Los 17 Objetivos de Desarrollo Sostenible como reto para contribuir a la concientización ambiental universitaria

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.15658/

Palabras clave:

Desarrollo sostenible, educación ambiental, tutoría (Tesauros)

Resumen

En el Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías (CUCEI), las Unidades de Aprendizaje (UA) relacionadas con la sostenibilidad ambiental, son optativas para las licenciaturas. Por lo anterior, en la Licenciatura de Químico Farmacéutico Biólogo se diseñó y aplicó un reto para promocionar los 17 Objetivos del Desarrollo Sostenible (17 ODS) en los estudiantes de las UA de Seminario de Tutoría. Los instrumentos utilizados fueron: video de sensibilización e invitación al reto, datos del informe ODS 2022 de la Organización de las Naciones Unidas (ONU) y las 170 acciones por el planeta.  Se diseñó un formulario de inscripción y otro de envío de evidencias fotográficas, así como una encuesta de la percepción del estudiante al haber realizado el reto. Se obtuvieron 517 (30%) participaciones de 1, 747 (100%) estudiantes activos en el semestre 2023A. El ODS con mayor participación fue ODS 3 “Salud y Bienestar” seguido de ODS 12 “Producción y consumo responsable”. Esta actividad participativa fue motivadora y sensibilizante, primera en su tipo dentro de las Ciencias Exactas e Ingenierías de la Universidad de Guadalajara, arrojando datos que fueron tratados estadísticamente y pueden ser utilizados para propuestas institucionales para incrementar la difusión de los ODS.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Eire Reynaga-Delgado, Universidad de Guadalajara, México

    Dr. Eire Reynaga Delgado, Professor in the Departments of Chemistry and Pharmacobiology at the University Center for Exact Sciences and Engineering, serves as a Council Member of the State Climate Change Council of Jalisco, Mexico. She holds the position of Technical Secretary for the Water and Energy Committee at the University of Guadalajara and also serves as the Technical Secretary for the University Committee on Climate Action within the Executive Vice-Rectorate at the University of Guadalajara. Additionally, she is responsible for the Technical Group for Environmental Diagnostics in the Coordination of Heritage at the University of Guadalajara.

    Furthermore, Dr. Reynaga Delgado leads the POP-TUTOR (Protect Our Planet) initiative, empowering youth for climate change, a distinction conferred by Dr. RK Pachauri (Nobel Peace Prize, 2007) since 2019.

    She is the Coordinator of the ECOQI Environmental Care Week, appointed by the Special Commission on Safety, Hygiene, and Coexistence of the Honorable Center Council, a position she has held since 2017.

    In October 2020, she served as the Teaching Advisor for the Model United Nations Conference commemorating the 75th Anniversary of the United Nations.

    Dr. Reynaga Delgado received the Environmental Merit Award in Education in 2019 from the Government of Tlaquepaque and the Colibrí Award in 2022 in the category of Community Activism and Dissemination of the 17 Sustainable Development Goals.

    She has been recognized for her dedication, effort, and positive impact on student education by the Student Society of the University Center for Exact Sciences and Engineering in 2019, 2020, 2021, and 2022.

    In July 2023, she was honored with the ALEIQ AWARD 2023 for her "Long Trajectory in ALEIQ Providing Conferences" by the Latin American Association of Chemical Engineering and Related Fields Students, ALEIQ, in Quito, Ecuador.

  • Beatriz Venegas-Ruiz, Universidad de Guadalajara, México

    Dr. Beatriz Venegas Ruiz

    Associate Teaching Professor “A” Full Time.

    Attached to the Dept. of Pharmacobiology of the CUCEI.

    Lic. Psychology.

    Master in Teaching Methodology

    Doctorate in Educational Sciences

    Tutor Teacher, Educational Counselor and First Contact CUCEI

    Carrying out and publishing various works related to Educational Research, Tutoring in Higher Education, among others, in the form of poster, presentation, participation in Scientific Forums and publication in conference proceedings and articles in scientific journals.

  • Laura Ofelia Orozco-Hernández, Universidad de Guadalajara, México

    Graduate in Pharmacobiological Chemist from the University Center of Exact Sciences and Engineering of the University of Guadalajara (CUCEI, UdeG), Master in Teaching Methodology with Honorable Mention from the Mexican Institute of Pedagogical Studies.

    She is a Professor and Researcher attached to the Department of Pharmacobiology of CUCEI, UdeG.

    It has Recognition of the Desirable Profile (PRODEP) granted by the SEP.

