The pedagogical practice of English in rural education. An analysis of public policy and teaching methodologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061107

Keywords:

Rural education, multilingualism, language policy, pedagogical practice, ICT (Thesaurus)

Abstract

Teaching English in rural educational institutions in Colombia is a topic that has been the subject of extended research due to the gap that exists between the urban and rural sector. The main characteristic of the rural area is the difficult access to education, thus creating challenges in public policies at the educational level. In this sense, this article aims to analyze the pedagogical practices carried out in Colombia from 2010 to 2020, and how these allowed a conceptual and methodological debate in order to establish a problematic framework of research in a new paradigm of Colombian education. The methodology focused on a documentary review study. Among the most relevant conclusions are the difficulties in teacher training; teaching methodologies and the scarcity of pedagogical and didactic materials; access to connectivity; and the design of public policies at the educational level. The aforementioned elements when teaching a second language, contain homogenizing linguistic structures where it is difficult to integrate: the mother tongue and the foreign language; the incursion of ICT with curricular content; and the emerging English teaching methodologies, such as bilingualism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angarita Trujillo, A. y Arias Castilla, C. (2010). Aproximación a los antecedentes del bilingüismo en Colombia y la formación de educadores bilingües [Approaching the precedents of bilingualism in Colombia and bilingual teacher development]. Horizontes pedagógicos, 12 (1), 1-6. https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/130

Bermúdez Jiménez, J. R., y Fandiño Parra, Y. J. (2012). El fenómeno bilingüe: perspectivas y tendencias en bilingüismo. Revista de la Universidad de la Salle, (59), 99-124. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2012/iss59/8/

Burgos González, J. I. (2012). Brecha educativa entre población rural y urbana en Colombia. 2007 [Tesis de pregrado, Universidad del Valle]. http://hdl.handle.net/10893/3670

Cadena Aguilar, R., Ortega Cuellar, J. y Cadena Aguilar, A. (2019). Daily 6: An Approach to Foster Oral Fluency of English as a Foreign Language in Adolescents. Profile Issues in Teachers Professional Development, 21(2), 30-44. https://doi.org/10.15446/profile.v21n2.71364

Cárdenas Reyes, Y. (2017). La enseñanza de lenguas extranjeras en la educación superior en la coyuntura del posconflicto. Revista de la Universidad de La Salle, (73), 259-275. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2017/iss73/14/

Castaño, E. (2017). Translingüísmo Y Aprendizaje Integrado De Lengua Y Contenido Como Un Modelo De Educación Bilingüe Dinámica En Dos Colegios Públicos De Pereira [Tesis de doctorado, Universidad Tecnológica de Pereira]. https://hdl.handle.net/11059/8433

Cifuentes, R. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Noveduc.

Clark, D. (2002), Psychological myths in e-learning. In Med Teach, 24, 598-604.

Cocoma, L y Orjuela, M. (2017). Las TIC como recurso para la enseñanza del inglés [Tesis de especialización, Universidad del Tolima]. https://core.ac.uk/download/pdf/143463217.pdf

Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 67. 7 de julio de 1991 (Colombia).

Corbeta, S., Boneti, C., Bustamante, F. y Vergara, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. CEPAL, UNICEF. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44269/1/S1800949_es.pdf

Cruz-Arcila, F. (2017). Interrogating the social impact of English language teaching policies in Colombia from the vantage point of rural areas. Australian and International Journal of Rural Education, 27(2), 46-60.

Cuadros, J., Valencia, J. y Valencia, A. (2012). Las tecnologías de la información y la comunicación en entornos de aprendizaje rural como mecanismos de inclusión social. Actualidades Pedagógicas, 1(60), 101-120. https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss60/6/

Didrikson, A. (2000). Tendencias de la Educación Superior al fin del siglo XXI. Unesco.

De Educación, L. (1994). Ministerio de educación nacional. Bogotá, Colombia.

Fandiño Parra, Y. (2014). Bogotá Bilingüe: Tensión Entre Política, Currículo Y Realidad Escolar (Bilingual Bogotá: Tension between Policy, Curriculum and Actual Conditions in the Schools). Educ. Educ, 17(2), 215-236.

Fandiño Parra, Y., & Bermúdez, J. (2016). Planificación y Política Lingüística en Colombia Desde el Plurilingüismo (Language Planning and Policy in Colombia from Plurilinguism). Defensa de las Humanidades, Revista de la Universidad de la Salle, (69), 137-155. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2016/iss69/8/

Fandiño-Parra, Y., Bermúdez-Jiménez, J. y Lugo-Vásquez, V. (2012). Retos del Programa Nacional de Bilingüismo. Colombia Bilingüe. Educación y educadores, 15(3), 363-381. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-12942012000300002&script=sci_abstract&tlng=es

Felizzola Cruz, Y. (2011). Tecnologías de información y comunicación para el desarrollo rural en Colombia. Economía Gestión Y Desarrollo, (10), 97 – 124. https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/economia/article/download/387/600

Foro de la Sociedad de la Información [FSI] (1996). Redes al servicio de las personas y las colectividades. Cómo sacar el mayor partido de la sociedad de la información en la Unión Europea. Primer informe anual del Foro de la Sociedad de la Información a la Comisión Europea. Bruselas, Luxemburgo: Foro de la Sociedad de la Información. www.ispo.cec.be/infoforum/pub.html

García León, J. y García León, D. (2012). Políticas lingüísticas en Colombia: tensiones entre políticas para lenguas mayoritarias y lenguas minoritarias. Boletín de filología, 47(2), 47-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-93032012000200002

García, M., Fernández, I. y Vera, M. (2018). Uso didáctico de las TIC en los colegios rurales agrupados de la Región de Murcia. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 102-115.

