Reflections around the curriculum octagon. Case: Roundtable discussions
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061111Keywords:
education (Thesaurus), curriculum octagon, roundtable discussions, reflection (Author's keywords)Abstract
This article makes a brief tour starting from the origins of the project called "Construction of a critical curriculum in philosophy, ethics and religion at school", carried out by the teachers who make roundtable discussions in the municipality of Rionegro. To fulfill the objective of this reflective research, four moments were carried out: the first, it was about reviewing the materials produced by the teachers who take part in the roundtable discussions; the second, the analysis of the pedagogical practices that were articulated with the curriculum octagon; the third moment, the curriculum octagon is presented along with the intellectual production coming from the teachers; and, finally, a synthesis is made based on the reflections that arise from critical analysis. Then, some essential elements are taken from the curriculum octagon proposal and the curricular approaches found in the teachers’ practice to result in a critical reflection on the curricular design and a description about how the roundtable discussions transform humanism as a result of research.
Downloads
References
Abad-Salgado, A. (2021). Reflexiones sobre los procesos de enseñanza/ aprendizaje en la educación a distancia. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 132-148. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050910
Cabello, C. G., Corbera I. M. y Artaza J. R. (1999). Formación ética en contextos educativos. Teoría y práctica. Universidad Central de Chile.
Comunidad Académica Pensante de la Investigación Acción Participante (CAPIAP). (2014). Propuesta de currículo crítico octagonal. CAPIAP.
Comunidad Académica Pensante de la Investigación Acción Participante (CAPIAP). (2014). Relación entre los campos contextuales, disciplinares, didácticos y evaluativos. CAPIAP.
Conferencia Episcopal Colombiana (2009). Lineamientos nacionales para el área de educación religiosa escolar. CEC.
Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 19. 7 de julio de 1991 (Colombia).
Córdoba, M. E. y Quijano Vodniza, A. J. (2022). La interculturalidad y la alteridad en la formación investigativa: Consideraciones epistémicas y metodológicas. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(10), 15-47. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061002
Gómez, J. H. (2001). Competencias: Problemas conceptuales y cognitivos. En Torres, L. F., Marín, G., Bustamante, J. H., Gómez, J. H. y Barrantes E. (Ed.), El concepto de competencia: una mirada interdisciplinar (p. 121). Sociedad Colombiana de Pedagogía.
Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. 8 de febrero, 1994. D.O. No. 41214.
Martin Calvo, J. y Romero Garzón, R. (2015). Ruta metodológica para la construcción de un diseño curricular desde la formación basada en competencias para la educación superior: El caso de la formación profesional de pregrado. Universidad Santo Tomás.
Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos curriculares para la educación ética y valores humanos. MEN.
Ministerio de Educación Nacional (2010). Documento N° 14. Orientaciones pedagógicas para la Filosofía en la Educación Media. MEN.
Ministerio de Educación Nacional y Universidad Pontificia Bolivariana (2006). Documento N° 8. Lineamientos curriculares para la enseñanza y el aprendizaje de la Filosofía. MEN.
Panikkar, R. (2005). De la mística. Experiencia plena de vida. Herder.
Pérez F. A., Ríos E. A., Valencia W. A. y Salazar A. (2015). Orientaciones para el maestro de humanismos. Universidad Católica de Oriente.
Pérez, F. A. (2013). Construcción de un Currículo Crítico en Filosofía, Ética y Educación Religiosa (Proyecto de Investigación). Universidad Católica de Oriente.
Pérez, F. A. (2014). Construcción de un Currículo Crítico: Filosofía, Ética y Religión desde la Mesa de Humanismos. Memorias del X Encuentro de Profesores de Filosofía. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC).
Pérez, F. A., Palacio, L. y Hernández, G. D. (2016). Consideraciones para la Construcción Crítica del Currículum y la Didáctica en los Humanismos. El Ágora, 16 (2), 571-590. http://www.scielo.org.co/pdf/agor/v16n2/v16n2a12.pdf
Polkinghorne, D. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. En Hatch J. y Wisniewski R. (Ed.), Life history and narrative. (p. 5). Londres: Falmer press.
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4a Edición). Ecoe Ediciones.
Velasco -Orozco, J. J. (2021). Naturaleza humana y educación: reflexiones en torno a la formación humana en un mundo incierto. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 43-56. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050904
Zuleta, E. (1995). Educación y democracia, un campo de combate. Corporación Tercer Milenio.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.