Plasticity and intelligence mediated by Logical-Mathematical, Visual-Spatial and Linguistic-Verbal abilities in nine-year-old children
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.02081403Keywords:
learning, intelligence, intervention (Thesaurus); plasticity, proprioception (Keywords of the authors).Abstract
This quantitative-qualitative research was based on the integration of neurosciences in teacher training with the aim of applying concepts that explain cognition, distinguishing differences and promoting the maturation of Logical-Mathematical (L-M), Visual-Spatial ( V-E) and Linguistic-Verbal (L-V) based on their assessment from the perspective of multiple intelligences as analysis categories; The study was carried out from the SPSS analysis of central tendency values obtained from the instrument applied for the interpretation of the human body. The sample is a class population of 20 nine-year-old students. This work includes two different moments for instrument application. Quantitative differences were found in the proportions on abilities observed and were attributable to the neuropsychological maturation as a result of brain plasticity; Dynamic changes were identified in perception channels from L-V to V-E abilities, while L-M ability remained stable.
Downloads
References
Acosta-Díaz, E. (2020). Educación y pedagogía: Un desafío de todos los tiempos. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4 (7), 10-13. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040701
Akyurek, G. (2018). Funciones ejecutivas y neurología en niños y adolescentes. [Excecutive functions and neurology in children and adolescents]. In M. Huri (Ed.), Occupational therapy-therapeutic and creative use of activity. Intech Open. http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.78312
Ardila, R. (2011). Inteligencia ¿Qué sabemos y qué nos falta por investigar? Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 35 (134), 97-103
Ardila, A. y Ostrosky, F. (2012). Guía para el diagnóstico neuropsicológico. Universidad de Florida- UNAM.
Armstrong, T., Rivas, M. P., Gardner, H., & Brizuela, B. (1999). Las inteligencias múltiples en el aula. Manantial.
Armstrong, T. (2017). Inteligencias múltiples en el aula. Paidós.
Arteaga, B. y Macías, J. (2016). Didáctica de las matemáticas en Educación Infantil. Unir.
Barragán, P. E. y García, J.C. (2020). El neurodesarrollo 1. En Barragán, P.E. y García B.J. (Eds), Neurodesarrollo y sus trastornos (1ª ed., pp. 1-21). Springer Health.
Buck, J.N. y Warren, W.L. (2018). Manual y guía de interpretación de la técnica de dibujo proyectivo H.T.P. TEA.
Bruyneel, A. (2016). Evaluación de la propiocepción: Pruebas de estatestesia y cinestesia. Rev. Kinesiterapia Medicina Física. Vol 37 (4): 1-11. http://dx.doi.org/10.1016/S1293-2965(16)78903-1
Caicedo, L.H. (2016). Neuroeducación, una propuesta en el aula de clase. Ediciones de la U.
Ferrándiz, C., Bermejo, R., Sainz, M., Ferrando, M. & Prieto, M. D. (2008). Estudio del razonamiento lógico-matemático desde el modelo de las inteligencias múltiples. Annals of Psychology, 24(2), 213-222.
Furman, M., Luzuriaga, M., Taylor, I., Anauati, M. V. & Podestá M. E. (2018). Abriendo la «caja negra» del aula de ciencias: un estudio sobre la relación entre las prácticas de enseñanza sobre el cuerpo humano y las capacidades de pensamiento que se promueven en los alumnos de séptimo grado. Enseñanza de las ciencias revista de investigación y experiencias didácticas, 36(2), 81-103. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/342050
Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. Basic Books.
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Basic Books.
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. Basic Books.
Gregory, R. (1987). The Oxford companion to the mind. Oxford University Press.
Lázaro, A. & Berruezo, P. (2009). La pirámide del desarrollo humano. Revista Iberoamericana de psicomotricidad y Técnicas corporales, 34(9), 15-42.
Le Boulch, J. (2001). El cuerpo en la escuela del siglo XXI. Inde.
López, E. J. M. (2007). Pruebas de aptitud física. Paidotribo.
Mejía-Cordero, I. & Olivo-Franco, J. (2023). Una revisión actualizada de la concepción teórico-práctica y sus alcances en la investigación educativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7 (12), 29-44. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071203
Millán, V. L. (2012). Cuerpo y subjetividad: hacia una pedagogía desde lo corporal. Saber. Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente, 24 (2), 191-195. http://saber.udo.edu.ve/index.php/saber/article/view/473
Piaget, J. (1968a). Psicología de la Inteligencia. Proteo.
Piaget, J. (1968 b). Los estadios del desarrollo intelectual del niño y del adolescente. Editorial Revolucionaria.
Piaget, J. (1976) Piaget’s Theory. En B. Inhelder, H. H. Chipman, & C. Zwingmann (Eds.), Piaget and His School (pp. 11-23). Berlin, Heidelberg: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-642-46323-5_2
Portellano, J.A. (2005). Introducción a la neurocipsicología. McGraw Hill.
Quiroga, M. M. (2007). Etapas gráficas de desarrollo del dibujo infantil, entre el constructivismo y el amientalismo. Papeles Salamatinos de Educación, 9, 255-281.
Ramírez-Chávez, G. (2022). Propuesta de observación y valoración de tres inteligencias múltiples en el desarrollo de la propiocepción en niños de tercer año de primaria a través del diseño de un instrumento. [Tesis de licenciatura]. Benemérita Escuela Nacional de Maestros.
Reyes-Vélez, P. E. (2017). El desarrollo de habilidades lógico matemáticas en la educación. Polo del conocimiento, 2(4), 198-202.
Rodríguez-Herrera, R., Losardo, R. J. & Binvignat, O. (2019). La Anatomía Humana como Disciplina Indispensable en la Seguridad de los Pacientes. International Journal of Morphology, 37(1), 241-250. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022019000100241
Salovey, P. y Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality No. 4:185-211.
Solano, J. (2002). Educación y aprendizaje. Obando
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.