Technological applications in the service of higher education
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030506Keywords:
Higher Education; ICT; technological applications; personAbstract
This article shows how technological applications have become an educational tool for strengthening educational and pedagogical processes at the Catholic University of Colombia. For this, a descriptive investigation was carried out, which sought to relate or recount characteristics and properties of a specific object, subject or situation, avoiding value judgments in pursuit of objectivity. The investigation took a qualitative approach, because this allows us to give an account of an active, systematic and rigorous process of directed inquiry, in order to understand the objective of some technological applications in the service of education. The field work was carried out with students (men and women) enrolled in subjects of the humanities department of the Catholic University of Colombia, who are students of at various stages of study and abilities and who have been pioneers in this educational-pedagogical process along with the technological applications (Wix Page, QR Codes, Kahoot and Pixtón) for the development and deepening of the subject, as a support to the student learning process through play. The result shows that there is a pedagogical process of invisibilization with regard to new technologies, with their characteristics and advances towards better performance in higher education, so the great challenge today is to educate and train students using the technological tools that accompany them in their daily lives, which they carry in their veins, that is, they are their life.
Downloads
References
Barreto, C. R., y Iriarte Diazgranados , F. (2017). Las Tics en la educacion superior: Experiencias de innovacion. Barranquilla: Universidad del Norte.
Estrada Villa, E. J. (2014). Factores que contribuyen y dificultan el desarrollo de la enseñanza aprendizaje mediada por dispositivos móviles en Instituciones superiores en Colombia. Tesis de Maestria. Universidad de la Sabana. Bogotá.
Fernández-Guayana, T. G., y Bernal-Sarmiento, F. J. (2014). ¿Qué hay detrás de la profesión de educar? Un amor a la vida. enredes, 4(36), 117 - 122.
Flétscher-Bocanegra, y Morales-Gonzalez. (2007). Modelo de desarrollo de servicios m-learning, una propuesta desde la concepción del servicio hacia la pedagogía. Revista Virtual Universidad Católica del Norte.(22), 1-22.
Fundación Telefonica. Libro en version electronica. (2016). Guia Mobile Learning. Obtenido de https://observatorio.profuturo.education/wp-content/uploads/2016/04/Guia_MobLearning.pdf
Gaborit, M. (2006). Memoria histórica: Relato desde las victimas. Pensamiento psicologico, II(6), 7- 20. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80100602
Galvis, R. V. (2007). El proceso creativo y la formcion del docente. Revista Laurus, 13(23), 82 -98. Obtenido de http://www.redalyc.org/html/761/76102305/
Garcia-Perez, A., y Mendía, R. (2015). Acompañamiento educativo: El rol del educador y servicio solidario. Revista de Curriculum y formacion del profesorado., 19(1), 43 - 58.
Garnica Ríos, F. L. (2018). La oralidad en el proceso educativo profesional: una rúbrica de evaluación. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.
Garzón-Pazcagaza, É. J. y Martìnez-Rada, D. L. (2018). Educar para pensar políticamente: el papel de la educación política en el contexto colombiano. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.
Gómez Quitian, J. C. (2019). Cuadernos pedagógicos. (Vol. I). Bogotá, Colombia.: Universidad Católica de Colombia.
Gómez-Quitian, J. C. y Muñoz-Buitrago, D. A. (2018). El lenguaje: camino hacia la alteridad. En E. J. Garzon Pazcagaza (Ed.), Magisterio, educación y humanidades (Vol. 4, págs. 21 - 32). Bogotá - Colombia: Universidad Católica de Colombia.
Kanz, H. (1993). Immanuel Kant. Perspectivas, revista trimestral de educación comparada, XXIII(3/4), 837-854.
Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley general de Educación, Ley 115 de 1994. Bogota: Congreso de la Republica de Colombia.
Ministerio de Educación. (2017). Plan nacional decenal de educación 2016 - 2026. El camino hacia la calidad y la equidad. Bogotá: Ministerio de Educación.
Ortiz-Colón, A. M., Jordán, J. y Agredal, M. (2018). Gamificación en educación. Pesqui, 44, 1 - 17. Obtenido de http://www.scielo.br/pdf/ep/v44/1517-9702-ep-44-e173773.pdf
Ovelar Beltrán , R., Benito Gómez, M. y Romo Uriarte , J. (2009). Nativos digitales y aprendizaje. Revista Icono, 7(1), 31 - 53. Obtenido de file:///C:/Users/Sofia%20Mi%20Princesa/Downloads/Dialnet-NativosDigitalesYAprendizaje-3101495.pdf
Parra Mosquera, C. A. (Abril de 2012). TIC, conocimiento, educación y competencias tecnológicas en la formación de maestros. Nomadas (Col), 36, 145-159.
Plan Decenal de Educacion 2006 - 2016. (2008). Renovación pedagógica y uso de las TIC en educación. Bogotá: eudeka.
Rodriguez Gómez, G., Gil Flores, J., y García Jiménez, E. (1996). Metodologia de la investigacion cualitativa. Granada, España: Aljibe.
Salazar Velasco , J. G. (2015). Principios rectores de la educación. Mexico: Trillas, S.A. de C.V.
Santos, M. (Julio - Septiembre de 2001). El saber de la Escuela. Revista de Ciencias de la Educacion.(187), 288 -298.
Testimonio, G. d. (16 de Marzo de 2019). Testimonios. (J. C. Gómez Quitian, Entrevistador) Bogotá.
Unesco. (2013). Situacion Educativa de America Latina y el caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Santiago: Ediciones del Embuche.
UNESCO, oficina internacional de educación. (2002). Educación para todos: ¿Un sueño posible? Perspectivas 121, XXXII(1).
Unesco. (2013). Enfoques estátegicos sobre las TICS en Educacion en America Latina y el Caribe,. Santiago, Chile.: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe.
Universidad Católica de Colombia. (2016). Proyecto Educativo Institucional. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.
Vasquez Ramos, D. (2011). La virtud de la Studiositas y el conocimiento. Tesis de doctorado. (Vol. XXI). Pamplona: Universidad de Navarra. Obtenido de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/20611/1/02_Cuadernos%20Filosofia%2021.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.