Connections between food education and sustainability: analysis of the results of a healthy eating educational program
DOI:
https://doi.org/10.15658/Keywords:
docente, educación ambiental, educación nutricional, salud, universidad (Tesauro)Abstract
Universities can contribute, through educational processes, to transform eating habits and reduce the increase in diseases and the deterioration of the environment. The objective of this research was to systematize information on the individual, social and institutional effects from the perspective of the participants of the workshop “Food as a healthy lifestyle” with emphasis on the connections between food education and sustainability. A qualitative single case study was carried out. The participants were selected through theoretical discriminate sampling. The information was collected through episodic interviews and direct observation. The course had positive changes in the dimensions analyzed and aroused interest in the relationship between food and the environment; however, the availability of food and social influence promote the consumption of foods that are not recommended for health and the environment. In conclusion, a healthy eating educational program can awaken interest in adopting a sustainable diet, however, the knowledge acquired seems to be insufficient to maintain changes in the face of social dynamics and food availability. Future research should analyze whether adopting a healthy diet stimulates interest in sustainability, or concern for sustainability encourages improved diet.
Downloads
References
Benítez Aguilar, A., Espinosa Ayala, E. y Márquez Molina, O. (2021). Revisión documental: Implementación de estrategias educativas medioambientales a favor del desarrollo sustentable en IES. En J. Rivera y H. Becerra (coords.), Teoría y educación ambiental. Reflexiones en tiempo de pandemia (pp. 67–83). Universidad Autónoma Chapingo. https://omp.siea.org.mx/omp/index.php/omp/catalog/view/6/131/185
Chaudhary, A. y Kastner, T. (2016). Land use biodiversity impacts embodied in international food trade. Global Environmental Change, 38, 195–204. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2016.03.013
Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa
De Souza Minayo, M. (2004). El desafío del conocimiento. Investigación cualitativa en salud (9ª Ed.). Universidad de Nuevo México.
Diaz Carmona, E. (2018). El consumo ético entre los jóvenes universitarios españoles. Revista de Estudios de Juventud, 119-144. http://hdl.handle.net/11531/45611.
Flick, U. (2014). La gestión de la calidad de la investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Gómez Quitian, J. C. (2022). La educación como camino y arte de hacer convivencia. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales y Humanas, 13(2), 26–38. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221302.03
Guerra Aragone, P. A. (2020). Sobre el perfil de las empresas y de los productos preferidos por los estudiantes universitarios millennials del Uruguay en materia de consumo responsable. Pensamiento y Gestión, (48); 169-194.
INECC. (2018). Sexta Comunicación Nacional y Segundo Informe Bienal de Actualización ante la Convención Marco de las Naciones Unidas sobre el Cambio Climático. INECC-SEMARNAT.
IPCC. (2019). Resumen para responsables de políticas. El cambio climático y la tierra: Informe especial del IPCC sobre el cambio climático, la desertificación, la degradación de las tierras, la gestión sostenible de las tierras, la seguridad alimentaria y los flujos de gases de efecto invernadero en los ecosistemas terrestres. IPCC.
Macari, M. y Calvillo, A. (2022). Planeta ultraprocesado: los riesgos a la salud y al planeta de los productos ultraprocesados. Alianza por la salud Alimentaria. https://alianzasalud.org.mx/wp-content/uploads/2022/05/PLANETA-ULTRAPROCESADO.pdf
Meira-Cartea, P. A., Gutiérrez-Pérez, J., Arto-Blanco, M. & Escoz-Roldán, A. (2018). Influence of academic education vs. common culture on the climate literacy of university students / Formación académica frente a cultura común en la alfabetización climática de estudiantes universitarios. Psyecology, 9(3), 301–340. https://doi.org/10.1080/21711976.2018.1483569
Narváez, A. l. (2005). Evaluación de la red de Formación Ambiental durante su etapa en el ICFES 1985 – 1995. En Memorias del Tercer Seminario internacional universidad y Ambiente (pp. 273-282). Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales.
