Self-efficacy as an essential phase in the development of planning processes and cognitive development
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061115Keywords:
planning, cognition, active learning, educational strategies, self-regulation of learning, self-efficacyAbstract
This article presents an analysis of the role of self-efficacy in task planning processes and cognitive development in Colombian high school students. The participants of this study were students and teachers from ten rural and urban institutions in different regions. The mixed methodology was used and an exploratory and descriptive approach was determined; two data collection instruments were used: a questionnaire to students and a semi-structured interview to both teachers and students, these interviews were implemented through focus groups. Among the most important results is the positive self-concept of the student as a fundamental aspect when facing a determined task; the conviction about their abilities generates an important impact on their motivation and active empowerment regarding the analysis and planning processes of every academic activity, which has a very positive impact on their cognitive development. It was evident that, when learners possess the skills to face an activity, their self-efficacy grows and of course their motivation and self-regulation, because they can establish the path and strategies to achieve their learning objectives.
Downloads
References
Areiza, R. y Henao, L. (1999): “Metacognición y estrategias lectoras”, en: Revista de Ciencias Humanas, n.º 18, Colombia. http://www.utp.edu.co/-chumanas/revistas/revistas/rev
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (6ta ed.). Editorial Episteme.
Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Prentice-Hall, Inc.
Bandura, A. (1993). Perceived self-effi cacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148. Bookrags Staff. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15326985ep2802_3
Blanco, E. (2005). La comprensión lectora una Propuesta Didáctica de Lectura de un Texto Literario. RedELE: Revista Electrónica de Didáctica ELE, 2 (3). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1111569
Cely-González, D., Mejía–Loaiza, E. y Conejo–Carrasco, F. (2021). Estrategias de autorregulación del aprendizaje en estudiantes de música del Colegio República Dominicana de Bogotá. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 28-42. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050903
Contreras, F., Espinosa, J., Esguerra, G., Haikal, A., Polanía, A., Rodríguez, A. (2005). Autoeficacia, ansiedad y rendimiento académico en adolescentes. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 1 (2),183-194. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67910207
De la Torre, S., y Tejada, J. (2007). Estilos de aprendizaje Universitario, Revista Iberoamericana de educación, 44, 101-131. https://rieoei.org/historico/documentos/rie44a06.pdf
Dodobara, F. R. (2005). Influencia de la autoeficacia en el ámbito académico. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 1-16. https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/33/2
Domínguez, Y. S. (2007). El análisis de información y las investigaciones cuantitativa y cualitativa. Rev Cubana Salud Pública, 33 (3), 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000300020
Escobar, J. y Cuervo, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), 27-36. https://www.researchgate.net/publication/302438451_Validez_de_contenido_y_juicio_de_expertos_Una_aproximacion_a_su_utilizacion
Font, C., Badía, M., Muntada, M., Muñoz, M., & Cabaní, M., (1994). Estrategias de enseñanza y aprendizaje: Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Mac Grao Hill. https://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_9/recursos/general/12022015/pedagogia_del_conocimiento.pdf
García, F. y Domenech, F. (1997). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Revista Electrónica de motivación y emoción, 1. http://reme.uji.es/articulos/pa0001/texto.html
González, M. & Oviedo, J. (2018). Métodos de enseñanza para el desarrollo de las habilidades técnicas en la asignatura de electrónica. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 75-87. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.peda-gog18.03020206
Hand, V. & Gresalfi, M. (2018). El logro conjunto de la identidad. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2 (2), 128-155. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020210
Haro, S. M. (2017) ¿Cómo desarrollar la autoeficacia del estudiantado? Presentación y evaluación de una experiencia formativa en el aula de traducción. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria versión On-line, 11(2). http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.567
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006) Metodología de la investigación (4a ed.). McGraw-Hill Interamericana. https://www.academia.edu/31870211/Sampieri_et_al_metodologia_de_la_investigacion_4ta_edicion_sampieri
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill Interamericana. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Marino, E. (2010). La expectativa de autoeficacia, su influencia y relevancia en el desarrollo personal. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1), 371-377. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832326039
Martínez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Silogismo, 8, 1-33. https://www.scirp.org/(S(vtj3fa45qm1ean45vvffcz55))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1950187
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 38-47. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000100038&lng=es&tlng=es
McMillan, J., & Schumacher, S. (2005). Introducción al diseño de investigación cuantitativa (cap. 4) - Introducción al diseño de investigación cualitativa (cap. 10). Investigación educativa (5ta ed.). Pearson Education.
Montero, I., y de Dios, M. (2004). Sobre la obra de Paul R. Pintrich: La autorregulación de los procesos cognitivos y motivacionales en el contexto educativo. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2 (1). https://www.researchgate.net/publication/264417014.
Pajares, F., y Kranzler, J. (1995). Self-efficacy beliefs and general mental ability in mathematical problem-solving. Contemporary Educational Psychology, 20, 426-443. https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=2253901
Pajares, F. (2008). Papel motivacional de las creencias de autoeficacia en el aprendizaje autorregulado. En DH Schunk y BJ Zimmerman (Eds.), Motivación y aprendizaje autorregulado: teoría, investigación y aplicaciones (págs. 111-139). Nueva York: Erlbaum.
Panadero, E. & Tapia, J. (2014). Teorías de autorregulación educativa: una comparación y reflexión teórica. Psicología Educativa, 20(1), 11-22. https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.05.002
Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15 (1), 15-29. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194118804003.pdf
Pintrich, P. (2006). Motivación en contextos educativos. Pearson Educación, S.A
Pintrich, P. y de Groot, A. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. Pearson Education.
Soler, C., Viancha, R., Mahecha E. y Conejo, F. (2021). El juego como estrategia pedagógica para la autorregulación del aprendizaje en matemáticas. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 68-82. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050906
UNESCO. (2016). Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Educación 2030.Declaración de Incheon. UNESCO. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/ESP-Marco-de-Accion-E2030-aprobado.pdf.
Vives, T., Durán, C., Varela, M. y Fortoul, T. (2014). La autorregulación en el aprendizaje, la luz de un faro en el mar. Investigación en Educación Médica, 3 (9), 34-39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733231006
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.