The collaboration of university teaching staff: Critical aspects and challenges
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071206Keywords:
Higher education professor (Thesaurus); faculty collaboration, professional development, higher education (Keywords suggested by the authors)Abstract
The learning of teachers through collaboration is undoubtedly a key factor for their professional development and thereby raises the quality of education. Thus, this research was carried out in a Mexican public university with the aim of knowing the ways in which teachers establish collaborative processes that favor their professional development. This research used a qualitative approach of descriptive type, with the participation of seven teachers. The data collected through observations, interviews and documents were analyzed inductively, resulting in two main categories: Collaboration for academic management and Areas of opportunity for collaboration. In these categories, the organization of collaborative work by academies stands out, where the teaching staff who teach subjects in the same area of knowledge participate as the only form of collaboration and where academic administration activities are predominantly carried out, thus limiting the possibilities of sharing and discussing knowledge and inquiry of their practice to enrich their professional development and teaching. As areas of opportunity, there are difficulties for collaboration that, when conceptualized as challenges, will allow the university and faculty to implement actions to construct a collaborative culture.
Downloads
References
Alberto, S. (2005). La cultura colaborativa en el discurso y en las prácticas de los formadores. Anuario Digital De Investigación Educativa, (16), 1-20. http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/3344
Álvarez Núñez, Q., López Gómez, S., Parada Gañete, A. y Gonçalvez, D. (2021). Cultura profesional y TIC en la formación del profesorado en tiempos de crisis: la percepción de los docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2),153-165. https://doi.org/10.6018/reifop.470831
Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo: lo que nos dice la experiencia internacional y de la región latinoamericana. Pensamiento Educativo, 41(2), 77-99. http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25677
Bailey-Moreno, J., Rodríguez-Bulnes, M.G., Flores-Fahara, M., y González Rivera, P. (2017). Contradicciones y propuestas para la educación en la sociedad del conocimiento. Revista SOPHIA. 13(2), 30-39. https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/571
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education. An introduction to theories and methods. Pearson.
Carpenter, D. (2015). School culture and professional learning communities. International Journal of Educational Management, 29(5), 682-694. https://doi.org/10.1108/IJEM-04-2014-0046
de Agüero-Servín, M., Sánchez-Mendiola, M., Martínez- Hernández, A. y Pompa- Mansilla, M. (2021). La formación y profesionalización para la docencia universitaria en México desde la voz de los profesores. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 62-79. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050805
Escobar, N. (2007). La práctica profesional docente desde la perspectiva de los estudiantes practicantes y tutores. Acción Pedagógica, (16), 182-193. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2968746.pdf
Feixas, M. (2004). La influencia de factores personales, institucionales y contextuales en la trayectoria y el desarrollo docente de los profesores universitarios. Educar, 33, 31-59. https://doi.org/10.5565/rev/educar.260
Fullan, M. (2002). El significado del cambio educativo: un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 6(1-2), 1-14. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/91831
Gibbs, G. (2021). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa (3ª ed). Morata.
González, C. y Barba, J. (2014). Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 397-407. https://www.redalyc.org/pdf/567/56730662023.pdf
Gross, M. y Stiller, L. (2014). Experiencia de trabajo colaborativo: formación del personal docente universitario para la diversidad. Revista de Ciencias Sociales, 1(143), 31-41. https://www.redalyc.org/pdf/153/15333871003.pdf
Hargreaves, A. (2005). Profesorado, Cultura y Postmodernidad (Cambian los tiempos, cambia el profesorado) (5ª ed). Morata.
Harris, A. & Jones, M. S. (2017). Professional learning communities: A strategy for school and system improvement. Wales Journal of Education, 19(1), 16-38. https://doi.org/10.16922/wje.19.1.2
Imbernón, M., y Canto, P. J. (2013). La formación del desarrollo profesional del profesorado en España y Latinoamérica. Sinéctica, (41), 2-12. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000200010
Kelly, J. & Cherkowski, S. (2015). Collaboration, collegiality, and collective reflection: a case study of professional development for teachers. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 169, 1- 27. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1063374.pdf
Krichesky, G. y Murillo, F. (2011). Las comunidades profesionales de aprendizaje: una estrategia de mejora para una nueva concepción de escuela. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 66-83. https://www.redalyc.org/pdf/551/55118790005.pdf
Krüger, K. (2006). El concepto de "Sociedad del conocimiento". Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, 11(683). http://www.ub.edu/geocrit/b3w-683.htm
Lincoln, Y. y Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publishing.
Marín Suelves, D., Pardo Baldoví, M.I., Vidal Esteve, M.I., y San Martín-Alonso, A. (2021). Indagación narrativa y construcción de identidades docentes: la reflexión pedagógica como herramienta de formación docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 125-138.https://doi.org/10.6018/reifop.469691
Martínez Aguilar, J. M., y Pérez Múzquiz, E. E. (2022). Las clases virtuales en México durante la pandemia. Ventajas y desventajas. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(11), 71-82. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061106
Merriam, S, B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. Jossey- Bass.
Morales-Soto, J. A., & Pérez-Trujillo, A. R. (2021). Experiencias de docentes evaluadores certificados en México. Reflexiones en torno a la evaluación del desempeño docente. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 100-115. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050908
Moreno, T. (2006). La colaboración y la colegialidad docente en la universidad: del discurso a la realidad. Perfiles Educativos, 28(112), 98-130. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982006000200005
Muñoz Martínez, Y., Domínguez Santos, S., Madarova, S., de la Sen Pumares, S. y García Laborda, J. (2021). Prácticum Inclusivo: Creando redes de aprendizaje y colaboración entre los estudiantes, los maestros y la Facultad de Educación. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 96(35.3), 205–224. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.89093
Shagrir, L. (2017). Collaborating with colleagues for the sake of academic and professional development in higher education. International Journal for Academic Development, 22(4), 331-342. 10.1080/1360144X.2017.1359180
Santi, M. F. (2016). Controversias éticas en torno a la privacidad, la confidencialidad y el anonimato en investigación social. Revista De Bioética Y Derecho, (37), 5–21. https://doi.org/10.1344/rbd2016.37.16147
UNESCO. (2017). La Educación al Servicio de los pueblos y el planeta: creación de futuros sostenibles para todos. Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo. Publicaciones UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002485/248526S.pdf
Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E. & Kyndt, E. (2015). Teacher collaboration: a systematic review. Educational Research Review, 15, 17-40. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.04.002
Van Waes, S., De Maeyer S., Mooleanaar N.M., Van Petegem, P. & Van den Bossche, P. (2018). Strengthening networks: A social network intervention among higher education teachers. Learning and Instruction, 53, 34-49. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.07.005
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.