The pedagogical practice of English in rural education. An analysis of public policy and teaching methodologies
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061107Keywords:
Rural education, multilingualism, language policy, pedagogical practice, ICT (Thesaurus)Abstract
Teaching English in rural educational institutions in Colombia is a topic that has been the subject of extended research due to the gap that exists between the urban and rural sector. The main characteristic of the rural area is the difficult access to education, thus creating challenges in public policies at the educational level. In this sense, this article aims to analyze the pedagogical practices carried out in Colombia from 2010 to 2020, and how these allowed a conceptual and methodological debate in order to establish a problematic framework of research in a new paradigm of Colombian education. The methodology focused on a documentary review study. Among the most relevant conclusions are the difficulties in teacher training; teaching methodologies and the scarcity of pedagogical and didactic materials; access to connectivity; and the design of public policies at the educational level. The aforementioned elements when teaching a second language, contain homogenizing linguistic structures where it is difficult to integrate: the mother tongue and the foreign language; the incursion of ICT with curricular content; and the emerging English teaching methodologies, such as bilingualism.
Downloads
References
Angarita Trujillo, A. y Arias Castilla, C. (2010). Aproximación a los antecedentes del bilingüismo en Colombia y la formación de educadores bilingües [Approaching the precedents of bilingualism in Colombia and bilingual teacher development]. Horizontes pedagógicos, 12 (1), 1-6. https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/130
Bermúdez Jiménez, J. R., y Fandiño Parra, Y. J. (2012). El fenómeno bilingüe: perspectivas y tendencias en bilingüismo. Revista de la Universidad de la Salle, (59), 99-124. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2012/iss59/8/
Burgos González, J. I. (2012). Brecha educativa entre población rural y urbana en Colombia. 2007 [Tesis de pregrado, Universidad del Valle]. http://hdl.handle.net/10893/3670
Cadena Aguilar, R., Ortega Cuellar, J. y Cadena Aguilar, A. (2019). Daily 6: An Approach to Foster Oral Fluency of English as a Foreign Language in Adolescents. Profile Issues in Teachers Professional Development, 21(2), 30-44. https://doi.org/10.15446/profile.v21n2.71364
Cárdenas Reyes, Y. (2017). La enseñanza de lenguas extranjeras en la educación superior en la coyuntura del posconflicto. Revista de la Universidad de La Salle, (73), 259-275. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2017/iss73/14/
Castaño, E. (2017). Translingüísmo Y Aprendizaje Integrado De Lengua Y Contenido Como Un Modelo De Educación Bilingüe Dinámica En Dos Colegios Públicos De Pereira [Tesis de doctorado, Universidad Tecnológica de Pereira]. https://hdl.handle.net/11059/8433
Cifuentes, R. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Noveduc.
Clark, D. (2002), Psychological myths in e-learning. In Med Teach, 24, 598-604.
Cocoma, L y Orjuela, M. (2017). Las TIC como recurso para la enseñanza del inglés [Tesis de especialización, Universidad del Tolima]. https://core.ac.uk/download/pdf/143463217.pdf
Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 67. 7 de julio de 1991 (Colombia).
Corbeta, S., Boneti, C., Bustamante, F. y Vergara, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. CEPAL, UNICEF. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44269/1/S1800949_es.pdf
Cruz-Arcila, F. (2017). Interrogating the social impact of English language teaching policies in Colombia from the vantage point of rural areas. Australian and International Journal of Rural Education, 27(2), 46-60.
Cuadros, J., Valencia, J. y Valencia, A. (2012). Las tecnologías de la información y la comunicación en entornos de aprendizaje rural como mecanismos de inclusión social. Actualidades Pedagógicas, 1(60), 101-120. https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss60/6/
Didrikson, A. (2000). Tendencias de la Educación Superior al fin del siglo XXI. Unesco.
De Educación, L. (1994). Ministerio de educación nacional. Bogotá, Colombia.
Fandiño Parra, Y. (2014). Bogotá Bilingüe: Tensión Entre Política, Currículo Y Realidad Escolar (Bilingual Bogotá: Tension between Policy, Curriculum and Actual Conditions in the Schools). Educ. Educ, 17(2), 215-236.
Fandiño Parra, Y., & Bermúdez, J. (2016). Planificación y Política Lingüística en Colombia Desde el Plurilingüismo (Language Planning and Policy in Colombia from Plurilinguism). Defensa de las Humanidades, Revista de la Universidad de la Salle, (69), 137-155. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2016/iss69/8/
Fandiño-Parra, Y., Bermúdez-Jiménez, J. y Lugo-Vásquez, V. (2012). Retos del Programa Nacional de Bilingüismo. Colombia Bilingüe. Educación y educadores, 15(3), 363-381. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-12942012000300002&script=sci_abstract&tlng=es
Felizzola Cruz, Y. (2011). Tecnologías de información y comunicación para el desarrollo rural en Colombia. Economía Gestión Y Desarrollo, (10), 97 – 124. https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/economia/article/download/387/600
Foro de la Sociedad de la Información [FSI] (1996). Redes al servicio de las personas y las colectividades. Cómo sacar el mayor partido de la sociedad de la información en la Unión Europea. Primer informe anual del Foro de la Sociedad de la Información a la Comisión Europea. Bruselas, Luxemburgo: Foro de la Sociedad de la Información. www.ispo.cec.be/infoforum/pub.html
García León, J. y García León, D. (2012). Políticas lingüísticas en Colombia: tensiones entre políticas para lenguas mayoritarias y lenguas minoritarias. Boletín de filología, 47(2), 47-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-93032012000200002
García, M., Fernández, I. y Vera, M. (2018). Uso didáctico de las TIC en los colegios rurales agrupados de la Región de Murcia. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 102-115.