    In the academic field, she has 25 years of experience teaching courses in Parasitology, Parasitology Laboratory and Tutorial Seminars in the Bachelor's Degree in Pharmaceutical Chemist, Biologist and Microbiology in the Bachelor's Degree in Food Engineering. She is currently Head of the Immunology Laboratory at CUCEI, UdeG. . He is an active member of the Organizing Committee of the International Food Safety Congress and National Meeting of Microbiology, Toxicology and Food Hygiene and Member of the Mexican Association for Food Protection AMEPAL. It has attendance at professional and disciplinary updating courses and conferences, thesis direction and advice, research projects and scientific publications in the area of ​​food safety, health, education and environmental care.

Referencias

Acevedo-Duque, Á., Jiménez-Bucarey, C., Prado-Sabido, T., Fernández-Mantilla, M. M., Merino-Flores, I., Izquierdo-Marín, S. S., & Valle-Palomino, N. (2023). Education for Sustainable Development: Challenges for Postgraduate Programmes. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 1759. https://doi.org/10.3390/ijerph20031759

Alm, K., Beery, T., Eiblmeier, D. & Fahmy, T. (2022). Students’ learning sustainability – implicit, explicit or non-existent: a case study approach on students’ key competencies addressing the SDGs in HEI program. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(8), 60-84. bit.ly/3t38YUh

Ashida, A. (2023). The Role of Higher Education in Achieving the Sustainable. En S. D. Series, U. Shujiro, K. Kuroda & Y. Tonegawa (Edits.), Sustainable Development Disciplines for Humanity (pp. 37-54). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-4859-6

Calle-Alonso, F., Bot+on, V., Sánchez, J., Vega, M., Pérez, C. y de la Mata, D. (2018). Word Clouds as a Learning Analytic Tool for the Cooperative e-Learning Platform NeuroK. In Proceedings of the 10th International Conference on Computer Supported Education (pp. 508-513). SCITEPRESS. doi:10.5220/0006816505080513

Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías (CUCEI). (2023). Oferta Académica. http://www.cucei.udg.mx/es/oferta-academica

Cubillos, D. & Borjas, M. (2022). Hacia la construcción de indicadores para la consolidación de escuelas sostenibles. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(11), 15-28. bit.ly/48w1Jo4

Domínguez-Solís, D., Martínez-Rodríguez, M., & Alvarado-Cardona, M. (2023). Implementación de estrategias para un desarrollo sustentable en México: una reflexión social, política y cultural. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 14(1), 63-72. https://doi.or-g/10.15658/INVESTIGIUMIRE.231401.06

Ferreira-Márquez, L., Franquesa-Soler, M., & Rosano-Ortega, G. (2023). Identificación de programas relacionados con la sustentabilidad desde la perspectiva de actores estratégicos de la UPAEP. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7(12), 101-110. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071209

McCowan, T. & Chankseliani, M. (2021). Higher education and the Sustainable Development Goals. Higher Education, 81, 1-8. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00652-w

Morales, J. (2022). Gerencia universitaria: una aproximación al funcionamiento estratégico de las dimensiones: docencia, investigación y extensión. Conocimiento Educativo, 9(1), 113–128. https://doi.org/10.5377/ce.v9i1.14609

ONU. (2015). Objetivos del Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

ONU. (2022). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2022. United Nations Publications. https://unstats.un.org/sdgs

SEMARNAT. (2021). Convenio de colaboración para desarrollar programas de educación ambiental para la sustentabilidad. SEMARNAT. bit.ly/3Zwca7a

UNESCO. (2022). Transformar la educación para el futuro. UNESCO. bit.ly/3PShvm2

UNESCO. (23 de octubre de 2024). Qué debe saber acerca de la Educación para el Desarrollo Sostenible. https://www.unesco.org/es/education-sustainable-development/need-know

Universidad de Guadalajara. (2019). Plan de Desarrollo Institucional. Universidad de Guadalajara. https://udg.mx/sites/default/files/adjuntos/pdi_2019-2025.pdf

Universidad de Guadalajara. (2023). Plan de Desarrollo Institucional 2019-2025, Visión 2030, "Tradición y Cambio". https://www.udg.mx/es/PDI

UNOG. (2018). 170 acciones diarias para transformar nuestro mundo. ONU. bit.ly/46kaQX8

Descargas

Publicado

2024-12-14

Número

Sección

Artículos de investigación

Cómo citar

Los 17 Objetivos de Desarrollo Sostenible como reto para contribuir a la concientización ambiental universitaria. (2024). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 8(15), 69-83. https://doi.org/10.15658/

Artículos más leídos del mismo autor/a

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>