Factors that influence on quality of the spanish educational system and its degree of social dependence

Authors

  • Jose Ladera Diaz Universidad Complutense de Madrid,

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020205

Keywords:

Quality of education; social context; curriculum; evaluation; teaching staff; education system

Abstract

The article analyzes the factors that have influenced the quality of the educational system in Spain. But beyond the study of the elements of the system itself -resources, teachers, curriculum and evaluation-, the degree of dependence of the same is considered, with respect to the characteristics that define society and that may be conditioning the way of understanding what education is. As a methodology, the research was based on the documentary analysis of the regulations and official reports on the Spanish educational system, taking into account, in turn, the contributions of members of different levels of education and multiple observations made in different contexts of work and planning. It is concluded that improvements in the quality of the Spanish educational system are directly related to the previous transformation of social concepts that have been a constant in the recent history of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borrell, E. & Chavarría, X. (2002). Calidad en educación. Barcelona: Edebe.

Calero, J. & Oriol, J. (2017). La calidad del profesorado en la adquisición de competencias de los alumnos. Un análisis basado en Pirls-2011. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.

Cortes Generales de España. (1985, 3 de julio). Ley Orgánica 8. Reguladora del Derecho a la Educación. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. Recuperada de https:/ www.boe.es/buscar/doc.php?i- d=BOE-A-1985-12978

Cortes Generales de España. (2006, 3 de mayo). Ley Orgánica 2. De Educación. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. Recuperada de https:/ www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-7899

Cortes Generales de España. (2013, 9 de diciembre). Ley Orgánica 8. Para la mejora de la calidad Educativa. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. Recuperada de https:/ www.boe.es/buscar/act.php?id=- BOE-A-2013-12886&p=20161210&tn=3

Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., et al. (1996). La educación encierra un tesoro. Paris, Francia: Ediciones UNESCO.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD). (2013). Objetivos educativos europeos y españoles. Estrategia educación y formación 2020 (Informe 2013). Madrid: Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD). (2014). Estudio Internacional de la Enseñanza y el Apren- dizaje. TALIS (OCDE) 2013 (Informe español). Madrid: Secretaría General Técnica (MECD).

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD). (2015). Curso escolar 2015/2016 (Datos y cifras). Ma- drid: Secretaría General Técnica MECD.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD). (2016). Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos PISA (OCDE) 2015 (Informe español). Madrid: Secretaría General Técnica MECD.

Sarramona, J. (2000). Teoría de la educación. Reflexión y normativa pedagógica. Barcelona: Ariel S.A.

Vega, L. (julio, 2005). Los sistemas educativos europeos y la formación de profesores. Los casos de Francia, Reino Unido, España y Finlandia. Revista de Educación, 336, 169-187. Recuperado de http:/ www. revistaeducacion.mec.es/re336/re336_10.pdf

Published

2018-04-01

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Factors that influence on quality of the spanish educational system and its degree of social dependence. (2018). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 2(2), 67-74. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020205

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>