Linguistic elements that hinder proper critical textual construction
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040704Keywords:
Communication; education; linguistics; journalism (Thesaurus); critical reading (Authors' keywords).Abstract
One of the main academic problems for both educational institutions and students throughout their academic process, it is the development of critical reading skills that allows to understand, interpret and evaluate a determined topic or situation, and at the same time, it affects the students’ written production. For this reason, the main objective of this article was to analyze the different linguistic obstacles faced by students of second semester of Journalism and Social Communication at Minuto de Dios University (UNIMINUTO), which greatly affects students’ critical writing. Thus, a qualitative methodology and quasi-experimental design was implemented to find out about the students’ academic needs, which must be reinforced since basic and middle education, before entering into tertiary education and then, working environments. It was concluded that even though the students had a good critical reading, they showed poor performance in their writings because their linguistics skills were not adequate enough to transmit a proper message. Therefore, the role of educational institutions is important at the moment of creating pedagogical strategies that ensure a proper training in reading and writing.
Downloads
References
Casalmiglia Blancafort; H.; y Tusón Valls; A. (1999). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona; España: Ariel.
Cassany; D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría; ejemplos y reflexiones. Tarbiya: revista de investigación e innovación educativa del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación (32): 113–32.
Cassany; D. (2006). Tras las líneas sobre la lectura contemporánea. Barcelona; España: Anagrama. Recuperado de http://www.inv.communicare.efn.uncor.edu/wp-content/uploads/2013/07/PP-Cassany.pdf
Cassany; D. (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Barcelona; España: Anagrama.
Cassany; D.; y Castellà; J. M. (2011). Aproximación a la literacidad crítica. Perspectiva; 28(2); 353-374.
Corredor; T.; J. (2010). ¿Cómo carajos escribo bien un texto? Hacia la planeación; organización y presentación adecuada de un texto. Cuadernos de Lingüística Hispánica; (16);107-136 ISSN: 0121-053X. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3222/322227522008
Dolz; J.; y Pasquier; A. (1996). Argumentar para convencer: una secuencia didáctica de iniciación al texto argumentativo para el primer ciclo de la educación secundaria obligatoria. España: Gobierno de Navarra Departamento de Educación y Cultura.
Echauri; J. M. (2010). ¿Reformar la ortografía o reformar la enseñanza de la ortografía? Cuadernos de Cervantes; 6(30); 22-27. Recuperado de http://www.cuadernoscervantes.com/art_30_ortografia.html.
Flores; G. D. (enero – junio de 2016). La importancia e impacto de la lectura; redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Zona próxima; 24; 1657-2416; Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/ 7200/10327
Hernández; R.; Fernández; C.; y Baptista; P. (2014). Metodología de la Investigación. (6ª. ed.). México D.F.; México: McGraw Hill.
Horkheimer; M. (2000). Teoría tradicional y teoría crítica. Barcelona; España: Paidós.
Lankshear; C.; & Knobel; M. (2010). DIY Media: A contextual background and some contemporary themes. DIY media: Creating; sharing and learning with new technologies; 1-21; New York: Peter Lang.
Márquez Jiménez; A. (enero-marzo de 2017). Sobre lectura; hábito lector y sistema educativo. Perfiles educativos; 39(155); 3-18. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000100003&lng=es&tlng=es.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1994). Decreto 1860 de 1994. Bogotá: MEN. Recuperado de http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1362321
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico – OCDE. 2011. ¿Leen actualmente los estudiantes por placer? Focus; 2011 (8). Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/49184736.pdf.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico – OCDE. 2016. Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura; matemáticas y ciencias; Versión preliminar; París; OECD Publishing.
Ortiz Granja; D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia; Colección de Filosofía de la Educación; (19); 93-110. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4418/441846096005
Páez; R.; y Rondón; G. (2014). La lectura crítica: propuestas para el aula derivadas de proyectos de investigación educativa. Recuperado de http://biblioteca. clacso. edu. ar/Colombia/fce-unisalle/20170117041131/lecturacr. pdf.
Paredes M.; J. (marzo-mayo de 2015). La escuela y el desafío del hábito de la lectura. Razón y Palabra; (89); 288-345 Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1995/199536848025
Peña González; F. J. (2011). Leer y escribir. Prácticas necesarias en la universidad. Educere. La Revista Venezolana de Educación; 15(52); 711-719. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=356/35622379018
Real Academia Española. (2010). Ortografía de la lengua española. Madrid; España: Espasa.
Rodríguez M.; F. y Ridao R.; S. (2013). Los signos de puntuación en español: cuestiones de uso y errores frecuentes. Boletín de filología; 48(1); 147-169. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0718-93032013000100007
Rodríguez; A. N. (2007). Lectura crítica y escritura significativa: Acercamiento didáctico desde la lingüística. Laurus; 13(25); 241-262.
Román C.; M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: una mirada en conjunto. Reice. Revista Iberoamericana sobre Calidad; Eficacia y Cambio en Educación; 11(2); 33-59. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551/55127024002
Trillos; P.; J. (2012). Impacto de las Tecnologías de la Información y el Conocimiento en la comprensión lectora. Encuentros; 10(2);11-30. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4766/476655654001
Van Dijk; T. (1978). La ciencia del texto. (2ª reimpresión; S. Hunzinger; Trad.). Barcelona; España: Paidós (Trabajo original publicado en 1978).
Vargas Franco; A. (julio-diciembre de 2015). Literacidad crítica y literacidades digitales: ¿una relación necesaria? (Una aproximación a un marco teórico para la lectura crítica). Revista Folios; (42); 139-160. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3459/345938959009
Zhizhko; E. A. (mayo-agosto de 2014). La enseñanza de la escritura y lectura de textos académicos a los futuros investigadores educativos. Innovación educativa (México; DF); 14(65); 99-113. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732014000200007&lng=es&tlng=es.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.