The collaboration of university teaching staff: Critical aspects and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071206

Keywords:

Higher education professor (Thesaurus); faculty collaboration, professional development, higher education (Keywords suggested by the authors)

Abstract

The learning of teachers through collaboration is undoubtedly a key factor for their professional development and thereby raises the quality of education. Thus, this research was carried out in a Mexican public university with the aim of knowing the ways in which teachers establish collaborative processes that favor their professional development. This research used a qualitative approach of descriptive type, with the participation of seven teachers. The data collected through observations, interviews and documents were analyzed inductively, resulting in two main categories: Collaboration for academic management and Areas of opportunity for collaboration. In these categories, the organization of collaborative work by academies stands out, where the teaching staff who teach subjects in the same area of knowledge participate as the only form of collaboration and where academic administration activities are predominantly carried out, thus limiting the possibilities of sharing and discussing knowledge and inquiry of their practice to enrich their professional development and teaching. As areas of opportunity, there are difficulties for collaboration that, when conceptualized as challenges, will allow the university and faculty to implement actions to construct a collaborative culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberto, S. (2005). La cultura colaborativa en el discurso y en las prácticas de los formadores. Anuario Digital De Investigación Educativa, (16), 1-20. http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/3344

Álvarez Núñez, Q., López Gómez, S., Parada Gañete, A. y Gonçalvez, D. (2021). Cultura profesional y TIC en la formación del profesorado en tiempos de crisis: la percepción de los docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2),153-165. https://doi.org/10.6018/reifop.470831

Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo: lo que nos dice la experiencia internacional y de la región latinoamericana. Pensamiento Educativo, 41(2), 77-99. http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25677

Bailey-Moreno, J., Rodríguez-Bulnes, M.G., Flores-Fahara, M., y González Rivera, P. (2017). Contradicciones y propuestas para la educación en la sociedad del conocimiento. Revista SOPHIA. 13(2), 30-39. https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/571

Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education. An introduction to theories and methods. Pearson.

Carpenter, D. (2015). School culture and professional learning communities. International Journal of Educational Management, 29(5), 682-694. https://doi.org/10.1108/IJEM-04-2014-0046

de Agüero-Servín, M., Sánchez-Mendiola, M., Martínez- Hernández, A. y Pompa- Mansilla, M. (2021). La formación y profesionalización para la docencia universitaria en México desde la voz de los profesores. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 62-79. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050805

Escobar, N. (2007). La práctica profesional docente desde la perspectiva de los estudiantes practicantes y tutores. Acción Pedagógica, (16), 182-193. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2968746.pdf

Feixas, M. (2004). La influencia de factores personales, institucionales y contextuales en la trayectoria y el desarrollo docente de los profesores universitarios. Educar, 33, 31-59. https://doi.org/10.5565/rev/educar.260

Fullan, M. (2002). El significado del cambio educativo: un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 6(1-2), 1-14. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/91831

Gibbs, G. (2021). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa (3ª ed). Morata.

González, C. y Barba, J. (2014). Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 397-407. https://www.redalyc.org/pdf/567/56730662023.pdf

Gross, M. y Stiller, L. (2014). Experiencia de trabajo colaborativo: formación del personal docente universitario para la diversidad. Revista de Ciencias Sociales, 1(143), 31-41. https://www.redalyc.org/pdf/153/15333871003.pdf

Hargreaves, A. (2005). Profesorado, Cultura y Postmodernidad (Cambian los tiempos, cambia el profesorado) (5ª ed). Morata.

Harris, A. & Jones, M. S. (2017). Professional learning communities: A strategy for school and system improvement. Wales Journal of Education, 19(1), 16-38. https://doi.org/10.16922/wje.19.1.2

Imbernón, M., y Canto, P. J. (2013). La formación del desarrollo profesional del profesorado en España y Latinoamérica. Sinéctica, (41), 2-12. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000200010

Kelly, J. & Cherkowski, S. (2015). Collaboration, collegiality, and collective reflection: a case study of professional development for teachers. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 169, 1- 27. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1063374.pdf

Krichesky, G. y Murillo, F. (2011). Las comunidades profesionales de aprendizaje: una estrategia de mejora para una nueva concepción de escuela. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 66-83. https://www.redalyc.org/pdf/551/55118790005.pdf

Krüger, K. (2006). El concepto de "Sociedad del conocimiento". Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, 11(683). http://www.ub.edu/geocrit/b3w-683.htm

Lincoln, Y. y Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publishing.

Marín Suelves, D., Pardo Baldoví, M.I., Vidal Esteve, M.I., y San Martín-Alonso, A. (2021). Indagación narrativa y construcción de identidades docentes: la reflexión pedagógica como herramienta de formación docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 125-138.https://doi.org/10.6018/reifop.469691

Martínez Aguilar, J. M., y Pérez Múzquiz, E. E. (2022). Las clases virtuales en México durante la pandemia. Ventajas y desventajas. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 6(11), 71-82. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.11061106

Merriam, S, B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. Jossey- Bass.

Morales-Soto, J. A., & Pérez-Trujillo, A. R. (2021). Experiencias de docentes evaluadores certificados en México. Reflexiones en torno a la evaluación del desempeño docente. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 5(9), 100-115. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050908

Moreno, T. (2006). La colaboración y la colegialidad docente en la universidad: del discurso a la realidad. Perfiles Educativos, 28(112), 98-130. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982006000200005

Muñoz Martínez, Y., Domínguez Santos, S., Madarova, S., de la Sen Pumares, S. y García Laborda, J. (2021). Prácticum Inclusivo: Creando redes de aprendizaje y colaboración entre los estudiantes, los maestros y la Facultad de Educación. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 96(35.3), 205–224. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.89093

Shagrir, L. (2017). Collaborating with colleagues for the sake of academic and professional development in higher education. International Journal for Academic Development, 22(4), 331-342. 10.1080/1360144X.2017.1359180

Santi, M. F. (2016). Controversias éticas en torno a la privacidad, la confidencialidad y el anonimato en investigación social. Revista De Bioética Y Derecho, (37), 5–21. https://doi.org/10.1344/rbd2016.37.16147

UNESCO. (2017). La Educación al Servicio de los pueblos y el planeta: creación de futuros sostenibles para todos. Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo. Publicaciones UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002485/248526S.pdf

Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E. & Kyndt, E. (2015). Teacher collaboration: a systematic review. Educational Research Review, 15, 17-40. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.04.002

Van Waes, S., De Maeyer S., Mooleanaar N.M., Van Petegem, P. & Van den Bossche, P. (2018). Strengthening networks: A social network intervention among higher education teachers. Learning and Instruction, 53, 34-49. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.07.005

Published

2023-05-25

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

The collaboration of university teaching staff: Critical aspects and challenges. (2023). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 7(12), 69-78. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071206

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>