Challenges of Latin American Secondary Education during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061014Keywords:
Secondary Education, Latin America, online education, educational technology, pandemicAbstract
The SARS-CoV-2 will mark a before and after in the history of humanity, by producing changes closely linked to the technological sphere. The development of a new lifestyle has given rise to incompatibilities with everyday life, particularly in the education system. This work focuses on pointing out the challenges that Secondary Education in Latin America must face, within the framework of the pandemic and the invasion of technological tools as an accessory form of teaching-learning. The study was approached and oriented under a qualitative approach at an exploratory level and documentary research design, supported by experiences of reality such as: home and family, students, teachers, educational process and institutions. Taking advantage of this circumstance would make it possible to generate a synergy between technology and education in Latin American society, promoting optimal conditions for inclusion, immersion and technological literacy that produce substantial and pertinent changes in the educational system.
Downloads
References
Abad-Salgado, A. (2021). Reflexiones sobre los procesos de enseñanza/ aprendizaje en la educación a distancia. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 132-148. doi: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050910
Ayuso, J. (2006). Profesión docente y estrés laboral: una aproximación a los conceptos de Estrés Laboral y Burnout. Revista Iberoamericana de Educación, 39(3), número especial. https://rieoei.org/RIE/article/view/2575
Cabezas, E., Naranjo, D. y Torres, J. (2018). Introducción a la metodología de la investigación científica. Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.
Castillo, L. M. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia: voces en tiempos de contingencia. Revista Latinoamericana de estudios educativos, 50 (Especial), 343-352. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.119
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). La educación en tiempos de la pandemia COVID-19. Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510 _es.pdf
Crespo, M. y Palaguachi, M. (2020). Educación con Tecnología en una Pandemia: Breve Análisis. Revista Scientific, 5(17), 292-308. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.16.292-310
De Sousa Santos, B. (2020). La cruel pedagogía del virus (1° ed.). CLACSO. http://209.177.156.169/libreria_cm/archivos/La-cruel-pedagogia-del-virus.pdf
Educación 2030. (2016). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos.UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa.locale=es
Guerra, S. (2018). Los estudiantes con necesidades educativas especiales. Recursos y apoyos para su atención educativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 51-66. doi: http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ. pedagog18.03020204
Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la Universidad Nacional Autónoma de México (IISUE). (2020). Educación y pandemia. Una visión académica. Universidad Nacional Autónoma de México. http://www.iisue.unam.iisue/covid/educacion-y-pandemia
karam, J., Linares, L., Moreno, A., Mejía, F., Plazas, A. y Castillo, C. (2019). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación con Enfoque en América Latina. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(4), 89-106. doi:http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.03030406
Piscitelli, A. (2009). Nativos e inmigrantes digitales: una dialéctica intrincada pero indispensable. En O. d. Iberoamericanos, Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (págs. 71-78). Fundación Santillana.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.