Gómez Sará, M. (2017). Review and analysis of the Colombian foreign language bilingualism policies and plans. How, 24(1), 139-156.

Habermas, J. (1972). Knowledge and human interests. Heinemann.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.

Hurtado, J. (21 febrero de 1998). La investigación proyectiva. Investigación holística. http://investigacionholistica.blogspot.com/2008/02/la-investigacin-proyectiva.html

Hurtado, J. (2005). Cómo formular objetivos de investigación, un acercamiento desde la investigación holística. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Como-Formular-Objetivos-de-Investigacion-Hurtado-2005-1.pdf

Hurtado, J. (2008). Comprensión holística de la metodología y la investigación. Venezuela. Edición Quirón.

Ianni, O. (1996). Teorías de la globalización. Siglo XXI.

Jiménez, Santander S. (2010). Las TIC en la enseñanza del inglés como lengua extranjera https://leerycomprendertipostextualeseningles.wikispaces.com/file/view/10_TIC_EnsenanzaIngles.pdf

Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. 8 de febrero de 1994. Diario Oficial No. 41.214

Luchan, M. (1997). La aldea global. Gedisa.

Marcuse, H. (1954). El hombre Unidimensional. Planeta-Agostini. https://monoskop.org/images/9/92/Marcuse_Herbert_El_hombre_unidimensional.pdf

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (s. f.). Programa Nacional de Bilingüismo. MEN. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/ 1685/article-158720.html

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2001). Mas campo para la educación rural. Al tablero. http://mineducacion.gov.co/1621/article-87159.html

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés, ¡el reto! Lo que Necesitamos Saber y Saber hacer. Imprenta Nacional.

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016–2026. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-392871_recurso_1.pdf

Minor, M. y Cortés, A. (2019). Percepción de la importancia de las competencias tecnológicas en docentes de escuelas rurales. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3 (4), 57-71. https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/55/pdf

Miranda, N. (2014). Política educativa para la enseñanza del inglés en Colombia y pedagogía crítica: Un binomio posible. Cuadernos interdisciplinarios pedagógicos, 1(1), 81-96.

Molina, L., Rey, C., Vall, A. y Clery, A. (2017). La evaluación de las Instituciones de Educación Superior. Revista electrónica en Educación y Pedagogía, 1 (1), 43 – 58. https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/7/pdf

Moreno, L. (2000). Sociedad del conocimiento y sustentabilidad de la globalización. Nueva Sociedad.

Mosquera, Ó., Cárdenas, M. y Claudia Nieto, M. (2018). Pedagogical and research approaches in inclusive education in ELT in Colombia: Perspectives from some profile journal authors. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 20(2), 231-246.

Muñoz, J. y Charro, E. (2017). Los ítems PISA, una herramienta para la identificación de las competencias científicas en el aula. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 1 (1), 106-122. https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/25/pdf

Ortega, Y. (2019). “Teacher,¿Puedo Hablar en Español?” A Reflection on Plurilingualism and Translanguaging Practices in EFL. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 21(2), 155-170.

Reyes Cruz, M., Murrieta Loyo, G y Hernández Méndez, E. (2011). Políticas lingüísticas nacionales e internacionales sobre la enseñanza del inglés en escuelas primarias. Revista Pueblos y fronteras digital, 6(12), 167-197. https://www.redalyc.org/pdf/906/90621701007.pdf

Rodino, A. (2015). La educación con enfoque de derechos humanos como práctica constructora de inclusión social. Revista IIDH, 61, 2- 23. https://biblioteca.corteidh.or.cr/documento/69101

Rojas, Y. (2019). An ICT Tool in a Rural School: A Drawback for Language Students at School? Enletawa journal, 11(1), 91-109. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/8977

Roldán, Á. y Peláez, O. (2017). Pertinencia de las políticas de enseñanza del inglés en una zona rural de Colombia: un estudio de caso en Antioquia. Íkala, 22(1), 121-139. https://hdl.handle.net/10495/16662

Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.

Sánchez, A. (2013). Bilingüismo en Colombia. Documentos de Trabajo sobre Economía Regional, (191). https://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/dtser_191.pdf

Schwars, S. (Director). (2013). Narco Cultura [Documental]. Coproducción Estados Unidos-México.

Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós. http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2011/12/Introduccion-a-metodos-cualitativos-de-investigaci%C3%B3n-Taylor-y-Bogdan.-344-pags-pdf.pdf

UNESCO (2021). Las TIC en la Educación. UNESCO. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion

Wei, L. (2011). Moment analysis and translanguaging space: Discursive construction of identities by multilingual Chinese youth in Britain. Journal of pragmatics, 43(5), 1222-1235.

Bonilla, S. y Cruz-Arcila, F. (2014). Critical socio-cultural elements of the intercultural endeavour of English teaching in Colombian rural areas. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 16(2), 117-133. https://doi.org/10.15446/profile.v16n2.40423

Zúñiga Vargas, J. P. (2015). Métodos para la enseñanza de idiomas: No hay nada nuevo bajo el sol,¿ o sí?.

Published

2022-07-29

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

The pedagogical practice of English in rural education. An analysis of public policy and teaching methodologies. (2022). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(11), 83-101. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061107

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>