Children as consumers: reflection on cell phone usage and its effect on students’ academic performance
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061117Keywords:
usage, cell phones, identity, childhood, academic performance (Thesaurus), social skillsAbstract
This article reflects on the effect between the symbolic usage of cell phones and the students’ academic performance in fourth and fifth grade. To this end, this study had the participation of 32 students from fourth and fifth grade at Mercedes Nariño Women's High School in the city of Bogotá, their ages range from 8 to 12 years old. The main problem is symbolic consumption, understood as the relevance that consumers give to possessions, being these ones a means to establish social relations and, in turn, build their own being or identity. In this sense, a reflective exercise is proposed to understand the link between this phenomenon and the participants’ academic performance. Regarding the methodology, this research used a qualitative approach, as for the design; the following interpretative frameworks were used: virtual ethnography, phenomenology and, finally, grounded theory, a method that was complemented through the implementation of the software Atlas.ti to analyze qualitative data. To conclude, it was possible to determine that the participants fully identify different cultural symbols that revolve around cell phone usage and the social dynamics around it. In addition, it was possible to identify the influence of cell phone usage regarding students’ academic performance. Finally, the importance of cell phone usage is recognized to support pedagogical and didactic processes that promote appropriation and creation of knowledge.
Downloads
References
Almansa, A., Fonseca, O. y Castillo, A. (2012). Redes sociales y jóvenes. Eso de Facebook en la juventud colombiana y española. Revista Científica de Educomunicación, 20(40), 127-135. http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-03-03
Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios Pedagógicos, 37(2), 267-279. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200016
Amador, J. C. (2017). Cinco historias de mutantes: subjetividad y educación en la era de la comunicación transmedia. En Ruiz, A. y Quintero, M. (Ed.). Educación, política y subjetividad. DIE-UPN.
Amador, J. C. (2021). Estudios de infancias: la emergencia de un campo que asume a los niños como agentes sociales. En Amador, J. C y García, C. (2021). Infancias, cultura y poder. Siglo del Hombre, Cinde y U. de Manizales.
Buckingham, D. (2012). Repensando el niño-consumidor: nuevas prácticas, nuevos paradigmas. Comunicação, mídia e consumo, 9(25), 3-72. http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/viewFile/311/pdf_2
Burgos, J. (2018) Comprensiones narrativas de los factores asociados al desempeño académico en estudiantes de Boyacá, Colombia. Diversitas, 14(1), 137-148. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2018.0001.10
Fenollar, P. y Ruiz de Maya, S. (2002). Efectos de los medios de comunicación, la imagen social de la publicidad y los "otros" en el consumo simbólico. Universidad de Murcia, 1-8. http://www.epum2004.ua.es/aceptados/258.pdf
Fernández, C. y Quiles, Y. (2018). Relación de las redes sociales con la autoestima. En M. Pérez, J. Gázquez, M. Molero, A. Barragán, Á. Martos, M. Simón, M. Sisto (coord.), Avances de Investigación en Salud a lo largo del Ciclo Vital (pp. 341-346). Asociación Universitaria de Educación y Psicología (ASUNIVEP).
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6806931
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación, 31(1), 43-63. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf
Hernández, S. R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6a ed.). McGraw Hill.
Hernández, V. I. (28 de octubre de 2020). Los 'nativos digitales' son los primeros niños con un coeficiente intelectual más bajo que sus padres. BBC NEWS MUNDO. https://www.bbc.com/mundo/noticias-54554333
Hine, C. (2004). Etnografía virtual. UOC. https://www.uoc.edu/dt/esp/hine0604.html
Linne, J. (2021, del 20 al 22 de octubre). Ghosting y curving en la era de las apps de citas [Ponencia]. 5to Encuentro de la Red de Investigadores sobre Apropiación de Tecnologías Digitales (RIAT) y II Reunión del Grupo de Trabajo del Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (GT CLACSO). https://hdl.handle.net/11441/133942
Marañón, C. O. (2012). Redes Sociales y Jóvenes: Una Intimidad Cuestionada en Internet. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (54), 1-16. https://www.redalyc.org/pdf/4959/495950250003.pdf
Martínez, M., Enciso, R. y González, S. (2015). Impacto del uso de la tecnología móvil en el comportamiento de los niños en las relaciones interpersonales. Educateconciencia, 5(6), 67-80. http://tecnocientifica.com.mx/volumenes/V06A06.pdf
Meneses, T. y Cardozo, J. (2014). La Etnografía: una posibilidad metodológica para la investigación en cibercultura. Revista Encuentros, 12(2) 93-103. http://hdl.handle.net/11619/1466
Navarro, R. E. (2003). El Rendimiento Académico: Concepto, Investigación y Desarrollo. Revista Iberoaméricana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/551/55110208.pdf
Ramírez, R. (2008). ¿Dónde estás? el teléfono móvil y la vida cotidiana: análisis del caso de las personas mayores en la ciudad de Barcelona. [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. TDX Tesis doctoral en Xarxa. http://hdl.handle.net/10803/4156
Reyes, Y. (2003). Relación entre el rendimiento académico, la ansiedad ante los exámenes, los rasgos de personalidad, el auto concepto y el asertividad en estudiantes de primer año de psicología de la UNMSN [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Cybertesis. https://hdl.handle.net/20.500.12672/590
Rodríguez, A., González, A. y Alonso, C. (2021). Uso del móvil en la infancia. [Tesis de maestría, Universidad de La Laguna]. RIULL Repositorio Institucional. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/24984
Rueda, O. R. (2004). Tecnocultura y sujeto cyborg esbozos de una tecnopolítica educativa. Nomadas, (21), 70-86. https://www.redalyc.org/pdf/1051/105117678006.pdf
Vargas A. (2016). Redes sociales, literacidad e identidad (es): el caso de Facebook. Colombian Applied Linguistics Journal. 18(1), 11-24. http://dx.doi.org/10.14483/calj.v18n1.9415
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.