Proposal for environmental education based on a socio-environmental diagnosis for San Baltazar Tetela, Puebla, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15658/Keywords:
aprendizaje activo, contaminación del agua, educación ambiental (Tesauros)Abstract
San Baltazar Tetela is a community located in the city of Puebla, surrounded by the Valsequillo dam. Various studies have documented the poor quality of water that exists in the region; however, few projects involve an approach to the communities. The objective of this study is to generate a proposal for environmental education that responds to the needs and interests of the population, this through a mixed exploratory methodology, through semi-structured interviews and surveys of a representative sample (non-probabilistic), to know the perception of community residents about existing socio-environmental problems. Among the results of the surveys, it was found that 12% had participated in environmental workshops and 94% considered that the community could benefit from an environmental education program; Based on this, the design of four workshops is proposed: Water in the environment; Pollution and health; Integral management of residues; Medicinal plants. In conclusion, this proposal seeks to raise awareness in the community from its own context through environmental education, active learning methodologies and social marketing, which promotes actions to improve the quality of life.
Downloads
References
Aguilar González, X., Ronquillo-Cedillo, I., Ávila-Nájera, D. M., Rodríguez-Hernández, C., Pedraza-Mandujano, J., & Martínez-Jiménez, D. L. (2022). Riesgos a la salud por el uso de herbicidas. Producción Agropecuaria Y Desarrollo Sostenible, 10(1), 23–33. https://camjol.info/index.php/PAyDS/article/view/13341
Allen, C. (2019). Community-Based Social Marketing: an investigation of sustainable behavioral change strategies at the municipality level in Sweden. Department of Earth Sciences, Uppsala University. https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:1331216/FULLTEXT01.pdf
Bonilla, M.N., Ayala, A.I., González, S., Santamaría, J.D. y Silva, S.E. (2015). Calidad fisicoquímica del agua del distrito de riego 030 “Valsequillo” para riego agrícola. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2(3), 1-29. https://acortar.link/IcHtNC
Caride, J.A. (2001). La educación ambiental en el desarrollo humano: horizontes para la sustentabilidad ecológica y la responsabilidad social. Ministerio de Medio Ambiente, CENEAM. https://acortar.link/8OiV3l
Caride, J.A. y Meira P.A. (2000). La educación ambiental como estrategia y prácticas: señas de identidad y perfiles históricos. En Educación Ambiental y Desarrollo Humano (pp. 131-188). Ariel Educación.
Castillo-Figueroa, E. (2020). La población en riesgo y la calidad del agua al sur de la Zona Metropolitana de Guadalajara (Jalisco, México). Water and Landscape, (17), 55-76. DOI:10.175661/AT.17.5469
De Los Santos, E. (2021). Organizaciones ambientales en México. Parques alegres. https://parquesalegres.org/biblioteca/blog/5-organizaciones-ambientales-en-mexico/
Flores-Díaz, A.C., Chávez, A., Hansen, A., González, A., Casasola, B., Jiménez, B., Prado, B., Rodríguez, B., Murillo, D., Gutiérrez, E., Garduño, F., Cabestany, G., González, I., Zamora, I., Barrios, J., Barrios, J., Carrillo, J., Durán, J., Salgado, J., ... Garrido, S. (2019). Calidad del agua en México. En Calidad del Agua en las Américas: Riesgos y Oportunidades (pp. 417-436). Red Interamericana de Academias de Ciencias. https://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/2762/FDAC_Cap_01.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Handl, G. (2013). Declaration of the United Nations conference on the human environment (Stockholm declaration), 1972 and the Rio declaration on environment and development, 1992. United Nations Audiovisual Library of International Law. https://legal.un.org/avl/pdf/ha/dunche/dunche_e.pdf
INEGI (2010). Junta Auxiliar San Baltazar Tetela. Censo de Población y Vivienda 2010. Coordinación General de Trasparencia. Gobierno Municipal de Puebla. http://www.pueblacapital.gob.mx/juntasauxiliares/13-juntas-auxiliares/58-san-baltazar-tetela
López-Roldán, P. y Fachelli, S. (2017). El diseño de la muestra. En Metodología de la investigación social cuantitativa. Universitat Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/185163
