Metacognitive Skills and their Relationship with Academic Performance in Extra-Age Situations
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog25.06091605Keywords:
Metacognition, metacognitive skills, extra-age, knowledge of cognition, regulation of cognition, academic performance.Abstract
The objective of the research was to analyze the metacognitive skills of elderly students and their relationship with academic performance in the field of basic secondary education and secondary education. Under a descriptive correlational design with incidental sampling, 70 students from an educational institution were included in cycles, who responded to the Metacognitive Skills Inventory. An average of 64.6 ± 10.6 was found in the general metacognitive ability, whose subscales scored on average between the ranges of 60 to 70 and an academic performance of 3.5 ± 0.44. Metacognitive skills directly and significantly correlated with academic performance rs= 0.34 (p=0.004) and this also correlated with the degree of study with rs=0.601 (p<0.001). A linear regression model was fitted that provides a prediction function to estimate academic performance based on the level of metacognitive skills and school grade. It is concluded that metacognitive skills participate functionally and are significant shapers of the academic performance of secondary basic education and secondary education students in situations of extra age
Downloads
References
Acedo, N. (1999). Diccionario de uso del español actual. (3ª edición). Ediciones S.M.
Acuña, M. (2015). Motivación de logro, estrategias de aprendizaje, juicio crítico y rendimiento académico de los estudiantes del Programa SUBE de la Universidad Cesar Vallejo (Tesis Maestría, Universidad César Vallejo). Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12692/4673
Amaluisa, P., Nuñez-Torres,O. y Amaluisa-Rendón, A, (2022). Estrategias de enseñanza docente: modalidad presencial a modalidad virtual en el confinamiento. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 199-209. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061013
Arellano, J. A. (2025). Así es la Metacognición. Revista Docentes 2.0, 18(1), 175–188. https://doi.org/10.37843/rted.v18i1.590
Barragán, G., Zaruma, J., Vergara, A. y Casqueta, K. (2023). Influencia de las estrategias y recursos didácticos en el proceso de enseñanza - aprendizaje en educación básica. Journal of Science and Research, 8(4).
Becerra, C. E., y Reidl, M., L. (2015). Motivación, autoeficacia, estilo atribucional y rendimiento escolar de estudiantes de bachillerado. Revista electrónica de Investigación Educativa, 17(3),79-93. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/664
Campo, K., Escorcia, D., Moreno, M., y Palacio. (2016). Metacognición, escritura y rendimiento académico en universitarios de Colombia y Francia. Avances en Psicología latinoamericana,34(2), 233-252.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2002). Deserción escolar: Uno obstáculo para el logro de los objetivos del Milenio, en Panorama social de América Latina. 2001-2002. Organización de las Naciones Unidas.
Chrobka, R. (2005). La metacognición y las herramientas didácticas. https://www.unrc.edu.ar/publicar/cde/05/Chrobak.html
Corzo, C. (2014). Deserción Escolar. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa3/n8/p1.html
Delmastro, A. y Salazar, L. (2008). El andamiaje instruccional como activador de procesos metacognitivos durante el aprendizaje de lenguas extranjeras. Entre Lenguas, (13), 43-55.
Fajardo, F., Maestre Campos, M., Felipe Castaño, E., León del Barco, B. y Polo del Río, M.I. (2017). Análisis del rendimiento académico de los alumnos de Educación Secundaria Obligatoria según las variables familiares. Educación XX1, 20(1), 209-232, doi: 10.5944/educXX1.17509
Favieri, A. G. (2017). Inventario de estrategias meta-cognitivas generales (IEMG) e Inventario de estrategias meta-cognitivas en integrales (IEMI). Electronic Journal of Research in Education Psychology, 11(31), 831-850. https://doi.org/10.14204/ejrep.31.13067
Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist, 34, 906–911. Doi: 10.1037/0003066X.34.10.906
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación, 31(1), 43-63.
Gómez, D. A. (2019). Autoeficacia en función del rendimiento académico: Un estudio longitudinal en estudiantes universitarios (Tesis Pregrado, Universidad Nacional Autónoma de México). Repositorio institucional. https://hdl.handle.net/20.500.14330/TES01000785495
Glass, G., y Stanley, J. (1986). Métodos estadísticos aplicados a las ciencias sociales. Prentice Hall Hispanoamericana S.A.
Gutiérrez, A., Villanueva Quintero, L. y Santander Acosta, H. (2016). Relación entre el conocimiento declarativo y procedimental del uso de la técnica de categorización y el tipo de aprendizaje que logran los estudiantes en una clase de lengua castellana (Tesis Maestría, Universidad del Norte). Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10584/7611
Huertas, A. P., Vesga Bravo, G. J., & Galindo León, M. (2014). Validación del instrumento ‘inventario de habilidades metacognitivas (Mai)’ con estudiantes colombianos. Praxis & Saber, 5(10), 55–74. https://doi.org/10.19053/22160159.3022
Hernández, N. y Álvarez, G. (2024). Metacognición y elementos de psicología cognitiva. Medicentro electrónica, 28. https://medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/3248
Jakobsson, U., y Westergren, A. (2005). Statistical methods for assessing agreement for ordinal data. Scandinavian Journal of caring Science, 19(4), 427-431.