Norma Oficial Mexicana 043-SSA2-2012. Servicios Básicos de salud, promoción y educación para la salud en materia alimentaria. Criterios para brindar orientación. Secretaría de salud. Diario oficial No 22/01/2013
Oguzhan, E. & Carter, M. (2022). Influencia intergeneracional en las actitudes y comportamientos de los consumidores sostenibles: roles de la comunicación familiar y la influencia de los compañeros en la socialización del consumidor ambiental. Psicol Mark, 39, 5–26. DOI: 10.1002/mar.21540
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y Agricultura (FAO). (2015). Alimentación saludable. Glosario de términos. http://www.fao.org/3/am401s/am401s07.pdf
Organización Mundial de la Salud. (1986). The Ottawa Charter for Health Promotion. Health Promotion. https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2013/Carta-de-ottawa-para-la-apromocion-de-la-salud-1986-SP.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2015). Plan de acción sobre la salud de los trabajadores 2015-2025. OMS. http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/33983/CD54_10Rev. 1-spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
PAIs y ANUIES. (2007). Declaratoria de Campeche por la Sustentabilidad. Campeche, México. Red de Programas Ambientales institucional de la región Sur - Sureste de la ANUIES.
Patel, V. & Buckland, N. J. (2021). Perceptions about meat reducers: Results from two UK studies exploring personality impressions and perceived group membership. Food Quality and Preference, 93, 104289. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2021.104289
Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J., y García Jiménez, G. (1999). Metodología de la investigación cualitativa (Segunda ed.). Ediciones Aljibe.
Salazar, A. y Abancin, R. (2022). Retos de la Educación Media Latinoamericana en tiempos de pandemia. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 210-227. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061014
Sauvé, L. (2017). Educación Ambiental y Ecociudadanía: un proyecto ontogénico y político. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient., 261–278. https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.7306
SEMARNAT. (2022). Impacto de las actividades humanas en el medio ambiente. Retrieved from Población y medio ambiente. SEMARNAT. https://apps1.semarnat.gob.mx:8443/dgeia/informe15/tema/cap1.html#tema3
Shamah-Levy, T., Vielma-Orozco, E., Heredia-Hernández, O., Romero-Martínez, M., Mojica-Cuevas, J., y Cuevas-Nasu, L. (2021). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición, COVID 2021. Secretaría de Salud de México. https://ensanut.insp.mx/encuestas/ensanutcontinua2021/doctos/informes/220804_Ensa21_digital_4ago.pdf
Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (Segunda ed.). Universidad de Antioquia.
Terán, S. (2010). Milpa, biodiversidad y diversidad cultural. En Durán R. y Méndez M. (eds.), Biodiversidad y desarrollo humano en Yucatán. Contexto cultural y económico (pp. 54-56). CICY, PPD-FMAM, CONABIO, SEDUMA.
Unesco, Pnuma e Icfes (1988). Universidad y Medio Ambiente en América Latina y el Caribe. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior y Red de Formación Ambiental para América Latina y el Caribe.
Universidad Veracruzana (2014). Acuerdo rectoral creación de la Unidad de Servicios de Salud UV. UV.
Universidad Veracruzana. (2020). Dirección General de Desarrollo Académico. Programa de Estímulos al Desempeño del Personal Académico. UV. https://www.uv.mx/dgdaie/evaluacion-academica/pedpa/
Universidad Veracruzana. (2019). Misión y visión. https://www.uv.mx/universidad/mision-y-vision/
Universidad Veracruzana. (2021). Información estadística. UV en números. UV. https://www.uv.mx/informacion-estadistica/files/2019/06/UV-en-numeros.pdf
Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social Reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis sociológica.
Vasilachis de Gialldino, I., Ameigeiras R, A., Chernobilsky B, L., Giménez Beliveau, V., Mallimaci, F., Mendizábal, F.,y Jorge Soneira, A. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.
Velasco, J. (2021). Naturaleza humana y educación: Reflexiones en torno a la formación humana en un mundo incierto. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 43-56. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050904
Willett, W., Rockström, J., Loken, B., Springmann, M., Lang, T., Vermeulen, S., Murray, C. J. L. (2019). Food in the Anthropocene: the EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems. The Lancet, 393(10170), 447–492. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)31788-4
Yoshikawa, A., Smith, M. L., Lee, S., Towne, S. D., & Ory, M. G. (2021). The role of improved social support for healthy eating in a lifestyle intervention: Texercise Select. Public Health Nutrition, 24(1), 146–156. https://doi.org/10.1017/S1368980020002700
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.