Gómez Sará, M. (2017). Review and analysis of the Colombian foreign language bilingualism policies and plans. How, 24(1), 139-156.
Habermas, J. (1972). Knowledge and human interests. Heinemann.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.
Hurtado, J. (21 febrero de 1998). La investigación proyectiva. Investigación holística. http://investigacionholistica.blogspot.com/2008/02/la-investigacin-proyectiva.html
Hurtado, J. (2005). Cómo formular objetivos de investigación, un acercamiento desde la investigación holística. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Como-Formular-Objetivos-de-Investigacion-Hurtado-2005-1.pdf
Hurtado, J. (2008). Comprensión holística de la metodología y la investigación. Venezuela. Edición Quirón.
Ianni, O. (1996). Teorías de la globalización. Siglo XXI.
Jiménez, Santander S. (2010). Las TIC en la enseñanza del inglés como lengua extranjera https://leerycomprendertipostextualeseningles.wikispaces.com/file/view/10_TIC_EnsenanzaIngles.pdf
Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. 8 de febrero de 1994. Diario Oficial No. 41.214
Luchan, M. (1997). La aldea global. Gedisa.
Marcuse, H. (1954). El hombre Unidimensional. Planeta-Agostini. https://monoskop.org/images/9/92/Marcuse_Herbert_El_hombre_unidimensional.pdf
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (s. f.). Programa Nacional de Bilingüismo. MEN. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/ 1685/article-158720.html
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2001). Mas campo para la educación rural. Al tablero. http://mineducacion.gov.co/1621/article-87159.html
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés, ¡el reto! Lo que Necesitamos Saber y Saber hacer. Imprenta Nacional.
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016–2026. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-392871_recurso_1.pdf
Minor, M. y Cortés, A. (2019). Percepción de la importancia de las competencias tecnológicas en docentes de escuelas rurales. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3 (4), 57-71. https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/55/pdf
Miranda, N. (2014). Política educativa para la enseñanza del inglés en Colombia y pedagogía crítica: Un binomio posible. Cuadernos interdisciplinarios pedagógicos, 1(1), 81-96.
Molina, L., Rey, C., Vall, A. y Clery, A. (2017). La evaluación de las Instituciones de Educación Superior. Revista electrónica en Educación y Pedagogía, 1 (1), 43 – 58. https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/7/pdf
Moreno, L. (2000). Sociedad del conocimiento y sustentabilidad de la globalización. Nueva Sociedad.
Mosquera, Ó., Cárdenas, M. y Claudia Nieto, M. (2018). Pedagogical and research approaches in inclusive education in ELT in Colombia: Perspectives from some profile journal authors. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 20(2), 231-246.
Muñoz, J. y Charro, E. (2017). Los ítems PISA, una herramienta para la identificación de las competencias científicas en el aula. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 1 (1), 106-122. https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/25/pdf
Ortega, Y. (2019). “Teacher,¿Puedo Hablar en Español?” A Reflection on Plurilingualism and Translanguaging Practices in EFL. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 21(2), 155-170.
Reyes Cruz, M., Murrieta Loyo, G y Hernández Méndez, E. (2011). Políticas lingüísticas nacionales e internacionales sobre la enseñanza del inglés en escuelas primarias. Revista Pueblos y fronteras digital, 6(12), 167-197. https://www.redalyc.org/pdf/906/90621701007.pdf
Rodino, A. (2015). La educación con enfoque de derechos humanos como práctica constructora de inclusión social. Revista IIDH, 61, 2- 23. https://biblioteca.corteidh.or.cr/documento/69101
Rojas, Y. (2019). An ICT Tool in a Rural School: A Drawback for Language Students at School? Enletawa journal, 11(1), 91-109. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/8977
Roldán, Á. y Peláez, O. (2017). Pertinencia de las políticas de enseñanza del inglés en una zona rural de Colombia: un estudio de caso en Antioquia. Íkala, 22(1), 121-139. https://hdl.handle.net/10495/16662
Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.
Sánchez, A. (2013). Bilingüismo en Colombia. Documentos de Trabajo sobre Economía Regional, (191). https://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/dtser_191.pdf
Schwars, S. (Director). (2013). Narco Cultura [Documental]. Coproducción Estados Unidos-México.
Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós. http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2011/12/Introduccion-a-metodos-cualitativos-de-investigaci%C3%B3n-Taylor-y-Bogdan.-344-pags-pdf.pdf
UNESCO (2021). Las TIC en la Educación. UNESCO. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion
Wei, L. (2011). Moment analysis and translanguaging space: Discursive construction of identities by multilingual Chinese youth in Britain. Journal of pragmatics, 43(5), 1222-1235.
Bonilla, S. y Cruz-Arcila, F. (2014). Critical socio-cultural elements of the intercultural endeavour of English teaching in Colombian rural areas. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 16(2), 117-133. https://doi.org/10.15446/profile.v16n2.40423
Zúñiga Vargas, J. P. (2015). Métodos para la enseñanza de idiomas: No hay nada nuevo bajo el sol,¿ o sí?.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.