The understanding of research teachers of neoliberal educational policies in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030503Keywords:
Research center; academic strengthening; institutional identity; teacher perception; neoliberal educational policies; subjectivityAbstract
Neoliberalism in the field of higher education entails drastic changes in the mandate of education and a reorganization of Higher Education Institutions (HEIs) around the subordination of knowledge and training to market objectives. The understanding that professors-researchers have in this regard is essential to comprehend the scope of these policies. This research was carried out in two research centers of the National Polytechnic Institute of Mexico, one in the area of social sciences and another in basic sciences. For the analysis, Foucault and Sartre’s approach subjectivity was used, using a Likert scale questionnaire as a methodological tool in which the perception of the professors-researchers was evaluated regarding: institutional identity; the responsibility of HEIs within society; institutional policies for academic and research strengthening; collaborative work through participation in internal and external research projects; the work environment; and interdisciplinarity. Two open questions that were interpreted through the categorization method were included. The conclusion is that there is a perception that is not favorable to institutional policies, there is a perception that they are not clear and it is not understood how they contribute to the institutional mission and vision. In addition, the results show the need to strengthen collaborative relationships both between research professors and between them and officials. But, above all, a positive and conclusive perception is identified regarding the responsibility of HEIs within society and the need for interdisciplinary research to solve the main social problems.
Downloads
References
Acosta, A. (2002). En la cuerda floja. Riesgo e incertidumbre de las políticas de educación superior del foxismo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 6(13),107-132.
Álvarez, E. (2008). La cuestión del sujeto en la fenomenología existencial de Jean Paul Sartre. Estudios de filosofía, (38), 9-45. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ef/n38/n38a02.pdf
Aquino, A. (2013). La subjetividad a debate. Sociológica, 28(80), 259-278.
Ball, S. (2015). ¿Subjectivity as a site of struggle: refusing neoliberalism? British Journal of Sociology of Education, 37(8), 1129-1146. doi: 10.1080/01425692.2015.1044072
Blanco, N. y Alvarado, M. (2005). Escala de actitud hacia el proceso de investigación científico social, Revista de Ciencias Sociales, 11(3), 537-544. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/280/28011311.pdf.
Calvillo, M. y Ramírez, L. (2006). Sesenta años de historia del Instituto Politécnico Nacional. Tomo I. Ciudad de México, México: Instituto Politécnico Nacional.
Castillo, J y Moré, P. (2017), La universidad sin futuro. Precariedad e incertidumbre del trabajo universitario. Proyecto de Investigación Retos y Alternativas a la Precarización del trabajo y la vida en la crisis actual (2005-2014). Ministerio de Economía y Competitividad. Recuperado de https://www.ucm.es/data/cont/docs/1030-2017-05-18-la%20universidad%20sin%20futuro.pdf
Carvajal, Y. (2010). Interdisciplinariedad: Desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azul, (31), 156-169. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n31/n31a11.pdf.
Cortés, D. (2011). Aportes para el estudio de la identidad institucional universitaria El caso de la UNAM. Perfiles Educativos, 23, 78-90. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v33nspe/v33nspea8.pdf
Delhumeau, A. (2012). Jean Paul Sartre: A cincuenta años de la Crítica de la Razón Dialéctica. Estudios Políticos, (25), 25-35. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n31/n31a11.pdf.
Díez, E. (2015). La educación de la nueva subjetividad neoliberal. Revista Iberoamericana de Educación, 68 (2),157-172. doi: https://doi.org/10.35362/rie682190
Duek, C. y Inda, G. (2014). La teoría de la estratificación social de Parsons: una arquitectura del consenso y de la estabilización del conflicto. Theomai, (29), 155-175. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/124/12431432009/
Escarbajal, A., Izquierdo, T. y López, O. (2014). Análisis del bienestar psicológico en grupos en exclusión social Anales de Psicología, 30(2), 541-548. Recuperado de https://revistas.um.es/analesps/article/view/analesps.30.2.156591/161271
Fábila, A., Minami, H. y Izquierdo, J. (2012). La escala de Likert en la evaluación docente: acercamiento a sus características y principios metodológicos. Perspectivas Docentes, (50), 31-40. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_nlinksyref=5610271ypid=S1607-4041201600010000300010ylng=es
Foucault, M. (1988). El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología, 50(3), 3-20. Recuperado de http://links.jstor.org/sici?sici=0188-2503%28198807%2F09%2950%3A3%3C3%3AESYEP%3E2.0.CO%3B2-A (consultado: 25/mayo/2018)
Foucault, M. (1991). Saber y verdad. Madrid, España: Endymion.
Gago, A. (1998). Cultura y evaluación en México: del diagnóstico a la acreditación. Revista de Educación Superior, 27(107), 1-4. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista107_S1A1ES.pdf.
