Strategies for self-regulation of learning in music students at República Dominicana school in Bogotá
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050903Keywords:
autonomy; strategies; teaching-learning processes (Thesaurus); self-regulation; metacognition; academic process (author's keywords)Abstract
This article is the result of a research project that sought to analyze the relationship between the application of strategies for self-regulation and the notorious and satisfactory learning of music, in sixth-grade students at Republica Dominicana School, in the district of Suba in Bogotá. A qualitative methodology was used and an
exploratory and descriptive scope; two data collection instruments were used: a student survey and a semi-structured interview with teachers. The results showed that the implementation of pedagogical strategies improved students’ capacity for self-regulation regarding music learning, activating metacognitive and motivational processes that had an impact on an active empowerment that allowed students to
assume a prominent role in the construction of knowledge. Thus, it strengthens their autonomy and self-efficacy, and awakening more their desire to learn.
Downloads
References
Alama, C. (2015). Hacia una didáctica de la metacognición. Revista Horizonte de las Ciencias, 5(8), 77-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5420477
Alvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y Metodología. Paidós Educador. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/ files/documentos/como-hacer-investigacion-cualitativa.pdf
Chao-Fernández, R., Mato-Vázquez, D. y López, V. (2015). Beneficios de la música en conductas disruptivas en la adolescencia. Actualidades Investigativas en Educa¬ción, 15(3), 1-25. https://www.redalyc.org/pdf/447/44741347006.pdf
Díaz, B. y Hernández, G. (2010). Estrategias para el aprendizaje significativo: Funda¬mentos, adquisición. En estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista (3.era ed.) McGraw-Hill. https://buo.org.mx/assets/ diaz-barriga%2C---estrategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf
Estévez, I., Rodríguez, S., Valle, A., Regueiro, B. y Piñeiro, I. (2015). Incidencia de las metas académicas del alumnado de secundaria en su gestión motivacional. Aula Abierta, 44, 83-90. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0210277316300014
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw-Hill. https://www.uv.mx/personal/cbustamante/files/2011/06/ Metodologia-de-la Investigaci%C3%83%C2%B3n_Sampieri.pdf
Martínez, I., Casas-Mas, A. y Montero, I. (2016, 12, 13 y 14 de marzo). Aprendices de Brujos. La autorregulación del aprendizaje musical [ponencia] III congreso Nacionaly II internacional de conservatorios de música. San Sebastián, País Vasco. https:// ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/8191/fi_1454760056-actasiicncsmpliegos160124112229.pdf?sequence=1
Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo en una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ ijmorphol/v35n1/art37.pdf
Panadero, E. y Alonso-Tapia, J. (2014) ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del apren¬dizaje. Revista académica Anales de psicología, 30(2), 450-462. http://dx.doi. org/10.6018/analesps.30.2.167221
Pintrich, P. (2003). Motivation and classroom learning. In W. Reynolds y G. Miller (eds.). Handbook of Psychology: Educational Psychology, (pp. 103-122). New York. https:// psycnet.apa.org/record/2003-04684-006
Roa, H. (2015). Estrategias creativas y metacognitivas en el aprendizaje musical. Artículo de revista académica. Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 16(30), 207- 222. https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/544
Rubio, A. y Castellanos, R. (2015). Estilos de aprendizaje y enseñanza de la música en alumnos de primaria. Serbiluz. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045568053.pdf
Rusinek, G. (2004). Aprendizaje Musical Significativo. Universidad Complutense de Madrid. Revista Complutense de Investigación en Educación Musical, 1(5), 1-16 https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/9622
Sáiz, M. y Pérez, M. (2016). Autorregulación y mejora del autoconocimiento en la resolución de problemas. Psicología desde el Caribe, 33(1), 14-30. http://www. scielo.org.co/pdf/psdc/v33n1/v33n1a03.pdf
Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje: una perspectiva educativa (6ta ed.). Editorial Pearson. http://ciec.edu.co/wp-content/uploads/2017/06/Teorias-del-Aprendiza¬je-Dale-Schunk.pdf
Solórzano, Y. (2017). Aprendizaje Autónomo y Competencias. Revista científica El Dominio de las Ciencias, 3(1), 241-253. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articu¬lo?codigo=5907382
Solier y herrera (2014). Fomento del aprendizaje autorregulado en estudiantes de viento. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4733989.pdf
Tripiana, S. (2016). Estrategias de motivación durante el aprendizaje instrumental. Revista internacional de Educación Musical, 4, 25-33. http://www.revistaeduca-cionmusical.org/index.php/rem1/article/view/67
Vives, T., Durán, C., Varela, M. y Fortoul, T., (2014). La autorregulación del aprendizaje, una luz en el faro del mar. Revista académica, Investigación en educación médica, 3(9), 34-39. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733231006.pdf
Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitiva perspective. In M. Boekaerts; Pintrich y M. Zeidner (eds.). Handbook of self-regulation (pp.13-39). San Diego, EEUU.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.