Academic procrastination in nursing students of a University of Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050905Keywords:
academic performance (Thesaurus), analysis and performance of tasks, higher education, nursing students, procrastination (Author's keywords)Abstract
Academic procrastination among students in tertiary education takes on vital relevance when considering its impact on academic performance and physical and mental well-being. The objective was to determine the level of academic procrastination in nursing students from a university in Mexico. Thus, a quantitative, descriptive, correlational and cross-sectional study was performed in a sample of 113 students, it was also used the Procrastination Assessment Scale-Students scale and the Mann Whitney U tests and the Spearman correlation coefficient. The results showed that 55.8% of the students presented a high level of academic procrastination, the activities that are most postponed are those of writing an end-of-course paper (X=9.45, DE=2.52) and studying for the exams (X=9.12, DE=2.77) , there was a low tendency to stop procrastinating (X=20.57, DE=6.48), the main reasons for procrastinating are the lack of energy and self-control , lack of assertiveness and confidence (X=14.18, DE=5.16), there is a significant relationship between the postponement of studying for exams and the lack of assertiveness and confidence (rs=.279, p=.01). Academic procrastination is a behavior present among nursing students regarding end-of-course papers or assessment activities, the main cause is the lack of energy and self-control of behavior,
despite this, students show little intention to stop procrastinating.
Downloads
References
Alba-Leonel, A. y Hernández, F. J. (2013, 6 de junio). Procrastinación académica en estudiantes de la Escuela Nacional de Enfermería y Obstetricia. [ponencia] IV Congre¬so Nacional de Tecnología Aplicada a Ciencias de la Salud, Cholula, Puebla. México. https://www-optica.inaoep.mx/~tecnologia_salud/2013/1/memorias/carteles/ MyT2013_47_E.pdf
Angarita, B. L. (2012). Aproximación a un concepto actualizado de la procrastinación. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 5(2), 85-94. https:// reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/rip.5209/217
Aznar-Díaz, I., Romero-Rodríguez, J. M., García-González, A. & Ramírez-Montoya, M. S. (2020). Mexican and Spanish university students’ Internet addiction and academic procrastination: Correlation and potential factors. PLOS ONE, 15(5), 1-18. https:// doi.org/10.1371/journal.pone.0233655
Cardona, V. L. (2015). Relaciones entre procrastinación académica y estrés académico en estudiantes universitarios [Tesis de licenciatura, Universidad de Antioquía]. Semantic Scolar. https://www.semanticscholar.org/paper/Relaciones-entre-procrastinaci%¬C3%B3n-acad%C3%A9mica-y-estr%C3%A9s-Villa-Catalina/16bbc28bd8682b-42d5dd51207dc42231f1bfb6ce?p2df
Chávez, L. J. y Morales, R. M. (2017). Procrastinación académica en estudiantes del primer año de carrera. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 4(8), 1-18. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/ view/154
Chávez-Ferrer, E. G. (2015). Procrastinación crónica y ansiedad estado-rasgo en una muestra de estudiantes universitarios [Tesis de Licenciatura, Pontificia Uni¬versidad Católica del Perú]. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/hand-le/20.500.12404/6022/GIANNONI_CHAVEZ_FERRER_ELISA_PROCRASTINACION_ CRONICA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Codina, N., Valenzuela, R., Pestana, J. V. & Gonzalez-Conde, J. (2018). Relations Between Student Procrastination and Teaching Styles: Autonomy-Supportive and Contro¬lling. Frontiers in Psychology, 9, 1-7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00809
Córdova-Torres, P. y Alarcón-Arias, A. (2019). Hábitos de estudio y procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima Norte. CASUS: Revista de Inves¬tigación y Casos en Salud, 4(1), 22-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?¬codigo=6985490
