Participation of infantile collective in educational activities of the cultural block in Bogotá. A qualitative analysis
DOI:
https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog17.09010102Keywords:
Cultural animation; team teaching; cultural identity; cultural participation; pedagogy; museum educationAbstract
The present work focuses on the study of circumstances that determine the drop in the attendance of children, with ages between 4 and 9 years old, to activities offered by the Banco de la República Art and Numismatics Museums in Bogota, Colombia. From qualitative methodology, and under points of view that aim the social participation dynamics such as sociocultural animation, taking account the postulates of constructivist paradigm related with education in museums, and theories about identity construction from museum space, this investigation raises to collect the expectations from both museums professional and teachers, children and families linked to neighboring Community Houses cultural spaces. The results from this research allow us to highlight the action strategies that must be taken within the community, and reflect on the pedagogical, social and heritage components inside the cultural activity scenario, proposing a global comprehension model of the phenomenon.
Downloads
References
Abarca, A. (2013). Técnicas cualitativas de investigación. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio: Editorial Universidad de Costa Rica.
Alcaldía Mayor de Bogotá, D.C. (2014). Caracterización sector educativo año 2013. Recuperado de http://www.educacionbogota.edu.co/archivos/SECTOR_EDUCATIVO/ESTADISTICAS_EDUCATIVAS/2013/BoletinEstadisticoAnual2013.pdf
Ander-Egg, E. (2008). Metodología y práctica de la animación sociocultural. Madrid: CCS.
Bachmann, M. (1998). La rítmica Jaques-Dalcroze. Una educación por la música y para la música. Madrid:Ediciones Pirámide.
Ballart, J. (1997). El Patrimonio histórico y arqueológico: Valor y Uso. Barcelona: Editorial Ariel.
Ballas, C. (2008). Análisis de datos cualitativos. Técnicas y procedimientos de análisis de acuerdo con la Teoría Fundamentada. Bogotá: Javegraf.
Boada, H., y Vila, I. (1989). Vigotsky y la escuela histórico-cultural de Moscú. EnEnciclopedia Práctica de Pedagogía(Tomo 3, 398).Cadiz, España: Librería Anticuaria Raimundo.
Calvo, A. (2001). Aproximación a la animación sociocultural desde una perspectiva didáctica. Enseñanza & Teaching, 19, 425-442. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/0212-5374/article/view/3946/3970
Correa, N., y Garzón, A. (2009). Estado del Arte de los Museos en Bogotá. Recuperado de http://www.culturarecreacionydeporte.gov.co/sites/default/files/estado_del_arte_de_los_museos_en_bogota.pdf
Díaz, M. (2013). Manual de Gestión y Competitividad para los Museos Colombianos. Bogotá: Programa Fortalecimiento de Museos. Recuperado de http://www.museoscolombianos.gov.co/fortalecimiento/comunicaciones/publicaciones/Documents/manualgestionmuseosFINAL.pdf
Domínguez, A. (2003). La museología participativa. La función de los educadores de museo. En Iglesias, J. (Ed.), Actas de los XIII cursos monográficos sobre patrimonio histórico(pp. 99-117). Reinosa: Universidad de Cantabria.
Escarbajal de Haro, A., y Martínez de Miguel, S. (2012). El papel de la educación y los museos en la inclusión social. Una contribución desde la animación sociocultural. Educatio Siglo XXI, 30(2), 445-466. Recuperado de http://revistas.um.es/educatio/article/view/160921
Falk, J., y Dierking, L. (2013). The museum experience revisited. Walnut Creek, California: Left Coast Press.Hooper-Greenhill, E. (1998). Los museos y sus visitantes. Gijón, España: Ediciones Trea.
Lecompte, M., y Goetz, J. (1982). Problems of reliability and validity in etnographic research. Review of Educational Research, 52, 57-76.
Lorente, J. (2015). Estrategias museográficas actuales relacionadas con la museografía crítica. Complutum, 26(2), 111-120.
Martínez, M. (2006). La Investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista IIPSI Facultad de PsicologíaUNMSM, 9(1), 123-146. Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/BVRevistas/Investigacion_Psicologia/default.htm
Melo, J. (Mayo, 2008). Aprendiendo a todas horas: los museos como lugares de aprendizaje de las ciencias. En Los museos un espacio para el aprendizaje de las ciencias. Simposio llevado a cabo en el III Encuentro Ciencia y Arte, organizado por ACAC (Asociación Colombiana para el Avance de la Ciencia), Bogotá, Colombia.
Mena, A. (2009). La técnica de grupo de discusión en la investigación cualitativa. Aportaciones para el análisis de los procesos de interacción. Revista Iberoamericana de Educación, 49(3). Recuperado de http://rieoei.org/2859.htm
Merino, J. (2009). Animación sociocultural, ciudadanía y participación. Quadernsd’Animació i Educació Social, 9, 1-13. Recuperado de http://quadernsanimacio.net/ANTERIORES/nueve/ASCyciudadania.pdf
Padró, C. (2003). La museología crítica como una forma de reflexionar sobre los museos como zonas de conflicto e intercambio. En Lorente, J. y Almazán, D. (Eds.), Museología crítica y arte contemporáneo(pp. 51-70). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Pérez-Pérez, I. (2014). Animación sociocultural, desarrollo comunitario versus educación para el desarrollo: una experiencia integradora en educación superior. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(5) Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722014000100009
Programa Fortalecimiento de Museos (2013). Colombia, territorio de museos. Diagnóstico del sector museal colombiano año 2013. Recuperado de http://www.museoscolombianos.gov.co/publicaciones/diagnostico_dic17%20DEFINITIVO.pdf
Secretaría Distrital de Planeación, Bogotá D.C. (2015). Población de Bogotá D.C. y sus localidades. Recuperado de http://www.sdp.gov.co/portal/page/portal/PortalSDP/InformacionTomaDecisiones/Estadisticas/ProyeccionPoblacion:Proyecciones%20de%20Poblaci%F3n
Shaffer, S. (2015). Engaging young children in museums. Walnut Creek, California: Left Coast Press.
Trilla, J. (1997). Animación sociocultural. Teorías, programas y ámbitos. Barcelona: Editorial Ariel.
Úcar, X., Planas, A., Núñez, H., y Llena, A. (2016). Participatory Evaluation and Community Development: a spanish case study. Revista de Cercetare si Interventie, 52, 294-310. Recuperado de http://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/12621/ParticipatoryEvaluation-Preprint%20.pdf?sequence=4
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright notice
Once the article is accepted by the Electronic Journal on Education and Pedagogy, the authors assign the rights to publish and distribute the text electronically, as well as to archive it and make it accessible online.
The authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that it is mentioned that the original version can be found at https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/issue/archive
All the contents of the Electronic Journal of Education and Pedagogy are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used for free by giving the credits to the authors and to the Journal, as established by this license.