Guinsberg, E. (1992). Psico(pato)logía del sujeto en el neoliberalismo. Jornadas Subjetividad y procesos sociales en el mundo actual. Ponencia llevada a cabo en el Congreso "Identidad psicosocial e ideología", UAM-Xochimilco, México.
Instituto Politécnico Nacional (2001). Programa de desarrollo institucional (2001-2006). Ciudad de México, México: Secretaria de Educación Pública. Recuperado de https://www.repositoriodigital.ipn.mx/bitstream/123456789/16803/1/PDI%202001-06.pdf
Instituto Politécnico Nacional (2007). Programa de desarrollo institucional (2007-2012). Ciudad de México, México: Secretaria de Educación Pública. Recuperado
Instituto Politécnico Nacional (2013). Programa de desarrollo institucional (2013-2018). Ciudad de México, México: Secretaria de Educación Pública. Recuperado de https://www.repositoriodigital.ipn.mx/bitstream/123456789/23272/1/PDI%202013%20-%202018.pdf
Ibarra, E. (2003). Capitalismo académico y globalización: La universidad inventada. Educação y Sociedade, 24(84), 1059-1067. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0101-73302003000300017
Luengo, E. (2012). La transdisciplina y sus desafíos a la universidad. En. E González (Coord.). Interdisciplina y transdisciplina: Aportes desde la investigación y la interacción social universitaria (pp.1-102). Ciudad de México, México.
Marqués, F. (2016). La disputa de los grandes journals. El duelo entre Plos One y Scientific Reports indica cambios en el mercado de las publicaciones científicas. Pesquisa Fapesp, (250), 1-5. Recuperado de http://revistapesquisa.fapesp.br/es/2017/11/09/la-disputa-de-los-grandes-journals/
Mohrman, K., Wanhua, M. y Baker, D. (2008). The Research University in Transition: The Emerging Global Model. Higher Education Policy, 21, 5–27. Recuperado de https://federation.edu.au/__data/assets/pdf_file/0010/221203/1-mohrman.pdf
Monteón, H., Alcantar, R. y Zamora, B. (2009). El Instituto Politécnico Nacional. Proyecto educativo de la administración del Presidente Lázaro Cárdenas. Ciudad de México, México: IPN.
Olsen, M. y Peters, M. (2005). Neoliberalism, higher education and the knowledge economy: from the free market to knowledge capitalism. Journal of Education Policy, 20(3), 313-345. doi: : http://dx.doi.org/10.1080/02680930500108718
Pedranzani, B., Martin, L. y Díaz, C. (2013). Pensando las subjetividades hoy: el papel de la escuela y el currículum. Revista Contextos de Educación, 13(15), 1-8. Recuperado de www.hum.unrc.edu.ar/publicaciones/contextos
Radice, H. (2013). How We Got Here: UK Higher Education under Neoliberalism. ACME: An International E-Journal for Critical Geographies, 12(3), 407-418. Recuperado de https://www.acme-journal.org/index.php/acme/article/view/969
Rhoades, G y Slaughter, S. (2004). Academic capitalism in the new economy: Challenges and choices. American Academic, 1(1), 37-60.
Robertson, S. (2007). Remaking the World’: Neo-liberalism and the Transformation of Education and Teachers’ Labour. En L. Weis and M. Compton (eds), The Global Assault on Teachers, Teaching and their Unions. New York: Palgrave. Recuperado de http://susanleerobertson.com/publications/
Rodríguez, J. (2003). La producción de la subjetividad en los tiempos del neoliberalismo: hacia un imaginario con capacidad de transformación social. Cuadernos de Relaciones Laborales, 21(1), 89-105. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=821203
Rojas, M. y Leyton, D. (2014). La nueva subjetividad docente. Construcción de subjetividades docentes en los inicios de la implementación de la Subvención Escolar Preferencial en Chile. Estudios Pedagógicos, 40, 205-221. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200012
Santiago, A. (2017). La sociedad de control: una mirada a la educación del siglo XXI desde Foucault. Revista de Filosofía, 73, 317-336.
Sartre, J. (2014). Marxismo y subjetividad. New Left Review, (88), 94-121. Recuperado de https://newleftreview.org/article/download_pdf?id=3084&language=es
Seidmann, S. (2015). Identidad personal y subjetividad social: Educación y constitución subjetiva. Cuadernos de Pesquisa, 45(156), 344-357. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/198053143204
Sifuentes, A., Sifuentes, E., Hoyos, C. y Cortés, P. (2016). Política Educativa y Educación Superior en México. De Liberalismo a Neoliberalismo. Revista Educateconciencia, 11(12), 6-22. Recuperado de http://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/187/199
Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/747/74711353004.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.