Jiménez, L. (2015). Desarrollo metacognitivo enfocado en procesos de monitoreo y control en estudiantes de secundaria técnica empleando el modelo de resolución de problemas en una perspectiva de investigación (Trabajo de investigación). Universidad Santo Tomás.
Jiménez, M. (2000). Competencia social: intervención preventiva en la escuela. Infancia y Sociedad, 24, 21- 48.
Martínez, R. (2007). Concepción de aprendizaje y estrategias metacognitivas en estudiantes universitarios de psicología. Anales De Psicología / Annals of Psychology, 23 (1), 7-16. https://revistas.um.es/analesps/article/view/23261
Martínez, Y., Quintero, A. y Mancebo, M. (2022). The metacognitive regulation in the learning of university students from virtual environments. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 10(2). 54-62. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8625444.pdf
Mazzarella, C. (2008). Desarrollo de habilidades metacognitivas con el uso de las TIC. Investigación de postgrado, 23(2),175-204.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (2011). Informe Final Convenio Interadministrativo No. 1551 de 2009 suscrito entre el Ministerio de Educación Nacional, Departamento Administrativo Nacional de Estadística – DANE y la Universidad Nacional de Colombia. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-293674_archivo_pdf_hogares.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (2017a). Extraedad. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-82787.html
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (2017b). Lineamientos generales y orientaciones para la educación formal de personas jóvenes y adultas en Colombia: Primera Versión. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-371724_recurso.pdf
Ministerio de Salud de Colombia. (1993). Resolución No. 8430 de 1993. Normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación. MEN.
Molina, L. M. (2024). La Metacognición: Estrategia para el Desarrollo de Competencias Académicas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 6124-6142. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11030
Ordóñez, A. E. y Erazo, C. A. (2021). Desempeño académico de estudiantes en instituciones educativas públicas y privadas. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 226–242. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1311
Orozco, G., Quintero, M., y Patiño, L. (2013). El desempeño académico: una opción para la cualificación de las instituciones educativas. Plumilla Educativa, 12(2), 93-115. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.12.375.2013
Ossa, C. y Aedo, J. (2014). Enfoques de aprendizaje, autodeterminación y estrategias metacognitivas en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Ciencias Psicológicas, 8 (1), 79 - 88.
Osses, S., y Jaramillo, S. (2008). Metacognición: un camino para aprender a aprender. Estudios Pedagógicos, 34 (1),187-197. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000100011
Paz, H. (2011) ¿Cómo desarrollar la metacognición en la educación superior mediante la resolución de problemas? Ingeniería e investigación, 31 (1), 213-223. http://www.scielo.org.co/pdf/iei/v31n1/v31n1a22.pdf
Palacios, A. (2022). Abordajes del aprendizaje y la construcción del conocimiento. En: A.M. Palacios, M.A. Pedragosa y M. Querejeta (Coords.), Lenguaje, pensamiento y construcción del conocimiento (pp. 6-28). Universidad Nacional de La Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.5578/pm.5578.pdf
Parada, L., Borda, M., Díaz, A. y Niño, A. (2020). Metacognición en Docentes. Investigación y formación: aportes para la convivencia escolar. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Rodríguez, H. (2017). Relación de la extra-edad de los estudiantes en la deserción escolar en los últimos seis años para la construcción de un currículo flexible por ciclos pedagógicos. Instituto Latinoamericano de Altos Estudios. https://ilae.edu.co/web/libros-html/libro-333/index.html
Roux, R. y Anzures, E. (2015). Estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una escuela privada de educación media superior. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1),1-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44733027014
Ruíz, D. y Pachano, L. (2006). La extra edad como factor de segregación y exclusión escolar. Revista de Pedagogía, 22 (78), 33-69.
Rubiano, S. S. y Martínez, J. C. (2024). El Desempeño Académico como un Comportamiento en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 5247-5261. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10941
Sacravilca, D. (2015). Estilos y estrategias de aprendizaje en el rendimiento académico de alumnos de tercer grado de primaria (Tesis Doctorado, Universidad César Vallejo). Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12692/19512
Saldaña, L. (2014). Estrategias de aprendizaje, motivación y rendimiento académico en alumnos de nivel medio superior (Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Nuevo León). https://cd.dgb.uanl.mx/handle/201504211/6056
Schraw, G. y Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational. Psychology Review, 7 (4), 351-371. http://dx.doi.org/10.1007/BF02212307
Siegel, S. y Castellan, N. (1995). Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta (4a. ed.). Trillas.
Taylor, N.E. (1983). Metacognitive ability: A currículum priority. Reading Psychology: An International Quarterly, 4, 269-278.
Terraza, W. (2019). Estrategias de retención estudiantil en educación superior y su influencia en la deserción. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 3(4), 39-56. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.03030403
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.