Conceptions of "nature" in university students: Implications for environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.02081405

Keywords:

environmental education (Thesaurus); conceptions of nature, environmental crisis (Keywords suggested by the authors).

Abstract

The environmental crisis is currently one of the greatest problems facing humanity. The complexity of the crisis derives from its systemic character, that is, from the high interconnectivity of its multiple problems and from the fact that it is inserted in a larger one, an epochal crisis that affects western culture as a whole. The present study investigates the conceptions of "nature" in university students in the first semester of Environmental Biology at the University of Ibagué. In the spirit of a systemic interpretative research (Fuenmayor and López-Garay, 1991; Fuenmayor, 1991), complemented with hermeneutics as a historical and educational research methodology (González-López, 2022), it is revealed that the students' conceptions of "nature" do not emerge from a holistic understanding of the environmental crisis as a crisis of civilizational meaning. Therefore, political action is required from the educational sphere so that, in spite of the significant processes that environmental education in Colombia has been involved in, teaching is articulated based on a holistic understanding of the environmental epochal crisis and the need to generate a harmonious conception of the relationship between human beings and nature that promotes a new way of dwelling in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ángel-Maya, A. (2002). El retorno de Ícaro. La razón de la vida. Muerte y vida de la filosofía: Una propuesta Ambiental. ASOCARS-IDEA-PNUMA-UNDP. https://enriquedussel.com/txt/Textos_200_Obras/Filosofia_ambiental/Retorno_Icaro-Angel_Maya.pdf

Bonilla, D. (2009). Derecho ambiental y justicia social. Editorial Siglo del Hombre.

Calixto-Flores, R. y Ramírez-Sosa, I. (2022). La educación ambiental en las universidades pedagógicas: un estudio de las representaciones sociales del uso del agua. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 124-140. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061008

Chávez-Vizcarra, R. (2023). Editorial: Notas sobre la perspectiva del constructivismo en la pedagogía para desarrollar conciencia ambiental. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7(12), 10-13. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071201

Escobar, A. (2014). Sentipensar con la tierra: nuevas lecturas sobre el desarrollo, territorio y diferencia. Ediciones UNAULA.

Foucault, M. (2010). Arqueología del saber. Siglo XXI Editores.

Fuenmayor, R. (2016). El Cultivo de la Verdad. Ediciones Unibagué.

Fuenmayor, R. (1991). Truth and Openness: An Epistemology for Interpretive Systemology. Systems Practice, 4, 473-490. https://doi.org/10.1007/BF01104462

Fuenmayor, R. y López-Garay, H. (1991). The Scene for Interpretive Systemology. Systems Practice, 4, 401-418. https://doi.org/10.1007/BF01104459

González-López, J. (2022). El encuentro de Hermes y Mnemosine. La hermenéutica como metodología de investigación histórica y educativa. Ediciones Unibagué.

Heidegger, M. (2012). Ser y tiempo. Trotta.

Heidegger, M. (1954). La Pregunta por la Técnica [Traducción Francisco Soler]. Universidad de Chile.

Husserl, E. (2006). Meditaciones Cartesianas (Tercera Edición). Tecnos.

Mélich, J. (2021). La fragilidad del mundo. Ensayo sobre el tiempo precario. Editorial TusQUETS

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Serie de lineamientos curriculares. MEN.

Norberg-Schulz, C. (2008) El Pensamiento de Heidegger sobre la Arquitectura. Traducción Carlos Eduardo Sanabria. Discusiones Filosóficas discus.filos, 9 (13).

Puleo, A. (2011). Ecofeminismo para otro mundo posible. Ediciones Cátedra.

Quintero-Romero, D. (2023). Editorial: Educación ambiental y sustentabilidad. Elementos necesarios para el desarrollo. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7 (13), 9-13. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.11081301

Serantes, A. (2010). Cuatro décadas en la Educación Ambiental. JANUS 2010 Anuario de relações exteriores, (13), 98-99. https://www.janusonline.pt/arquivo/popups2010/2010_2_22.pdf

Ugalde, J. (2017). El asombro, la afección originaria de la filosofía. Areté, 29 (1), 167-181. http://dx.doi.org/http://doi.org/10.18800/arete.201701.007

Published

2024-05-02

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Conceptions of "nature" in university students: Implications for environmental education. (2024). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 8(14), 70-83. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog24.02081405

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>