Characterization of the teacher from the student’s look

Authors

  • Natalia Fernanda Delgado-Achicanoy Universidad de Nariño
  • Deisy Lorena Imbajoa-Diaz Universidad de Nariño
  • Oscar Eduardo Mueses-Llanos Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.09020305

Keywords:

Characteristics of the teacher; student conceptions; exercise in the classroom; teaching identity; academic preparation; dealing with students

Abstract

The article presents the results related to the characterization of the teaching professional identity according to the conceptions of graduates in training. The study was of a qualitative type with an ethnographic focus, developed with undergraduate students from a public university in the City of Pasto. The answers obtained arose from the triangulation of the testimonies presented by the future graduates, in three moments: semi-structured interviews with the participation of 29 students -13 women and 16 men-; 10 autobiographical narrations developed by 3 women and 7 men; and a focus group with the voluntary intervention of 8 people -6 women and 2 men-. Regarding the characterization of the educator, three different perspectives were proposed that allowed an approach to the identity of the same, such as: exercise in the classroom, dealing with students and permanent academic preparation; this, as a whole, constitutes one of the most relevant elements in the identity of the teaching staff. It should be noted that each contribution made by graduates in training about the characteristics of the teacher, allows us to expand the view towards those units of meaning that contribute to the construction of the educator's identity and, likewise, are priorities for the reflection of both graduates in training about their future professional practice as well as for practicing teachers.

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Author Biographies

  • Natalia Fernanda Delgado-Achicanoy, Universidad de Nariño

    Estudiante de cuarto semestre de Maestría en Educación de la Universidad de Nariño, Especialista en Gerencia Informática de la Corporación Universitaria Remington, Especialista en Gerencia de Diseño de la Universidad Jorge Tadeo Lozano en convenio con Universidad de Nariño, Licenciada en Informática de la Universidad de Nariño.

  • Deisy Lorena Imbajoa-Diaz, Universidad de Nariño

    Deisy Lorena Imbajoa Díaz, Estudiante de cuarto semestre de Maestría en Educación de la Universidad de Nariño, Licenciada en Educación Básica con énfasis en Humanidades Lengua Castellana e Ingles de la Universidad de Nariño.

  • Oscar Eduardo Mueses-Llanos, Universidad de Nariño
    Oscar Eduardo Mueses Llanos, Estudiante de cuarto semestre de Maestría en Educación de la Universidad de Nariño, Especialista en Enseñanza de Inglés de la Universidad Santiago de Cali, Licenciado en Educación Básica con énfasis en Humanidades Lengua Castellana e Ingles de la Universidad de Nariño.

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Published

2018-11-09

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Characterization of the teacher from the student’s look. (2018). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 2(3), 56-76. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.09020305

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