The use of comics as a methodological strategy to strengthen communicative competencies in English learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061011

Keywords:

comic, second language instruction, English, ability, learning

Abstract

In the learning of English as a second language in basic and secondary education in Colombia, the Basic Standards of Competencies in Foreign Languages and the Curricular Guidelines in the English area suggest to reinforce the acquisition of communicative competencies. The objective of this research is to strengthen the acquisition of communicative competencies in English as a second language, through the implementation of a model of pedagogical intervention with the comic strip as a didactic resource, in a group of tenth grade students of the Raquel Jaramillo Educational Institution in Bello (Antioquia), in November 2019. A qualitative methodological strategy was designed, with directed selection of a sample of 16 students between the ages of 14 and 17 years. By using techniques and instruments such as the questionnaire and direct and participant observation, the difficulties in developing these competencies were identified. Additionally, teachers and students articulated themselves to apply the comic as a didactic resource, then they compared the initial diagnosis with the final results and socialized them to propose improvements to the process. The results conclude that the application of the comic strip as a methodological strategy facilitates the identification, acquisition and strengthening of communicative competencies in English learning, because it motivates students to engage actively, participatively and playfully in educational processes by creating new resources appropriate for learning. Considering its contribution to the strengthening of communicative competencies, this methodological proposal could be extended to the grades in which the English subject is taught and could even mainstream it with other areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baron Carvais, A. (1990). La historieta. Fondo de Cultura Económica.

Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas –MCERL-.

Blasco, J. y Pérez, J. (2007). Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte: ampliando horizontes. Edición Club Universitario.

Bley-Vroman, R. (1989). The Logical Problem of Foreign Language Learning. Linguistic Analysis, January 20 (1). 10.1017/CBO9781139524544.005.

Camilli Trujillo, C., Arroyo Resino, D., Asensio Muñoz, I. I. y Mateos Gordo, P. (2020). Hacia la educación basada en la evidencia: un método y un tema. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(6), 69-85.

Chomsky, N. (1981). Lectures on Government and Binding. Dordrecht: Foris.

Delgado-Fuentes, M. (2020). El Enfoque Mosaico, derecho a la participación y la voz de los niños en investigación educativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(6), 105-119. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040608

Flores- Crespo, P. (2020). Los métodos de investigación educativa: Una revisión desde América Latina. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(6), 10-13. http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040601

García Martínez, I. (2013). El cómic como recurso didáctico en el aula de lenguas extranjeras [Tesis de maestría, Universidad de Cantabria]. Repositorio Abierto de la Universidad de Cantabria. https://hdl.handle.net/10902/4045

Hymes, D. (1971). Acerca de la competencia comunicativa. En Llobera et al. (1995). Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Edelsa.

ICFES (2020). Informe nacional de resultados del Examen Saber 11º 2019. ICFES. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/2656516/3-Informe+nacional+de+resultados+Saber+11-2019.pdf/e771f477-b3f3-3193-732e-7c43da1766b9?version=1.0&t=1650317549762

Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación acción. Alertes.

Leóntiev, A. (1978). Activity, Consciousness, and Personality. Englewood Cliifs, NJ: Prentice-Hall.

Ministerio de Educación Nacional (1994). Ley General de Educación (Ley 115 de 1994). MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras: Inglés. MEN. www.mineducacion.gov.co/1759/articles-115174_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje: Inglés grados 6° a 11°. MEN. https://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/cartillaDBA

Munguía, R. y Ramírez, J. (2011). Elaboración de historietas para la enseñanza del inglés por medio de computadora. MEXTESOL Journal, 35 (1), (1-8). www.mextesol.net/journal/public/files/aca258c77bcc98f65c9886a3a473b0a1.pdf

Musas, I. y Rascón, D. (2017). Uso didáctico del cómic en un aula multicultural y multirreligiosa de inglés. Odisea, 18, 81-98.

Muñoz, C. (2002). Aprender idiomas. Ediciones Paidós.

Real Academia Española (2014). En: Diccionario de la lengua española, 23. ed., [versión 23.4 en línea].

Stricker, W. Meidinger, Johann Valentin. En: Allgemeine Deutsche Biographie (Biografía General Alemana - ADB). Volumen 21, Duncker & Humblot, Leipzig 1885, p. 189.

Tragant, E. y Muñoz, C. (2000). La motivación y su relación con la edad en un contexto escolar de aprendizaje de una lengua extranjera. En: Muñoz, C. (Ed.) Segundas lenguas: adquisición en el aula. Ariel Lingüística.

Published

2022-05-26

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

The use of comics as a methodological strategy to strengthen communicative competencies in English learning. (2022). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(10), 167-182. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061011

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>