Upper Secondary Education Subsystem. Public policies implemented: 2008-2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog25.06091609

Keywords:

Currículo educativo, Educación Media Superior, evaluación docente, política educativa, reformas educativas (Tesauros)

Abstract

This text briefly presents the path that the public policy implemented in High School Education has had from the realization of the Comprehensive Reform of High School Education (RIEMS) in 2008 to the implementation of the New Mexican School in 2019. The public policies that emanate from an administration called alternation, to which a government that had been hegemonic proposes, and the current condition that it advocates for being an administration that proposes the Fourth Transformation, three administrations marked by different political parties that, in their official speeches, sought to address the problem of this educational level and that have continued or modified what in upper secondary education should be formed and trained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, R. 2019. El “ciclo de las políticas” en la enseñanza de las políticas públicas. Opera, 25, 137–157. https://doi.org/10.18601/16578651.n25.08

Arroyo, J. P. (2020). Revisión del Marco Curricular de la EMS (Plan de 0 a 23 años). Proyecto estratégico. SEP.

Arroyo, J. P. (s.f.). Líneas de política pública para la educación Media Superior. SEP.

Diario Oficial. (2008a, diciembre 2). Acuerdo 449. México, México.

Diario Oficial. (2008b, octubre 21). Acuerdo 455. México, México.

Diario Oficial. (2009, junio 23). Acuerdo 488. México, México.

Diario Oficial. (2013a, septiembre 11). Ley del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. México, México.

Diario Oficial. (2013b, septiembre 11). Decreto por el que se reforman, adiciona y derogan diversas disposiciones de la Ley General de Educación. México.

Diario Oficial. (2018, enero 15). Acuerdo 01/01/18. México, México.

Diario Oficial. (2023, agosto 25). Acuerdo 09/08/23. México, México.

González, R. V., Rivera, L. F., & Guerra, M. M. (2017). Anatomía Política de la reforma educativa. UPN.

INEE. (2018). La implementación del Marco Curricular Común en los planteles de la educación media superior. INEE.

Lozano, A. M. (2020). La evaluación docente en México: el caso de la educación media superior. Revista electrónica en educación y pedagogía, 4(7), 67-77. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040706

Ornelas, C. (2009). La dimensión institucional de la educación media superior. En F. E. Tent (Ed.), Diversidad cultural, desigualdad social y estrategias de políticas educativas (pp. 213-275). IIPE-Unesco.

Pineda-Castillo, K. y Ruiz-Espinoza, F. (2021). Planeación didáctica por competencias: el último nivel de concreción curricular. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 158-179. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050811

Presidencia de la República. (2012). Pacto por México. SEP.

SEMS. (2019). La nueva escuela mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. SEP.

SEMS. (5 de noviembre de 2021). Modelo Educativo 2017. http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/12482/1/

SEP. (2017). Modelo educativo para la educación obligatoria. Educar para la libertad y la creatividad. SEP.

SEP. (5 de noviembre de 2021). Foros de consulta para la revisión del modelo educativo. https://www.gob.mx/sep/documentos/foros-de-consulta-para-la-revision-del-modelo-educativo-documento-base-educacion-media-superior

Sosa H., G. (2017). El pacto por México y la comunicación política. POLIS, 13(1), 193–199.

Downloads

Published

2025-02-28

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Upper Secondary Education Subsystem. Public policies implemented: 2008-2023. (2025). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 9(16), 181-198. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog25.06091609

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>