Díaz-Morales, J. (2019). Procrastinación: Una revisión de su medida y sus correlatos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 2(51), 43-60. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=459661106005
Domínguez-Lara, S. (2017). Prevalencia de procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana y su relación con variables demográficas. Revista de Psicología, 7(1), 81-9. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psico¬logia/article/view/49
Garzón, U. A. y Gil, F. J. (2017a). Procrastinación académica en el alumnado universitario no tradicional. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(3), 510- 532. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.43.16134
Garzón, U. A. y Gil, F. J. (2017b). Propiedades psicométricas de la versión en español de la Prueba Procrastination Assessment Scale-Student (PASS). Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 43(1), 149-163. https://doi. org/10.21865/RIDEP43_149
Gil, F. J., Garzón, U. A. y De Besa, G. M. (2020). ¿Por qué procrastina el alumnado uni¬versitario? Análisis de motivos y caracterización del alumnado con diferentes tipos de motivaciones. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 183-200. http://dx.doi. org/10.6018/rie.344781
Gil-Tapia, L. y Botello-Príncipe, V. (2018). Procrastinación Académica y ansiedad en es¬tudiantes de ciencia de la salud de una Universidad de Lima Norte. CASUS: Revista de Investigación y casos en salud, 3(2), 89-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=6536897
Grove, S. K. y Gray, J. R. (2019). Investigación en enfermería, desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia (7ª ed.) El Sevier
Hernández, S. R., Fernández, C. C., y Baptista, L. M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.) Mc Graw W-hill/Interamericana Editores S.A de C.V.
Marquina-Luján, R. J., Gómez-Vargas, L., Salas-Herrera, C., Santibañes-Gihua, S. y Rumiche-Prieto, R. (2016). Procrastinación en alumnos universitarios de Lima Metropolitana. Revista Peruana de Obstetricia y Enfermería, 12(1), 1-7. https:// www.aulavirtualusmp.pe/ojs/index.php/rpoe/article/view/747
Mejía, C. R., Ruiz-Urbina. F. N., Benites-Gamboa, D. y Pereda-Castro, W. (2018). Factores académicos asociados a la procrastinación. Revista Cubana de Medicina General Integral, 34(2), 61-70. http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v34n3/mgi08318.pdf
Moreta-Herrera, R., Durán-Rodríguez, T. y Villegas-Villacrés, N. (2018). Regulación emocional y rendimiento como predictores de la procrastinación académica en es¬tudiantes universitarios. Revista de Psicología y Educación, 12(1), 155-166. https:// doi.org/10.23923/rpye2018.01.166
Real Academia Española. (2019). Diccionario de la lengua española. (23.ª ed.), [versión 23.4 en línea]. https://dle.rae.es/procrastinaci%C3%B3n
Solomon, L. & Rothblum, E. (1984). Academic Procrastination: Frequency and Cogniti¬ve-Behavioral Correlates. Journal of Couseling Psychology, 31(4), 503-509. https:// doi.org/10.1037/0022-0167.31.4.503
Sulio, V. S. (2018). Procrastinación académica y rendimiento académico en estudiantes universitarios de psicología del penúltimo año de una universidad de Arequipa-2018 [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. Reposi¬torio Institucional UNSA. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/7192
Tuesta, C. J. (2018). Procrastinación académica en estudiantes universitarios de quinto ciclo de la carrera de Psicología de una Universidad de Lima Metropolitana [Tesis de Licenciatura, Universidad Inca Garcilaso de la Vega]. Repositorio Institucional UIGV. http://repositorio.uigv.edu.pe/handle/20.500.11818/2920
Vallejos, P. S. (2015). Procrastinación académica y ansiedad frente a las evaluaciones en estudiantes universitarios [Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Institucional PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/6029
Westgate, E. C., Wormington, S. V., Oleson, K. C. & Lindgren, K. P. (2017). Productive pro¬crastination: academic procrastination style predicts academic and alcohol outcomes. Journal of applied social psychology, 47(3), 124–135. https://doi.org/10.1111/ jasp.12417
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.