Teaching methods for the development of technical skills in the electronic subject

Authors

  • Josue Oviedo Rodriguez Unidad Educativa Eugenio Espejo
  • Margarita González González Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020206

Keywords:

Skills; skills in electronics; technical skills; teaching methods; electronic methods

Abstract

The new paradigms require that members of the educational community to promote changes in teaching processes which produce the necessary impacts to adapt students’ education to the needs of the current moment. Nothing can be achieved if society does not advance or, on the contrary, backs down; it must be necessary to put in motion by the desire and common effort of those people who forge new ideas, other interests, feelings and perseverance. In this sense, the article examines what is considered a skill, what are technical skills, how they are treated by the teachers of Eugenio Espejo Educational Unit located in the City of Babahoyo (Ecuador), within the subject of General Electronics, and how pedagogical situations are accommodated through teaching methods for the development of these skills. The objective was to analyze the conceptualization of meaning of a skill, technical skills, technical skills in electronics and methods to develop this type of skills. The qualitative approach was accepted as a methodology, it was analyzed through hermeneutic interpretation and understanding, and the type was explanatory and evaluative. For the selection of the participants, students and teachers who allowed performing the analysis in the work within the classroom were considered. It was concluded that teaching methods to develop technical skills in electronics should be adapted to the pedagogical situation, to the interests of those involved and to the objectives of the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. Didáctica. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, R. (1996). El desarrollo de habilidades de la Historia. Honduras: Editorial Guaymuar

Bateman, T. & Snell, S. (2008). Management: Leading and Collaborating in the Competitive World. EstadosUnidos: McGraw-Hill.

Brito, H. (1987). Psicología general para los ISP. La Habana: Pueblo y Educación.

Buckland, M. (2010). Hard skills and Soft skills. Recuperado de http:/ aneliteresume.com/resume-writing/ hard-skills-and-soft-skills/

Cañedo, M. (2009). Fundamentos teóricos para la implementación de la didáctica en el proceso enseñanza aprendizaje. Cienfuegos: Universidad Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez.

Carreño, I. (2008). Guía de acción docente. Madrid: Polígono Industrial Arroyomolinos.

Cid, A., Pérez, A. & Zabalza, M. (noviembre, 2009). Las prácticas de enseñanza declaradas de los “mejores profesores” de la Universidad de Vigo. Relieve, 15(2), 1-29. Recuperado de https:/ www.uv.es/RE- LIEVE/v15n2/RELIEVEv15n2_7.pdf

Córdoba, E. (2012). Representaciones mentales de habilidades científicas en el aula en profesores universitarios

de ciencias naturales.(Tesis de Maetria). Universidad Autonoma de Manizales, Manizales, Colombia.

Cueto, G., Gastón, D. & Luna, O. (mayo, 2010). Una concepción didáctica para la formación de la habilidad argumentar desde las ciencias humanísticas en el contexto de la universalización. Digital - Buenos Aires, (144), 20-29.

Danilov, M.A. y Skatkin M.N. (1981). Didáctica de la escuela media. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Duque, E. & Hernández, J. (1999). Curso práctico de electrónica moderna. Pereira: Cekit.

Fernández, A. (noviembre, 2006). Metodologíasactivasparalaformacióndecompetencias. Educatio siglo XXI, 24, 35-56.

Fuentes González, H. (1999). Consideraciones sobre la didáctica de la Educación Superior. Serie Educación

para Educadores. Santa Fe de Bogotá: UO-CEDINPRO.

Fung, Talía. Las Habilidades y las capacidades en el proceso de enseñanza aprendizaje del deporte. (Tesis de

doctorado). Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba

Llanes, A. (2008). Estrategia educativa para el desarrollo de las habilidades profesionales desde las prácticas prepro-

fesionales en la especialidad contabilidad. Camaguey: Instituto Superior Pedagógico José Martí.

Machado, E. (2011). La formación y desarrollo de habilidades en el proceso docente-educativo. Recupera- do de http:/ www.monografias.com/trabajos15/habilidades-docentes/habilidades-docentes.shtml

Márquez, A. (1993). Habilidades. Proposiciones para su evaluación. Santiago de Cuba: Departamento Pedagogía

Moreira, M. & Greca, I. (1998). Modelos mentales, modelos conceptuales y modelización. Enseñanza de la Física, 15 (2), 107-120.

Moreira, M. (1999). Modelos Mentales. Investigações em Ensino de Ciências, 1(3), 193-232. Recuperado de http:/ www.if.ufrgs.br/~moreira/modelosmentales.pdf

Palmero, M., Marrero, J. & Moreira, M (2001). La teoría de los Modelos Mentales de Johnson-Laird y sus principios: Una aplicación con modelos Mentales de célula en estudiantes del curso de orientación universitaria. Investigações em Ensino de Ciências, 6(3), 243-268.

Petrovski, A. V. (1985). Psicología general. Moscú: Editorial Progreso.

Pino, C. (2003). Un modelo para el aprendizaje de las habilidades profesionales a través de las disciplina electró- nica. Holguín: Instituto Superior José de La Luz y Caballero.

Pino, C. (enero, 2011). La habilidad de diagnósticar en la formación de técnicos medios en electrónica. Cuadernos de educación y desarrollo, 3(23). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/23/ cepp.htm

Talízina, N. (1988). Psicología de la enseñanza. Moscú: Editorial Progreso.

Webste, A. L. (s.f.). ¿Qué habilidades técnicas e interpersonales buscan las empresas? Recuperado de http:/ www.ehowenespanol.com/habilidades-tecnicas-interpersonales-buscan-empresas-info_446340/

Yturralde, E. (s.f.). Las habilidades duras. Recuperado de http://es.slideshare.net/genrryechaccaya1/las habilidades-duras

Published

2018-04-01

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Teaching methods for the development of technical skills in the electronic subject. (2018). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 2(2), 75-87. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020206

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>