success, Temple University.
León, M. (enero-abril, 2012). El Liderazgo para y en la escuela inclusiva. Educatio Siglo XXI, 30(1), 133-160.
Martín-Crespo, M. & Salamanca, A. (marzo-abril, 2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Nure Investigación, 27, 1-4.
Martínez, F. (abril-junio, 2012). Contextos vulnerables: las aportaciones de la evaluación. Bordón, 64(2), 41-50.
Marzano, R. (2002). A different kind of classroom: Teaching with dimensions of learning. Virginia: Association for Supervision and Curriculum development.
Murillo, J. & Hernández-Catilla, R. (diciembre, 2014). Liderando escuelas justas para la justicia social. Revista internacional de educación para la justicia social, 3(2), 11-30.
Navarro-Granados, M. (abril, 2017). Hacia un liderazgo educativo para la justicia social en las escuelas. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 5(1), 161-173.
Notman, R. (2015). Leadership in New Zealeand high-needs schools: An exploratory study from the International School Leadership Development Network Project. Scottish Educational Review, 47(1), 28-48.
Leger, L., Young, I., Blanchard, C. & Perry, M. (2010). Promover la salud en la escuela: de la evidencia a la acción. Saint Denis Cedex, Francia: UIPES. Recuperado de http://goo.gl/ccoZ2x
Pons, F. (2018). Incidencia del liderazgo distribuido de los directores de las escuelas públicas de Santo Domingo y el compromiso de sus docentes. En F. Murillo (Coord.). Avances en democracia y liderazgo distribuido en educación. Actas del II Congreso Internacional sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (pp. 592-599). Madrid: Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación.
Robinson, V. (2016). Hacia un fuerte Liderazgo centrado en el estudiante: afrontar el reto del cambio. En J. Weinstein (Ed.), Liderazgo educativo en la escuela. Nueve miradas (pp. 45-80). Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
Robinson, V., Lloyd, C. A. & Rowe, K. J. (2014). El impacto del liderazgo en los resultados de los estudiantes: un análisis de los efectos diferenciales de los tipos de liderazgo. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(4), 13-40.
Ryan, J. (2016). Un liderazgo inclusivo para las escuelas. En J. Weinstein (Ed.), Liderazgo educativo en la escuela. Nueve miradas (pp. 177-204). Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
Stake, R. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid: Editorial Morata.
Sun, J. (2016). Características, impactos y antecedentes del modelo de liderazgo escolar transformacional. En J. Weinstein (Ed.), Liderazgo educativo en la escuela. Nueve miradas (pp. 177-204). Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
Theoharis, G. (April, 2007). Social justice educational leaders and resistance: Toward a theory of social justice leadership. Educational Administration Quarterly, 43(2), 221-258.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.