Upper Secondary Education Subsystem. Public policies implemented: 2008-2023
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog25.06091609Keywords:
Currículo educativo, Educación Media Superior, evaluación docente, política educativa, reformas educativas (Tesauros)Abstract
This text briefly presents the path that the public policy implemented in High School Education has had from the realization of the Comprehensive Reform of High School Education (RIEMS) in 2008 to the implementation of the New Mexican School in 2019. The public policies that emanate from an administration called alternation, to which a government that had been hegemonic proposes, and the current condition that it advocates for being an administration that proposes the Fourth Transformation, three administrations marked by different political parties that, in their official speeches, sought to address the problem of this educational level and that have continued or modified what in upper secondary education should be formed and trained.
Downloads
References
Arias, R. 2019. El “ciclo de las políticas” en la enseñanza de las políticas públicas. Opera, 25, 137–157. https://doi.org/10.18601/16578651.n25.08
Arroyo, J. P. (2020). Revisión del Marco Curricular de la EMS (Plan de 0 a 23 años). Proyecto estratégico. SEP.
Arroyo, J. P. (s.f.). Líneas de política pública para la educación Media Superior. SEP.
Diario Oficial. (2008a, diciembre 2). Acuerdo 449. México, México.
Diario Oficial. (2008b, octubre 21). Acuerdo 455. México, México.
Diario Oficial. (2009, junio 23). Acuerdo 488. México, México.
Diario Oficial. (2013a, septiembre 11). Ley del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. México, México.
Diario Oficial. (2013b, septiembre 11). Decreto por el que se reforman, adiciona y derogan diversas disposiciones de la Ley General de Educación. México.
Diario Oficial. (2018, enero 15). Acuerdo 01/01/18. México, México.
Diario Oficial. (2023, agosto 25). Acuerdo 09/08/23. México, México.
González, R. V., Rivera, L. F., & Guerra, M. M. (2017). Anatomía Política de la reforma educativa. UPN.
INEE. (2018). La implementación del Marco Curricular Común en los planteles de la educación media superior. INEE.
Lozano, A. M. (2020). La evaluación docente en México: el caso de la educación media superior. Revista electrónica en educación y pedagogía, 4(7), 67-77. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040706
Ornelas, C. (2009). La dimensión institucional de la educación media superior. En F. E. Tent (Ed.), Diversidad cultural, desigualdad social y estrategias de políticas educativas (pp. 213-275). IIPE-Unesco.
Pineda-Castillo, K. y Ruiz-Espinoza, F. (2021). Planeación didáctica por competencias: el último nivel de concreción curricular. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 158-179. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050811
Presidencia de la República. (2012). Pacto por México. SEP.
SEMS. (2019). La nueva escuela mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. SEP.
SEMS. (5 de noviembre de 2021). Modelo Educativo 2017. http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/12482/1/
SEP. (2017). Modelo educativo para la educación obligatoria. Educar para la libertad y la creatividad. SEP.
SEP. (5 de noviembre de 2021). Foros de consulta para la revisión del modelo educativo. https://www.gob.mx/sep/documentos/foros-de-consulta-para-la-revision-del-modelo-educativo-documento-base-educacion-media-superior
Sosa H., G. (2017). El pacto por México y la comunicación política. POLIS, 13(1), 193–199.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.