Understanding philosophical propaedeutic texts supported by Joan Miró's reading of paintings

Authors

  • Keisy Dallana Bautista Urueña Universidad del Qundío
  • Miguel Ángel Caro Universidad del Qundío

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050802

Keywords:

reading comprehension; didactics of the mother tongue; reading images; Joan Miró; philosophical propaedeutic texts.

Abstract

The objective of this article is to recognize the conceptual, procedural and attitudinal elements that allow the understanding of Philosophical Propaedeutic Texts (TPF) supported by Joan Miró’s reading of paintings; this with the goal of setting up a didactic proposal, aimed at students of the Bachelor of Literature and Spanish Language of the University of Quindío. For this, the theoretical assumptions of J. Petöfi and his theory of the TesWeST were taken as a basis, while in the methodological aspect, a mixed design was assumed from the historical-hermeneutical and action research approaches. At first, the background of the research is presented; then, the theoretical budgets that support the work are exposed, with special emphasis on those of didactics, reading comprehension, TPF, reading images and paintings by Joan Miró. Later, the methodology and the intervention proposal designed are described. The results obtained in the execution of the proposal are shown below; and, finally, the conclusions are made known, which point towards the implementation of metacognitive strategies that convey relationships from the works of Joan Miró, with a view to qualifying the reading comprehension of philosophical texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, M. L. (2012). “El diálogo con los textos filosóficos en el aula de enseñanza media. Estudio sobre las buenas prácticas en la enseñanza de la filosofía”. Cuadernos de Investigación Educativa, 3(18), 65-97.

Amilburu, M. G. (2014). Filosofía y actitud filosófica: sus aportaciones a la educación Revista Española de Pedagogía, LXXII (258), 231-247.

Balsach, M. J. (s.f.). Joan Miró. Cosmogonías de un mundo originario. Galaxia Gutenberg.

Bertorello, A. (2007). Texto y textualidad en la teoría semiótica de Janos Petöfi: La constitución modal del intérprete como criterio último de la textualidad Signa, 16, 223-234. Instituto de Semiótica Literaria, Teatral y Nuevas Tecnologías de la Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Boavida, J. (2006). De una didáctica de la filosofía a una filosofía de la educación. Revista Española de Pedagogía, LXIV (234), 205-226.

Bronckart, J. y Schnewly, B. (1996). La didáctica de la lengua materna: el nacimiento de una utopía indispensable.

Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en Psicopedagogía. McGraw- Hill.

Cabañas, P. (2000). La fuerza de Oriente en la obra de Joan Miró. Electa (Grijalbo Mondadori S.A).

Cabañas, P. (2013) Joan Miró el camino del arte. Encuetro.

Comte-Sponville, A. (2012). La filosofía. Qué es y cómo se practica. Paidós.

Cutanda Pérez, E. (Coord.). (2013). Aprender a pensar en la escuela. La filosofía con niños en infantil y primaria.

Dolz, J., Gagnon, R. y Mosquera, S. (2009). La didáctica de las lenguas: una disciplina en proceso de construcción. Didáctica. Lengua y Literatura, 21, 117-141.

García Berrío, A. (2008a). El centro en lo múltiple I. Las formas del contenido (1965-1985). Anthropos Editorial.

García Berrío, A. (2008b). Joan Miró: Texto plástico y metáfora del lenguaje. El centro en lo múltiple III. Universalidad, singularización y Teoría de las artes, (171-199). Anthropos Editorial.

García Morrión, F. (2007). La investigación filosófica, la investigación sobre la filosofía. Episteme 27(1), 41-58

Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Paidós.

Gombrich, E. (1993). El arte no existe. Lo que nos dice la imagen, (69-155). Grupo Editorial Norma.

Gombrich, E. (1993). La ambición de explicar. Lo que nos dice la imagen, (157-203). Grupo Editorial Norma.

Gombrich, E. (2003). Los usos de las imágenes. Fondo de Cultura Económica.

Goodman, N. (1990). Maneras de hacer mundos. La bolsa de la Medusa. Visor

Goodman, N. (1995). De la mente y otras materias. La bolsa de la Medusa. Visor

Petöfi, J. (1971). Text-grammars, text-theory and the theory of literature. Poetics, 2(3), 36-76.

Rosales de Cárdenas, N. (2007). El currículo de filosofía para niños (fpn) como recurso didáctico para optimizar nuestro quehacer filosófico y educativo. Episteme, 27(1), 139-165.

Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación (2013). Alineación del examen SABER 11°. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/193784/Alineacion%20examen%20Saber%2011.pdf

Thomson, G. (2002). Introducción a la práctica de la filosofía. Panamericana.

Waismann, F. (1981). Mi visión de la filosofía. En J. Muguerza (Ed.), La concepción analítica de la filosofía (491-528). Alianza Editorial.

Webgrafía

André Comte-Sponville (subtitulado). https://www.youtube.com/watch?v=M-8A8WomN7k

Published

2021-04-27

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Understanding philosophical propaedeutic texts supported by Joan Miró’s reading of paintings. (2021). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(8), 15-29. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050802

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>