Virtual classes in Mexico during the pandemic. Advantages and disadvantages
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061106Keywords:
didactic strategies, teaching-learning, pandemic (Thesaurus), distance classes, COVID-19 (Keywords suggested by the authors)Abstract
The modality of virtual classes given by the health contingency caused by COVID-19, made diagnostic studies necessary to know its effects on the learning-teaching process. This paper compares the advantages and disadvantages of virtual classes, according to the opinion of 350 students and 100 professors from public universities in Mexico who answered a survey made by the authors through Google Forms®. From the results, it can be highlighted that both teachers and students identify more disadvantages than advantages over virtual classes; however, both recognize that due to the pandemic it was necessary to continue classes under this modality. Although there are some differences and coincidences between the responses of teachers and students, it was identified that the experience for teachers has been more positive. The disadvantages that stand out are the lack of personal interaction, the low motivation, the stress that the confinement generated, the lack of equipment and poor internet signal, among others. Some of the most mentioned advantages are that different sources can be accessed easily by using electronic means, economic savings and new computer skills acquisition.
Downloads
References
Barranco, J. (30 de enero de 2021). Zizek: Necesitamos un nuevo orden que nos evite elegir entre la economía y salvar vidas. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/cultura/20210130/6210051/slavoj-zizek-pandemia-lucha-de-clases-confinamiento-trump.html.
Beltrán, J., Venegas, M., Villar-Aguilés, A., Cabello, S., Jareño, D. y de Gracia, P. (2020). Educar en época de confinamiento: la tarea de renovar un mundo común. Revista de Sociología de la Educación (RASE), 13 (2), 94-102. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/17187/15391
Boletín UNAM-DGCS-793. (22 de septiembre de 2020). Presenta la UNAM plan de emergencia de apoyo a estudiantes para facilitar y mejorar su capacidad de conectividad y aprendizaje a distancia. https://www.dgcs.unam.mx/boletin/bdboletin/2020_793.html
Broche-Pérez, Y, Fernández-Castillo, E. y Reyes Luzardo, D. (2020). Consecuencias psicológicas de la cuarentena y el aislamiento social durante la pandemia de COVID-19. Revisión Revista Cubana de Salud Pública, 46 (suplemento especial), 1-14. https://scielosp.org/pdf/rcsp/2020.v46suppl1/e2488/es
García, M. N. (2020). Sopa de Wuhan: Pensamiento contemporáneo en tiempos de Pandemia. Anales De La Educación Común, 1(1-2), 252-253. https://cendie.abc.gob.ar/revistas/index.php/revistaanales/article/view/52
Gobierno de Michoacán. (30 de agosto de 2021). En Michoacán, regreso a clases ordenado y responsable: Silvano. https://www.altorre.com/post/en-michoac%C3%A1n-regreso-a-clases-ordenado-y-responsable-silvano
INEGI (23 de marzo de 2021). INEGI presenta resultados de la encuesta para la medición del impacto COVID-19 en la educación (ECOVID-ED) 2020. Datos Nacionales. Comunicado de prensa 185/21. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/ECOVID-ED_2021_03.pdf.
Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la UNAM. (2020). Educación y pandemia, una visión académica. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, de la Universidad Nacional Autónoma de México.
Líder empresarial (2020). 1.7 millones de personas son docentes en México: INEGI. https://www.liderempresarial.com/1-7-millones-de-personas-son-docentes-en-mexico-inegi/
Mariano M., Rodríguez C. y Pérez E. (2020). La experiencia del alumno universitario ante las clases virtuales provocada por la crisis de SARS-Cov-2. Estudio de caso en la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. ASINEA, 53 (noviembre 2020-abril 2021), 36-46.
ONU México (7 de julio de 2021). Más de 4 millones de muertes en el mundo por la enfermedad de COVID-19, lamenta OMS. https://coronavirus.onu.org.mx/mas-de-4-millones-de-muertes-en-el-mundo-por-la-enfermedad-de-COVID-19-lamenta-oms.
ONU México (9 de julio de 2021). Mensaje del secretario general de la ONU, Antonio Guterres, tras darse a conocer la muerte de 4 millones de personas a causa de COVID-19. https://coronavirus.onu.org.mx/mensaje-del-secretario-general-de-la-onu-antonio-guterres-tras-darse-a-conocer-la-muerte-de-4-millones-de-personas-a-causa-de-COVID-19.
Ritchie, H. (18 de noviembre de 2021). Pandemia de coronavirus (COVID-19): los datos. Our World in Data. https://ourworldindata.org/coronavirus-data
Salazar-Domínguez A. y Abancin-Ospina (2022). Retos de la Educación Media Latinoamericana en tiempos de pandemia. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6 (10), 210-227. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061014
SUN (15 de julio de 2021). AMLO anuncia regreso a clases presenciales a finales de agosto. https://www.informador.mx/mexico/AMLO-anuncia-regreso-a-clases-presenciales-a-finales-de-agosto-20210715-0050.html.
Tovar, J. (31 de agosto de 2021). Más de 4,5 millones de muertos por COVID-19 en todo el mundo. https://www.efesalud.com/coronavirus-casos-muertes-mundo/
UNAM (22 de septiembre de 2020). Plan de emergencia de apoyo a estudiantes para facilitar y mejorar la conectividad y aprendizaje a distancia. https://www.dgcs.unam.mx/boletin/bdboletin/2020_793.html.
Velázquez-Cigarroa, E. (2022). Post-pandemia y educación. Proyectos comunitarios impulsados en la maestría en gestión para el desarrollo sustentable. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6 (10), 10-13. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061001
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.