Teaching methods for the development of technical skills in the electronic subject
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020206Keywords:
Skills; skills in electronics; technical skills; teaching methods; electronic methodsAbstract
The new paradigms require that members of the educational community to promote changes in teaching processes which produce the necessary impacts to adapt students’ education to the needs of the current moment. Nothing can be achieved if society does not advance or, on the contrary, backs down; it must be necessary to put in motion by the desire and common effort of those people who forge new ideas, other interests, feelings and perseverance. In this sense, the article examines what is considered a skill, what are technical skills, how they are treated by the teachers of Eugenio Espejo Educational Unit located in the City of Babahoyo (Ecuador), within the subject of General Electronics, and how pedagogical situations are accommodated through teaching methods for the development of these skills. The objective was to analyze the conceptualization of meaning of a skill, technical skills, technical skills in electronics and methods to develop this type of skills. The qualitative approach was accepted as a methodology, it was analyzed through hermeneutic interpretation and understanding, and the type was explanatory and evaluative. For the selection of the participants, students and teachers who allowed performing the analysis in the work within the classroom were considered. It was concluded that teaching methods to develop technical skills in electronics should be adapted to the pedagogical situation, to the interests of those involved and to the objectives of the curriculum.
Downloads
References
Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. Didáctica. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Álvarez de Zayas, R. (1996). El desarrollo de habilidades de la Historia. Honduras: Editorial Guaymuar
Bateman, T. & Snell, S. (2008). Management: Leading and Collaborating in the Competitive World. EstadosUnidos: McGraw-Hill.
Brito, H. (1987). Psicología general para los ISP. La Habana: Pueblo y Educación.
Buckland, M. (2010). Hard skills and Soft skills. Recuperado de http:/ aneliteresume.com/resume-writing/ hard-skills-and-soft-skills/
Cañedo, M. (2009). Fundamentos teóricos para la implementación de la didáctica en el proceso enseñanza aprendizaje. Cienfuegos: Universidad Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez.
Carreño, I. (2008). Guía de acción docente. Madrid: Polígono Industrial Arroyomolinos.
Cid, A., Pérez, A. & Zabalza, M. (noviembre, 2009). Las prácticas de enseñanza declaradas de los “mejores profesores” de la Universidad de Vigo. Relieve, 15(2), 1-29. Recuperado de https:/ www.uv.es/RE- LIEVE/v15n2/RELIEVEv15n2_7.pdf
Córdoba, E. (2012). Representaciones mentales de habilidades científicas en el aula en profesores universitarios
de ciencias naturales.(Tesis de Maetria). Universidad Autonoma de Manizales, Manizales, Colombia.
Cueto, G., Gastón, D. & Luna, O. (mayo, 2010). Una concepción didáctica para la formación de la habilidad argumentar desde las ciencias humanísticas en el contexto de la universalización. Digital - Buenos Aires, (144), 20-29.
Danilov, M.A. y Skatkin M.N. (1981). Didáctica de la escuela media. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Duque, E. & Hernández, J. (1999). Curso práctico de electrónica moderna. Pereira: Cekit.
Fernández, A. (noviembre, 2006). Metodologíasactivasparalaformacióndecompetencias. Educatio siglo XXI, 24, 35-56.
Fuentes González, H. (1999). Consideraciones sobre la didáctica de la Educación Superior. Serie Educación
para Educadores. Santa Fe de Bogotá: UO-CEDINPRO.
Fung, Talía. Las Habilidades y las capacidades en el proceso de enseñanza aprendizaje del deporte. (Tesis de
doctorado). Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba
Llanes, A. (2008). Estrategia educativa para el desarrollo de las habilidades profesionales desde las prácticas prepro-
fesionales en la especialidad contabilidad. Camaguey: Instituto Superior Pedagógico José Martí.
Machado, E. (2011). La formación y desarrollo de habilidades en el proceso docente-educativo. Recupera- do de http:/ www.monografias.com/trabajos15/habilidades-docentes/habilidades-docentes.shtml
Márquez, A. (1993). Habilidades. Proposiciones para su evaluación. Santiago de Cuba: Departamento Pedagogía
Moreira, M. & Greca, I. (1998). Modelos mentales, modelos conceptuales y modelización. Enseñanza de la Física, 15 (2), 107-120.
Moreira, M. (1999). Modelos Mentales. Investigações em Ensino de Ciências, 1(3), 193-232. Recuperado de http:/ www.if.ufrgs.br/~moreira/modelosmentales.pdf
Palmero, M., Marrero, J. & Moreira, M (2001). La teoría de los Modelos Mentales de Johnson-Laird y sus principios: Una aplicación con modelos Mentales de célula en estudiantes del curso de orientación universitaria. Investigações em Ensino de Ciências, 6(3), 243-268.
Petrovski, A. V. (1985). Psicología general. Moscú: Editorial Progreso.
Pino, C. (2003). Un modelo para el aprendizaje de las habilidades profesionales a través de las disciplina electró- nica. Holguín: Instituto Superior José de La Luz y Caballero.
Pino, C. (enero, 2011). La habilidad de diagnósticar en la formación de técnicos medios en electrónica. Cuadernos de educación y desarrollo, 3(23). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/23/ cepp.htm
Talízina, N. (1988). Psicología de la enseñanza. Moscú: Editorial Progreso.
Webste, A. L. (s.f.). ¿Qué habilidades técnicas e interpersonales buscan las empresas? Recuperado de http:/ www.ehowenespanol.com/habilidades-tecnicas-interpersonales-buscan-empresas-info_446340/
Yturralde, E. (s.f.). Las habilidades duras. Recuperado de http://es.slideshare.net/genrryechaccaya1/las habilidades-duras
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.