Proposal for environmental education based on a socio-environmental diagnosis for San Baltazar Tetela, Puebla, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/

Keywords:

aprendizaje activo, contaminación del agua, educación ambiental (Tesauros)

Abstract

San Baltazar Tetela is a community located in the city of Puebla, surrounded by the Valsequillo dam. Various studies have documented the poor quality of water that exists in the region; however, few projects involve an approach to the communities. The objective of this study is to generate a proposal for environmental education that responds to the needs and interests of the population, this through a mixed exploratory methodology, through semi-structured interviews and surveys of a representative sample (non-probabilistic), to know the perception of community residents about existing socio-environmental problems. Among the results of the surveys, it was found that 12% had participated in environmental workshops and 94% considered that the community could benefit from an environmental education program; Based on this, the design of four workshops is proposed: Water in the environment; Pollution and health; Integral management of residues; Medicinal plants. In conclusion, this proposal seeks to raise awareness in the community from its own context through environmental education, active learning methodologies and social marketing, which promotes actions to improve the quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar González, X., Ronquillo-Cedillo, I., Ávila-Nájera, D. M., Rodríguez-Hernández, C., Pedraza-Mandujano, J., & Martínez-Jiménez, D. L. (2022). Riesgos a la salud por el uso de herbicidas. Producción Agropecuaria Y Desarrollo Sostenible, 10(1), 23–33. https://camjol.info/index.php/PAyDS/article/view/13341

Allen, C. (2019). Community-Based Social Marketing: an investigation of sustainable behavioral change strategies at the municipality level in Sweden. Department of Earth Sciences, Uppsala University. https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:1331216/FULLTEXT01.pdf

Bonilla, M.N., Ayala, A.I., González, S., Santamaría, J.D. y Silva, S.E. (2015). Calidad fisicoquímica del agua del distrito de riego 030 “Valsequillo” para riego agrícola. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2(3), 1-29. https://acortar.link/IcHtNC

Caride, J.A. (2001). La educación ambiental en el desarrollo humano: horizontes para la sustentabilidad ecológica y la responsabilidad social. Ministerio de Medio Ambiente, CENEAM. https://acortar.link/8OiV3l

Caride, J.A. y Meira P.A. (2000). La educación ambiental como estrategia y prácticas: señas de identidad y perfiles históricos. En Educación Ambiental y Desarrollo Humano (pp. 131-188). Ariel Educación.

Castillo-Figueroa, E. (2020). La población en riesgo y la calidad del agua al sur de la Zona Metropolitana de Guadalajara (Jalisco, México). Water and Landscape, (17), 55-76. DOI:10.175661/AT.17.5469

De Los Santos, E. (2021). Organizaciones ambientales en México. Parques alegres. https://parquesalegres.org/biblioteca/blog/5-organizaciones-ambientales-en-mexico/

Flores-Díaz, A.C., Chávez, A., Hansen, A., González, A., Casasola, B., Jiménez, B., Prado, B., Rodríguez, B., Murillo, D., Gutiérrez, E., Garduño, F., Cabestany, G., González, I., Zamora, I., Barrios, J., Barrios, J., Carrillo, J., Durán, J., Salgado, J., ... Garrido, S. (2019). Calidad del agua en México. En Calidad del Agua en las Américas: Riesgos y Oportunidades (pp. 417-436). Red Interamericana de Academias de Ciencias. https://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/2762/FDAC_Cap_01.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Handl, G. (2013). Declaration of the United Nations conference on the human environment (Stockholm declaration), 1972 and the Rio declaration on environment and development, 1992. United Nations Audiovisual Library of International Law. https://legal.un.org/avl/pdf/ha/dunche/dunche_e.pdf

INEGI (2010). Junta Auxiliar San Baltazar Tetela. Censo de Población y Vivienda 2010. Coordinación General de Trasparencia. Gobierno Municipal de Puebla. http://www.pueblacapital.gob.mx/juntasauxiliares/13-juntas-auxiliares/58-san-baltazar-tetela

López-Roldán, P. y Fachelli, S. (2017). El diseño de la muestra. En Metodología de la investigación social cuantitativa. Universitat Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/185163

Martínez-Tavera, E., Duarte-Moro, A.M., Sujitha, S.B., Rodríguez-Espinoza, P.F., Rosano-Ortega, G. y Expósito, N. (2021). Microplastics and metal burdens in freshwater Tilapia (Oreochromis niloticus) of a metropolitan reservoir in Central Mexico: Potential threats for human health. Chemosphere, 266. https://doi.org/10.1016/j.chemosphere.2020.128968

