El poder de las palabras del educador en los procesos de paz
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.09020304Keywords:
Education; word; peace; peace process; teacherAbstract
In these critical times, but at the same time hopeful for Colombia, it is essential to ask ourselves about educators' contribution in peace processes. A teacher is not exclusively dedicated to transmit knowledge, but his work transcends: the educator is a person who impacts and guides other people's lives. To do it, the best ally is the word. In this sense, the objective was to systematically analyze a particular experience in a classroom belonging to the humanities curriculum of the University of La Sabana. A qualitative approach through the case study was the base of this study. In the presented situation that arises in the middle of a tension between two students, the discourse could be resignified as a result of techer's role and and the good use or words and its different aspects, despite the academic and ideological gaps. In conclusion, in the classroom, words refer not only to a code but also it implies listening, that is, that act of engaging in communication; recognizing, that difference between act-subject to judge objectively, and silence, that state of consciousness to think before saying a word.
Downloads
References
Aranguren, J. & Stork, J. (2008). Antropología filosófica. Un manual de excelencia humana. Barañaín, España: Editorial EUNSA
Ariza Landínez, P.A. & Baquero Rodríguez, M.J. (septiembre-diciembre, 2014). Educación, paz y posconflicto: oportunidades desde la educación superior. Revista de la Universidad de La Salle, 65, 115-134.
Bernal, C.A. (2010). Metodología de la investigación. Adminsitración, economía, humanidades y ciencias sociales. Bogotá, Colombia: Pearson.
Buitrago Jerez, O., Delgado Sepúlveda, M.L. & Espinosa, L.M. (2003). Institución educativa. Entorno de paz y cultura del amor. Pereira, Colombia: Universidad Tecnológica de Pereira.
Cobo, M.P. (2016). La importancia de la palabra. De las palabras a los hechos. Recuperado de www.eltelegrafo.com.ec
Cañas, R. (julio, 2010). La Dialéctica en la filosofía griega. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales de la Universidad de Costa Rica, (11), 22, 37–56.
Day, C. (2006). Pasión por enseñar: La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea S.A. Ediciones.
D’Avenia, A. (2017). El arte de la fragilidad. Cómo la poesía te puede salvar la vida. Barcelona, España: La esfera de los libros.
Fernández Guayana, T. (11 de marzo, 2016). La voz del silencio. Campus Periódico de la Universidad de La Sabana. Edición 1.327, p. 3.
González, L.A. (2017). Importancia de las palabras. Recuperado de www.alainet.org
Grijelmo, A. (2000). La seducción de las palabras. España: Punto de lectura.
Horcas Villareal, J.M. (marzo, 2009). El origen del lenguaje. Contribuciones a las Ciencias Sociales, 3, 1-6.
Joamich, F. (2005). Hitler. Una biografía. Barcelona: Editorial Planeta
Larrosa, J. (2004). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica
Maritain, J. (2008). La educación en la encrucijada. España: Ediciones Palabra.
Mejía, M.R. (enero-marzo, 2016). En busca de una cultura de paz. Desde una pedagogía del conficto y la negociación cultural. Contexto e Educação, 61, 61-92.
Mruk, C. (1998). Autoestima: investigación teoría y práctica. Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer
Pineda, J. (octubre, 2004). Relatar, narrar y fabular los modos del habitar ecopoético. Revista Luna Azul, 19, 1-5.
Reyes, Y. (2016). La poética de la infancia. Bogotá, Colombia: Luna Libros.
Sánchez Cardona. M. (julio-diciembre, 2010). La educación para la paz en Colombia: una responsabilidad del Estado Social de Derecho. Revista VIA IURIS, 9, 141-160.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.