ICT-mediated learning strategy to strengthen the academic performance of the variational numerical component
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061119Keywords:
educational strategies, academic performance, ICT (Thesaurus), variational numerical component, Van Hiele model (Keywords suggested by the authors)Abstract
Learning strategies are essential to guide the training process and enhance the students’ academic performance. In this sense, the purpose of this study was to design a learning strategy to strengthen variational numerical academic performance, under the Van Hiele phases. The problem of low mathematical performance due to difficulties in numerical variational skills allowed us to ask: What learning strategy (ICT) strengthens the academic performance of the variational numerical component? To answer this question, an inductive study of applied, qualitative, non-experimental, phenomenological-hermeneutical research was conducted with second to fourth grade mathematics teachers who participated in a semi-structured interview, and with fifth grade students who engaged in the strategy by developing a field diary. It is concluded that, in order to design learning strategies that strengthen the academic performance of the variational numerical component, under Van Hiele phases, it is necessary to consider the introduction, the link to the curriculum, the teaching and evaluation activities with the Van Hiele levels including: 1) information, 2) directed orientation, 3) clarification and 4) free orientation. Hence, allowing the motivation and development of self-regulated learning of the student, assertive, sequential, coherent and dynamic academic processes.
Downloads
References
Adrianzén, L. (2019). Estrategias metacognitivas para el aprendizaje de la matemática en estudiantes del quinto año de secundaria de la Institución Educativa de jornada escolar completa ‘Pedro Ruiz Gallo’ del distrito Ignacio Escudero de la provincia de Sullana – 2018. [Tesis de Maestría, Universidad de Piura]. https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/4107/MAE_EDUC_MAT_1901.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Alsina, Á. (2016). Diseño, gestión y evaluación de actividades matemáticas competenciales en el aula. Revista Épsilon, 33(92), 7-29. https://thales.cica.es/epsilon/sites/thales.cica.es.epsilon/files/%5Bfield_volumen-formatted%5D/epsilon92_1.pdf
Amaluisa-Rendón, P., Nuñez-Torres, O. y Amaluisa-Rendón, A, (2022). Estrategias de enseñanza docente: modalidad presencial a modalidad virtual en el confinamiento. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 199-209. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061013
Barboza-Palomino, M. (2015). El qué hacer en la investigación cualitativa. Interacciones. Revista de Avances en Psicología, 1(1),57-59. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=560558782004
Basté, Mequè E. y Juvanteny, M. (2017). Juego Y Aprendizaje Matemático En Educación Infantil Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia 5(1), 33–44. http://www.edma0-6.es/index.php/edma0-6
Conejo Carrasco, F., Sánchez Rincón, J. L. y Mahecha Escobar, J. (2020). Una mirada praxeológica a la autorregulación del aprendizaje. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3).
Diaz López, K. M. y Kong Toledo, A. G. (2020). Reflexiones del logro académico en matemáticas en evaluaciones estandarizadas: el caso de estudiantes mexicanos. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 4(7), 78-90. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040707
Galvis, A, Flórez, N., Bermúdez, M. y Vera, J. (2016). Estrategia Alternativa En Contexto Latinoamericano Para Reforzar Aprendizaje De Matemáticas En Educación Media: Una Innovación Disruptiva. Revista De Educación A Distancia (48). http://www.um.es/ead/red/48/galvis.pdf
Garrido, A. (2003). El aprendizaje como identidad de participación en la práctica de una comunidad virtual. IN3 Working Paper Series, (3). http://in3-working-paper-series.uoc.edu/in3/es/index.php/in3-working-paper-series/article/view/n3-garrido/0.html
Inglés, C., Martínez, A. y García. J. (2013). Conducta Prosocial Y Estrategias De Aprendizaje En Una Muestra De Estudiantes Españoles De Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 6 (1), 33- 53. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=129327497003
Miles, M.B. y Huberman, A.M. (1994). Métodos para el manejo y análisis de datos. En C, Denman y J. Haro (Comp.). Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social (pp. 253- 301). El Colegio de Sonora.
Ministerio de Educación Nacional. (2016). La innovación educativa en Colombia. MEN. http://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/Libro%20Innovacion%20MEN%20-%20V2.pdf
Monereo, C. Castelló, M. Clariana, M., Palma, M, y Pérez, M. (1994) Estrategias de enseñanza y aprendizaje Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Editorial Graó.
Monereo, C. (2000). El Asesoramiento en el ámbito de las estrategias de aprendizaje. En C. Monereo (Coord.), Estrategias de Aprendizaje (pp.15-62). Ciidet.
Nunda, F. Graus, M. y Zaldívar Henríquez, L. (2017). Estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento geométrico en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la matemática en la enseñanza primaria angoleña. Unesum-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 1(1), 75–88.
Salgado, M. (2019). Muestra probabilística y no probabilística. Repositorio internacional de la Universidad Autónoma del Estado de México http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/108928/secme-10911_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Suarez, L. (2018). Desempeño docente y rendimiento académico en el área de matemática de la institución educativa «Carlos Julio Arosemana Tola» del Canton de la provincia del Guayas Ecuador 2018. Logos, 8(1). http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.2.323261
Vargas, G. y Vargas, R. (2012). El modelo de Van Hiele y la enseñanza de la geometría. Uniciencia, 27 (1), 74-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4945319
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.