Miquel, M. y Cazarín, A. (2017). Gobernanza y desarrollo local: estudio para la junta auxiliar de San Baltazar Tetela, en el municipio de Puebla, Puebla. Tla-Melau, (43). http://dx.doi.org/10.32399/rtla.11.43.370

Morales-García, S.S., Rodríguez-Espinosa, P.F., Shruti, V.C., Jonathan, M.P. & Martínez-Tavera, E. (2017). Metal concentrations in aquatic environments of Puebla River basin, Mexico: natural and industrial influences. Environmental Science and Pollution Research, 24(3), 2589-2604. DOI 10.1007/s11356-016-8004-3

O’Donoghue, R., Taylor, J. y Venter, V. (2018). How are learning and training environments transforming with ESD. In Issues and Trends in Education for Sustainable Development. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261445

Pérez, P.J. y Dorantes, J.F. (2021). ¿Cómo hacer educación ambiental en tiempos de COVID-19? Experiencias del proyecto “Jóvenes aprendiendo a conservar”. En O.R. Castro Martínez y A. Villafuerte Salazar (Ed.), Educación ambiental y estudios biológicos. Aportes e investigaciones en tiempos de pandemia (1° Ed., pp. 84-94). Universidad Autónoma Chapingo. https://acortar.link/vfpCvm

Perló, M. & Zamora, I. (2017). Perspectivas ambientales sobre la contaminación y la recuperación del río Magdalena en la Ciudad de México. Revista Internacional de Contaminación Ambiental, 33(3). 377-391. DOI: 10.20937/RICA.2017.33.03.02

Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente. (1975) The Belgrade charter: a framework for environmental education. PNUMA. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000017772

Ramírez, M., Ramírez, P., Cuesta, N. y Rodríguez, P. (2018). Contaminación del agua potable y enfermedades: causas, consecuencias y soluciones. En Avances de Investigación en Salud a lo largo del Ciclo Vital (Volumen II, pp. 41-46). Asociación Universitaria de Educación y Psicología. https://acortar.link/UKlSIa

Rodríguez-Espinosa, P.F., Morales García, S.S., Jonathan, M.P., Navarrete-López, M., Bernal-Campos, A.A., González-Cesar, A. y Muñoz-Sevilla, N.P. (2011). Servicio ambiental de la presa Valsequillo para las cuencas de los Ríos del Atoyac-Sahuapan y Alseseca, Puebla, Tlaxcala, México. Inst Nac Ecol y Cambio Clim (INECC). Secr Medio Ambiente y Recursos Na, 1-10. https://acortar.link/YTYBbF

Rowles III, L., Alcalde, R., Bogolasky, F., Kum, S., Díaz-Arraiga, F., Ayres, C., Mikelonis, A.,Toledo-Flores, L., Alonso-Gutiérrez, M., Pérez-Flores, M., Layler, D., Ward, Peter., López-Cruz, J. & Sale, N. (2017). Perceived versus actual water quality: community studies in rural Oaxaca, México. Science of the Total Environment, 622-623, 626-634. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2017.11.309

Ruiz Valero, C. (2018). Diseño de proyectos de educación ambiental. UDGVIRTUAL. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/2165

Saldaña Munive, J.A., Ruiz Suarez, L.G., Mangas Ramírez, E. y Torres Trejo, E. (2018). Actividades antropogénicas y emisiones de GEI en la Presa de Valsequillo, Puebla, Mex. Revista Iberoamericana de Ciencias, 5(1). http://reibci.org/publicados/2018/feb/2400103.pdf

Sánchez-Carrasco, M. (2023). Historización de la educación ambiental en cumbres y congresos internacionales (1972-2021). Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 14(1), 115-125. https://doi.org/10.15658/10.15658/INVESTIGIUMIRE.231401.11

Secretaria del Medio Ambiente y Recursos Naturales. (26 de abril de 2021). Gobierno de México impulsa educación ambiental para la sustentabilidad en todos los niveles de enseñanza. https://acortar.link/z6FY57

United Nations. (1972). Report of the United Nations conference on the human environment. United Nations Publication. https://undocs.org/en/A/CONF.48/14/Rev.1

Valbuena -Núñez, C. (2022). La convivencia escolar y la calidad educativa en educación primaria. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 141-151. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061009

Downloads

Published

2024-12-14

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Proposal for environmental education based on a socio-environmental diagnosis for San Baltazar Tetela, Puebla, Mexico. (2024). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 8(15), 53-68. https://doi.org/10.15658/

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>