Martínez-Tavera, E., Duarte-Moro, A.M., Sujitha, S.B., Rodríguez-Espinoza, P.F., Rosano-Ortega, G. y Expósito, N. (2021). Microplastics and metal burdens in freshwater Tilapia (Oreochromis niloticus) of a metropolitan reservoir in Central Mexico: Potential threats for human health. Chemosphere, 266. https://doi.org/10.1016/j.chemosphere.2020.128968
Miquel, M. y Cazarín, A. (2017). Gobernanza y desarrollo local: estudio para la junta auxiliar de San Baltazar Tetela, en el municipio de Puebla, Puebla. Tla-Melau, (43). http://dx.doi.org/10.32399/rtla.11.43.370
Morales-García, S.S., Rodríguez-Espinosa, P.F., Shruti, V.C., Jonathan, M.P. & Martínez-Tavera, E. (2017). Metal concentrations in aquatic environments of Puebla River basin, Mexico: natural and industrial influences. Environmental Science and Pollution Research, 24(3), 2589-2604. DOI 10.1007/s11356-016-8004-3
O’Donoghue, R., Taylor, J. y Venter, V. (2018). How are learning and training environments transforming with ESD. In Issues and Trends in Education for Sustainable Development. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261445
Pérez, P.J. y Dorantes, J.F. (2021). ¿Cómo hacer educación ambiental en tiempos de COVID-19? Experiencias del proyecto “Jóvenes aprendiendo a conservar”. En O.R. Castro Martínez y A. Villafuerte Salazar (Ed.), Educación ambiental y estudios biológicos. Aportes e investigaciones en tiempos de pandemia (1° Ed., pp. 84-94). Universidad Autónoma Chapingo. https://acortar.link/vfpCvm
Perló, M. & Zamora, I. (2017). Perspectivas ambientales sobre la contaminación y la recuperación del río Magdalena en la Ciudad de México. Revista Internacional de Contaminación Ambiental, 33(3). 377-391. DOI: 10.20937/RICA.2017.33.03.02
Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente. (1975) The Belgrade charter: a framework for environmental education. PNUMA. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000017772
Ramírez, M., Ramírez, P., Cuesta, N. y Rodríguez, P. (2018). Contaminación del agua potable y enfermedades: causas, consecuencias y soluciones. En Avances de Investigación en Salud a lo largo del Ciclo Vital (Volumen II, pp. 41-46). Asociación Universitaria de Educación y Psicología. https://acortar.link/UKlSIa
Rodríguez-Espinosa, P.F., Morales García, S.S., Jonathan, M.P., Navarrete-López, M., Bernal-Campos, A.A., González-Cesar, A. y Muñoz-Sevilla, N.P. (2011). Servicio ambiental de la presa Valsequillo para las cuencas de los Ríos del Atoyac-Sahuapan y Alseseca, Puebla, Tlaxcala, México. Inst Nac Ecol y Cambio Clim (INECC). Secr Medio Ambiente y Recursos Na, 1-10. https://acortar.link/YTYBbF
Rowles III, L., Alcalde, R., Bogolasky, F., Kum, S., Díaz-Arraiga, F., Ayres, C., Mikelonis, A.,Toledo-Flores, L., Alonso-Gutiérrez, M., Pérez-Flores, M., Layler, D., Ward, Peter., López-Cruz, J. & Sale, N. (2017). Perceived versus actual water quality: community studies in rural Oaxaca, México. Science of the Total Environment, 622-623, 626-634. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2017.11.309
Ruiz Valero, C. (2018). Diseño de proyectos de educación ambiental. UDGVIRTUAL. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/2165
Saldaña Munive, J.A., Ruiz Suarez, L.G., Mangas Ramírez, E. y Torres Trejo, E. (2018). Actividades antropogénicas y emisiones de GEI en la Presa de Valsequillo, Puebla, Mex. Revista Iberoamericana de Ciencias, 5(1). http://reibci.org/publicados/2018/feb/2400103.pdf
Sánchez-Carrasco, M. (2023). Historización de la educación ambiental en cumbres y congresos internacionales (1972-2021). Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 14(1), 115-125. https://doi.org/10.15658/10.15658/INVESTIGIUMIRE.231401.11
Secretaria del Medio Ambiente y Recursos Naturales. (26 de abril de 2021). Gobierno de México impulsa educación ambiental para la sustentabilidad en todos los niveles de enseñanza. https://acortar.link/z6FY57
United Nations. (1972). Report of the United Nations conference on the human environment. United Nations Publication. https://undocs.org/en/A/CONF.48/14/Rev.1
Valbuena -Núñez, C. (2022). La convivencia escolar y la calidad educativa en educación primaria. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 141-151. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061009
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.