Understanding philosophical propaedeutic texts supported by Joan Miró's reading of paintings
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050802Keywords:
reading comprehension; didactics of the mother tongue; reading images; Joan Miró; philosophical propaedeutic texts.Abstract
The objective of this article is to recognize the conceptual, procedural and attitudinal elements that allow the understanding of Philosophical Propaedeutic Texts (TPF) supported by Joan Miró’s reading of paintings; this with the goal of setting up a didactic proposal, aimed at students of the Bachelor of Literature and Spanish Language of the University of Quindío. For this, the theoretical assumptions of J. Petöfi and his theory of the TesWeST were taken as a basis, while in the methodological aspect, a mixed design was assumed from the historical-hermeneutical and action research approaches. At first, the background of the research is presented; then, the theoretical budgets that support the work are exposed, with special emphasis on those of didactics, reading comprehension, TPF, reading images and paintings by Joan Miró. Later, the methodology and the intervention proposal designed are described. The results obtained in the execution of the proposal are shown below; and, finally, the conclusions are made known, which point towards the implementation of metacognitive strategies that convey relationships from the works of Joan Miró, with a view to qualifying the reading comprehension of philosophical texts.
Downloads
References
Aguirre, M. L. (2012). “El diálogo con los textos filosóficos en el aula de enseñanza media. Estudio sobre las buenas prácticas en la enseñanza de la filosofía”. Cuadernos de Investigación Educativa, 3(18), 65-97.
Amilburu, M. G. (2014). Filosofía y actitud filosófica: sus aportaciones a la educación Revista Española de Pedagogía, LXXII (258), 231-247.
Balsach, M. J. (s.f.). Joan Miró. Cosmogonías de un mundo originario. Galaxia Gutenberg.
Bertorello, A. (2007). Texto y textualidad en la teoría semiótica de Janos Petöfi: La constitución modal del intérprete como criterio último de la textualidad Signa, 16, 223-234. Instituto de Semiótica Literaria, Teatral y Nuevas Tecnologías de la Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Boavida, J. (2006). De una didáctica de la filosofía a una filosofía de la educación. Revista Española de Pedagogía, LXIV (234), 205-226.
Bronckart, J. y Schnewly, B. (1996). La didáctica de la lengua materna: el nacimiento de una utopía indispensable.
Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en Psicopedagogía. McGraw- Hill.
Cabañas, P. (2000). La fuerza de Oriente en la obra de Joan Miró. Electa (Grijalbo Mondadori S.A).
Cabañas, P. (2013) Joan Miró el camino del arte. Encuetro.
Comte-Sponville, A. (2012). La filosofía. Qué es y cómo se practica. Paidós.
Cutanda Pérez, E. (Coord.). (2013). Aprender a pensar en la escuela. La filosofía con niños en infantil y primaria.
Dolz, J., Gagnon, R. y Mosquera, S. (2009). La didáctica de las lenguas: una disciplina en proceso de construcción. Didáctica. Lengua y Literatura, 21, 117-141.
García Berrío, A. (2008a). El centro en lo múltiple I. Las formas del contenido (1965-1985). Anthropos Editorial.
García Berrío, A. (2008b). Joan Miró: Texto plástico y metáfora del lenguaje. El centro en lo múltiple III. Universalidad, singularización y Teoría de las artes, (171-199). Anthropos Editorial.
García Morrión, F. (2007). La investigación filosófica, la investigación sobre la filosofía. Episteme 27(1), 41-58
Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Paidós.
Gombrich, E. (1993). El arte no existe. Lo que nos dice la imagen, (69-155). Grupo Editorial Norma.
Gombrich, E. (1993). La ambición de explicar. Lo que nos dice la imagen, (157-203). Grupo Editorial Norma.
Gombrich, E. (2003). Los usos de las imágenes. Fondo de Cultura Económica.
Goodman, N. (1990). Maneras de hacer mundos. La bolsa de la Medusa. Visor
Goodman, N. (1995). De la mente y otras materias. La bolsa de la Medusa. Visor
Petöfi, J. (1971). Text-grammars, text-theory and the theory of literature. Poetics, 2(3), 36-76.
Rosales de Cárdenas, N. (2007). El currículo de filosofía para niños (fpn) como recurso didáctico para optimizar nuestro quehacer filosófico y educativo. Episteme, 27(1), 139-165.
Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación (2013). Alineación del examen SABER 11°. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/193784/Alineacion%20examen%20Saber%2011.pdf
Thomson, G. (2002). Introducción a la práctica de la filosofía. Panamericana.
Waismann, F. (1981). Mi visión de la filosofía. En J. Muguerza (Ed.), La concepción analítica de la filosofía (491-528). Alianza Editorial.
Webgrafía
André Comte-Sponville (subtitulado). https://www.youtube.com/watch?v=M-8A8WomN7k
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.