Methodological reflections on school effectiveness in high school education in Mexico: a mixed study

Authors

  • Rubí Peniche Cetzal Universidad Autónoma de Aguascalientes; México
  • José Carlos Palacios Montoya Universidad Autónoma de Aguascalientes; México
  • Cristóbal Ramón Mac Universidad Autónoma de Aguascalientes; México

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040609

Keywords:

School Effectiveness; Research Design; High School Education; Mixed study

Abstract

The aim of this article is to analyze and discuss the development of a study under a mixed approach; it is also considered the research stages; and the implications of the resources and techniques used. The study was carried out based on the school effectiveness approach in high school education; in Aguascalientes; Mexico. Based on a value-added method; an explanatory sequential design was chosen.  The population of the study consisted of 119 schools; belonging to the different education subsystems in the State.  The study emphasizes the importance of using comprehensive methods to collect more complete information about reality by considering the particularities of the methods used.  Quantitative tools are used for the selection of effective and ineffective schools; and qualitative techniques are employed to know the reality of the different cases that made up the study. The use of different methods allowed the triangulation of the information obtained.  With regard to the type of information to be obtained and analyzed; the study concludes that the methods employed are useful; and additionally; they are necessarily complementary; to achieve the specific and general objectives raised at the different stages of the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco; E. (julio-diciembre; 2009). Eficacia escolar y desigualdad: aportes para la política educativa. Perfiles latinoamericanos; 17(34); 51-85. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3870052

Costeño; J.; Ortega; J. & Jácome; N. (noviembre; 2015). Eficacia escolar de bachillerato en el estado de Veracruz. Propuesta metodológica. XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Consejo Mexicano de Investigación Educativa; A. C. Congreso llevado a cabo en Chihuahua; México.

Chapman; C.; Reynolds; D.; Muijs; D.; Sammons; P.; Stringfield; S. & Teddlie Ch. (2016) Educational effectiveness and improvement research and practice: the emergence of the discipline. En Autores (Comps.); The routledge international handbook of educational effectiveness and improvement: Research; policy; and practice. (pp. 1-25). New York. Routledge.

Danielson; Ch. (2013). The framework for teaching [Mensaje en un blog The Danielson Group]. Recuperado de https://www.danielsongroup.org/framework/

Intxausti; N.; Joaristi; L. & Lizasoain; L. (May; 2016). Educational leadership as best practice in highly effective schools in the Autonomous Region of the Basque County (Spain). Educational Management Administration & Leadership; 44(3); 397–419. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1741143214558570?journalCode=emad

Martínez-Garrido; C. & Murillo; F. J. (junio; 2016). Investigación iberoamericana sobre enseñanza eficaz. Revista mexicana de investigación educativa; 21(69); 471-499. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000200471

Murillo; F. J. (abril-junio; 2004). Un marco comprensivo de mejora de la eficacia escolar. Revista mexicana de investigación educativa; 9(21); 319-359. Recuperado de www.comie.org.mx/documentos/rmie/v09/n021/pdf/rmiev09n21scB02n02es.pdf

Murillo; F. J. (abril-junio; 2005). La investigación en eficacia escolar y mejora de la escuela como motor para el incremento de la calidad educativa en Iberoamérica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad; Eficacia y Cambio en Educación; 3(2). Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/10054/10161

Murillo; F. J (enero-marzo; 2008). Hacia un modelo de eficacia escolar. Estudio multinivel sobre los factores de eficacia en las escuelas españolas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad; Eficacia y Cambio en Educación; 6(1). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551/55160102

Murillo; F. J.; Hernández-Castilla; R. & Martínez-Garrido; C. (enero-marzo; 2016). ¿Qué ocurre en las aulas donde los niños y niñas no aprenden? Estudio cualitativo de aulas ineficaces en Iberoamérica. Perfiles educativos; 38(151); 55-70. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982016000100055&lng=es&tlng=es.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2011). El diseño de modelos de valor agregado; en la medición del aprendizaje de los alumnos: mejores prácticas para evaluar el valor agregado de las escuelas. París: OCDE Publishing. Recuperado de https://www.oecd-ilibrary.org/education/la-medicion-del-aprendizaje-de-los-alumnos_9789264090170-es

Pedroza; H.; Peniche; R. & Lizasoain; L. (enero-marzo; 2018). Criterios para la identificación y selección de escuelas eficaces de nivel medio superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa; 20(1); 14-25. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/2170/1602

Reynolds; D.; Sammons; P.; De Fraine; B.; Van Damme; J.; Townsend; T.; Teddlie; C. & Stringfield; S. (February; 2014). Educational effectiveness research (EER): A state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement; 25(2); 197-230. doi: https://doi.org/10.1080/09243453.2014.885450

San Martín; D. (enero; 2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista electrónica de investigación educativa; 16(1); 104-122. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607 40412014000100008&lng=es&tlng=es

Scheerens; J. (January-March; 2013) The use of theory in school effectiveness research revisited. School Effectiveness and School Improvement; 24(1); 1-38. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09243453.2012.691100

Townsend; T.; Macbeath; J. & Bogotch; I. (2016) Critical and alternative perspectives on educational effectiveness and improvement research. En C. Chapman; D. Muijs; D. Reynolds; P. Sammons & C. Teddlie (Coords.); The routledge international handbook of educational effectiveness and improvement (pp. 206–227). New York: Routledge.

Published

2020-05-11

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Methodological reflections on school effectiveness in high school education in Mexico: a mixed study. (2020). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 4(6), 120-129. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040609

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>