El poder de las palabras del educador en los procesos de paz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.09020304

Keywords:

Education; word; peace; peace process; teacher

Abstract

In these critical times, but at the same time hopeful for Colombia, it is essential to ask ourselves about educators' contribution in peace processes. A teacher is not exclusively dedicated to transmit knowledge, but his work transcends: the educator is a person who impacts and guides other people's lives. To do it, the best ally is the word. In this sense, the objective was to systematically analyze a particular experience in a classroom belonging to the humanities curriculum of the University of La Sabana. A qualitative approach through the case study was the base of this study. In the presented situation that arises in the middle of a tension between two students, the discourse could be resignified as a result of techer's role and and the good use or words and its different aspects, despite the academic and ideological gaps. In conclusion, in the classroom, words refer not only to a code but also it implies listening, that is, that act of engaging in communication; recognizing, that difference between act-subject to judge objectively, and silence, that state of consciousness to think before saying a word.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tany Giselle Fernandez Guayana, Instituto de La Familia, Universidad de La Sabana

    Licenciada en Pedagogía Infantil

    Especialista en Desarrollo Personal y Familiar

    Estudiante de Maestría en Educación y Desarrollo Humano

References

Aranguren, J. & Stork, J. (2008). Antropología filosófica. Un manual de excelencia humana. Barañaín, España: Editorial EUNSA

Ariza Landínez, P.A. & Baquero Rodríguez, M.J. (septiembre-diciembre, 2014). Educación, paz y posconflicto: oportunidades desde la educación superior. Revista de la Universidad de La Salle, 65, 115-134.

Bernal, C.A. (2010). Metodología de la investigación. Adminsitración, economía, humanidades y ciencias sociales. Bogotá, Colombia: Pearson.

Buitrago Jerez, O., Delgado Sepúlveda, M.L. & Espinosa, L.M. (2003). Institución educativa. Entorno de paz y cultura del amor. Pereira, Colombia: Universidad Tecnológica de Pereira.

Cobo, M.P. (2016). La importancia de la palabra. De las palabras a los hechos. Recuperado de www.eltelegrafo.com.ec

Cañas, R. (julio, 2010). La Dialéctica en la filosofía griega. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales de la Universidad de Costa Rica, (11), 22, 37–56.

Day, C. (2006). Pasión por enseñar: La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea S.A. Ediciones.

D’Avenia, A. (2017). El arte de la fragilidad. Cómo la poesía te puede salvar la vida. Barcelona, España: La esfera de los libros.

Fernández Guayana, T. (11 de marzo, 2016). La voz del silencio. Campus Periódico de la Universidad de La Sabana. Edición 1.327, p. 3.

González, L.A. (2017). Importancia de las palabras. Recuperado de www.alainet.org

Grijelmo, A. (2000). La seducción de las palabras. España: Punto de lectura.

Horcas Villareal, J.M. (marzo, 2009). El origen del lenguaje. Contribuciones a las Ciencias Sociales, 3, 1-6.

Joamich, F. (2005). Hitler. Una biografía. Barcelona: Editorial Planeta

Larrosa, J. (2004). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica

Maritain, J. (2008). La educación en la encrucijada. España: Ediciones Palabra.

Mejía, M.R. (enero-marzo, 2016). En busca de una cultura de paz. Desde una pedagogía del conficto y la negociación cultural. Contexto e Educação, 61, 61-92.

Mruk, C. (1998). Autoestima: investigación teoría y práctica. Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer

Pineda, J. (octubre, 2004). Relatar, narrar y fabular los modos del habitar ecopoético. Revista Luna Azul, 19, 1-5.

Reyes, Y. (2016). La poética de la infancia. Bogotá, Colombia: Luna Libros.

Sánchez Cardona. M. (julio-diciembre, 2010). La educación para la paz en Colombia: una responsabilidad del Estado Social de Derecho. Revista VIA IURIS, 9, 141-160.

Published

2018-11-09

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

El poder de las palabras del educador en los procesos de paz. (2018). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 2(3), 49-55. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.09020304

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>