Challenges of Latin American Secondary Education during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061014

Keywords:

Secondary Education, Latin America, online education, educational technology, pandemic

Abstract

The SARS-CoV-2 will mark a before and after in the history of humanity, by producing changes closely linked to the technological sphere. The development of a new lifestyle has given rise to incompatibilities with everyday life, particularly in the education system. This work focuses on pointing out the challenges that Secondary Education in Latin America must face, within the framework of the pandemic and the invasion of technological tools as an accessory form of teaching-learning. The study was approached and oriented under a qualitative approach at an exploratory level and documentary research design, supported by experiences of reality such as: home and family, students, teachers, educational process and institutions. Taking advantage of this circumstance would make it possible to generate a synergy between technology and education in Latin American society, promoting optimal conditions for inclusion, immersion and technological literacy that produce substantial and pertinent changes in the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad-Salgado, A. (2021). Reflexiones sobre los procesos de enseñanza/ aprendizaje en la educación a distancia. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 132-148. doi: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050910

Ayuso, J. (2006). Profesión docente y estrés laboral: una aproximación a los conceptos de Estrés Laboral y Burnout. Revista Iberoamericana de Educación, 39(3), número especial. https://rieoei.org/RIE/article/view/2575

Cabezas, E., Naranjo, D. y Torres, J. (2018). Introducción a la metodología de la investigación científica. Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Castillo, L. M. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia: voces en tiempos de contingencia. Revista Latinoamericana de estudios educativos, 50 (Especial), 343-352. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.119

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). La educación en tiempos de la pandemia COVID-19. Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510 _es.pdf

Crespo, M. y Palaguachi, M. (2020). Educación con Tecnología en una Pandemia: Breve Análisis. Revista Scientific, 5(17), 292-308. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.16.292-310

De Sousa Santos, B. (2020). La cruel pedagogía del virus (1° ed.). CLACSO. http://209.177.156.169/libreria_cm/archivos/La-cruel-pedagogia-del-virus.pdf

Educación 2030. (2016). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos.UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa.locale=es

Guerra, S. (2018). Los estudiantes con necesidades educativas especiales. Recursos y apoyos para su atención educativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 51-66. doi: http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ. pedagog18.03020204

Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la Universidad Nacional Autónoma de México (IISUE). (2020). Educación y pandemia. Una visión académica. Universidad Nacional Autónoma de México. http://www.iisue.unam.iisue/covid/educacion-y-pandemia

karam, J., Linares, L., Moreno, A., Mejía, F., Plazas, A. y Castillo, C. (2019). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación con Enfoque en América Latina. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(4), 89-106. doi:http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.03030406

Piscitelli, A. (2009). Nativos e inmigrantes digitales: una dialéctica intrincada pero indispensable. En O. d. Iberoamericanos, Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (págs. 71-78). Fundación Santillana.

Published

2022-06-07

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Challenges of Latin American Secondary Education during the pandemic. (2022). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(10), 210-227. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061014

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>