Strategies for self-regulation of learning in music students at República Dominicana school in Bogotá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050903

Keywords:

autonomy; strategies; teaching-learning processes (Thesaurus); self-regulation; metacognition; academic process (author's keywords)

Abstract

This article is the result of a research project that sought to analyze the relationship between the application of strategies for self-regulation and the notorious and satisfactory learning of music, in sixth-grade students at Republica Dominicana School, in the district of Suba in Bogotá. A qualitative methodology was used and an
exploratory and descriptive scope; two data collection instruments were used: a student survey and a semi-structured interview with teachers. The results showed that the implementation of pedagogical strategies improved students’ capacity for self-regulation regarding music learning, activating metacognitive and motivational processes that had an impact on an active empowerment that allowed students to
assume a prominent role in the construction of knowledge. Thus, it strengthens their autonomy and self-efficacy, and awakening more their desire to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alama, C. (2015). Hacia una didáctica de la metacognición. Revista Horizonte de las Ciencias, 5(8), 77-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5420477

Alvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y Metodología. Paidós Educador. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/ files/documentos/como-hacer-investigacion-cualitativa.pdf

Chao-Fernández, R., Mato-Vázquez, D. y López, V. (2015). Beneficios de la música en conductas disruptivas en la adolescencia. Actualidades Investigativas en Educa¬ción, 15(3), 1-25. https://www.redalyc.org/pdf/447/44741347006.pdf

Díaz, B. y Hernández, G. (2010). Estrategias para el aprendizaje significativo: Funda¬mentos, adquisición. En estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista (3.era ed.) McGraw-Hill. https://buo.org.mx/assets/ diaz-barriga%2C---estrategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf

Estévez, I., Rodríguez, S., Valle, A., Regueiro, B. y Piñeiro, I. (2015). Incidencia de las metas académicas del alumnado de secundaria en su gestión motivacional. Aula Abierta, 44, 83-90. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0210277316300014

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw-Hill. https://www.uv.mx/personal/cbustamante/files/2011/06/ Metodologia-de-la Investigaci%C3%83%C2%B3n_Sampieri.pdf

Martínez, I., Casas-Mas, A. y Montero, I. (2016, 12, 13 y 14 de marzo). Aprendices de Brujos. La autorregulación del aprendizaje musical [ponencia] III congreso Nacionaly II internacional de conservatorios de música. San Sebastián, País Vasco. https:// ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/8191/fi_1454760056-actasiicncsmpliegos160124112229.pdf?sequence=1

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo en una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ ijmorphol/v35n1/art37.pdf

Panadero, E. y Alonso-Tapia, J. (2014) ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del apren¬dizaje. Revista académica Anales de psicología, 30(2), 450-462. http://dx.doi. org/10.6018/analesps.30.2.167221

Pintrich, P. (2003). Motivation and classroom learning. In W. Reynolds y G. Miller (eds.). Handbook of Psychology: Educational Psychology, (pp. 103-122). New York. https:// psycnet.apa.org/record/2003-04684-006

Roa, H. (2015). Estrategias creativas y metacognitivas en el aprendizaje musical. Artículo de revista académica. Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 16(30), 207- 222. https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/544

Rubio, A. y Castellanos, R. (2015). Estilos de aprendizaje y enseñanza de la música en alumnos de primaria. Serbiluz. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045568053.pdf

Rusinek, G. (2004). Aprendizaje Musical Significativo. Universidad Complutense de Madrid. Revista Complutense de Investigación en Educación Musical, 1(5), 1-16 https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/9622

Sáiz, M. y Pérez, M. (2016). Autorregulación y mejora del autoconocimiento en la resolución de problemas. Psicología desde el Caribe, 33(1), 14-30. http://www. scielo.org.co/pdf/psdc/v33n1/v33n1a03.pdf

Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje: una perspectiva educativa (6ta ed.). Editorial Pearson. http://ciec.edu.co/wp-content/uploads/2017/06/Teorias-del-Aprendiza¬je-Dale-Schunk.pdf

Solórzano, Y. (2017). Aprendizaje Autónomo y Competencias. Revista científica El Dominio de las Ciencias, 3(1), 241-253. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articu¬lo?codigo=5907382

Solier y herrera (2014). Fomento del aprendizaje autorregulado en estudiantes de viento. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4733989.pdf

Tripiana, S. (2016). Estrategias de motivación durante el aprendizaje instrumental. Revista internacional de Educación Musical, 4, 25-33. http://www.revistaeduca-cionmusical.org/index.php/rem1/article/view/67

Vives, T., Durán, C., Varela, M. y Fortoul, T., (2014). La autorregulación del aprendizaje, una luz en el faro del mar. Revista académica, Investigación en educación médica, 3(9), 34-39. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733231006.pdf

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitiva perspective. In M. Boekaerts; Pintrich y M. Zeidner (eds.). Handbook of self-regulation (pp.13-39). San Diego, EEUU.

Published

2021-10-07

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Strategies for self-regulation of learning in music students at República Dominicana school in Bogotá. (2021). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 28-42. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050903

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>