The University of the Republic (Uruguay): a witness entity of university evolution?

Authors

  • Ricardo Viscardi Universidad de la República Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020202

Keywords:

University evolution; globalization; educational policies; state university; University of the Republic; private university.

Abstract

The evolution of the University of the Republic (Uruguay), presents a paradoxical contradiction, between a clear predominance of public institutional forms in the formal structure and the dormant process of privatization that increasingly affects it. This paradox is not exclusive of the Uruguayan university, but it characterizes the same country, which as a whole maintains a significant state participation in the development of the productive structures and, even, between the different cycles of education. After a contrast with the Chilean university development, the article set out to investigate the common routes through which the same privatization trend advances, through the guidelines of the university government, while comparing it with the concrete and historical evolution of the country in the perspective of globalization. As a methodology, the article developed the contrast between the traditions of Uruguayan education and the evolution of government educational policies and the university structures themselves. A relevant conclusion is related to the public field of Uruguay to which the University of the Republic belongs, which has been presented with a certain degree of attachment to the republican tradition. As soon as this affiliation is consubstantiated from modernity with the destiny of the Nation-State, its validity seems threatened by the current processes of global integration, a circumstance that le

Downloads

Download data is not yet available.

References

Administración Nacional de Educación (ANEP). (2015). ANEP incorpora nuevas herramientas tecnológicas para monitorear aprendizajes. Montevideo, Uruguay: CODICEN. Recuperado de http:/ www.anep. edu.uy/anep/index.php/noticias/1251-anep-incorpora-nuevas-herramientas-tecnologicas-pa- ra-monitorear-aprendizajes

Bertino, M., Mariño, M., Torreli, M., Querejeta, M. & Vázquez, D. (enero-junio, 2013). Cien años de empre- sas públicas en el Uruguay: evolución y desempeño. Revista de Gestión Pública, 2(1), 1-42. Recupe- rado de http: / www.revistadegestionpublica.cl/Vol_II_No_1/Bertino%20et%20al.pdf

Bianco, M. & Sutz, J. (2014). Veinte años de investigación en la Universidad de la República: aciertos, dudas y aprendizajes. Montevideo: CSIC-Trilce.

Comisión Sectorial de Investigación Científica. (2008). Programa Apoyo Flor de Ceibo. Recuperado de http:/ www.csic.edu.uy/renderPage/index/pageId/142

De Melo, G., Machado, M., Miranda, A. & Viera, M. (agosto, 2013). Profundizando en los efectos del Plan Ceibal. Instituto de Economía-Centro de Investigación y Docencia Económicas, 24-25. Recuperado de- http:/ www.ccee.edu.uy/jacad/2013/file/MESAS/Economia%20de%20la%20educacion_plan%20 ceibal/Profundizando%20en%20los%20efectos%20del%20Plan%20Ceibal.pdf

Dirección General de Relaciones y Cooperación (UdelaR). (2011). La Universidad de la República en el contex- to de la internacionalización de la Educación Superior. Portal de la UdelaR, 1-13. Recuperado de http:/ . udelar.edu.uy/es/wp-content/uploads/2014/06/Folleto-2011-actualizado-a-2014-WORD.pdf

Foucault, M. (1998). Teorías de la verdad en el Siglo XX. Madrid: Técnos.

Gallardo, J. (2015) Républicanisme en Uruguay: origine, permanence et défis actuels. Dans Les Amériques, des constitutions aux démocraties. Paris: Editions de la Maison des Sciences de l’Homme.

Instituto Nacional de Estadística. (Octubre, 2014). Educación y cultura. Uruguay en cifras, 29-38. Recuperado de http:/ www.ine.gub.uy/biblioteca/uruguayencifras2014/Uruguay_en_cifras_2014_Cap_03.pdf

Jung, M. (diciembre, 2013). La UdelaR y la creación del Conycit: debates y conflictos (1961-1964). Revista Encuentros Uruguayos, 6(1), 32-49. Recuperado de http:/ www.encuru.fhuce.edu.uy/images/archi- vos/numero6/politicas_cult/m.e.jung-la%20udelar%20y%20la%20creacin%20del%20conycit.pdf

La Diaria (agosto, 2015), Complementarios. La Diaria. Recuperado de http://ladiaria.com.uy/articu- lo/2015/8/complementarios/

Landoni, P. (junio, 2007). Dinámicas público/privadas en el desarrollo de la educación de post- grados: comparando las experiencias de Argentina, Brasil, Chile y Uruguay. En 2o Congreso Nacional-1er Encuentro Latinoamericano de Estudios Comparados en Educación. Sociedad Ar- gentina de Estudios Comparados en Educación, Buenos Aires.

Landoni, P. (diciembre, 2008). Isomorfismo y calidad: redefiniendo los espacios públicos y privados en la educación superior uruguaya. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 17(1). Recuperado de http:/ www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-499X2008000100008&script=sci_arttext

Poder Legislativo R.O.U. (2005). Creación de la ANII en la ley presupuestal 2005-2009. Recuperado de http:/ www.anii.org.uy/institucional/documentos-de-interes/2/marco-legal/

Poder Legislativo R.O.U. (2012) Ley Nº 19.043. UTEC, Recuperado de http:/ www.utec.edu.uy/ es/?pa=pagina&id=6

Presidencia de la República. (2011). Informe Económico Financiero. Recuperado de http: / archivo. presidencia.gub.uy/sci/proyectos/2011/06/cons_min_322_parte6.pdf

Van Aken, M. (1990) Los militantes. Montevideo: Fundación de Cultura Universitaria.

Viscardi, R. (2015). Autonomía y ultra-nomía: la universidad post-tecnológica. En A. Díaz &

G. Garay (Eds.). Filosofía de la Educación. Tradición y actualidad (pp.291-298). Curitiba: Editorial Appris.

Published

2018-04-01

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

The University of the Republic (Uruguay): a witness entity of university evolution?. (2018). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 2(2), 26-37. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog18.03020202

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>